Sugturbo, vilket agg?
Postat: tor dec 21, 2017 1:02 am
Hej allihop!
Anton heter jag och är ny här på forumet, trevligt att råkas!
Som total turboamatör har jag fastnat lite för konceptet med förgasarsugturbo. Jag vet att många avråder från detta och förespråkar tryck och/eller insprut, men jag är inte ute efter optimal prestanda eller så utan tycker att det är roligare med oldschool/udda lösningar. Jag köper att det finns fördelar med tryckturbo och/eller insprut, men låt oss bortse från det för en stund och konstatera att det är en sugturbo som ska byggas bara för att
Mitt utgångsobjekt är en Harley Softail twincam 88", och det enda jag hoppas uppnå med detta projekt är en liten effekthöjning med bibehållen körbarhet. Lyckas jag med det så är jag nöjd, då har jag en överladdad HD och coolhetsfaktorn i det väger högre (för mig) än optimal prestanda och imponerande procentuell effektökning som säkerligen kan uppnås om man gör det "ordentligt" med tryckturbo och/eller insprut
Inspirationen till detta projekt fick jag från följande video:
https://www.youtube.com/watch?v=03xucwc7DGw
Innan jag såg den visste jag inte ens att sugturbo fanns, jag trodde att konventionell konfiguration med en turbo som trycker luft genom en tätad och trycksatt förgasare var den enda möjligheten när det gäller förgasarturbo. Det som lockar med sugturbo är just enkelheten, för så vitt jag förstår så krävs det inga bränslepumpar, tätade förgasare, solida flottörer eller annat meck utan valfri standardförgasare bör kunna placeras före valfri carbontätad turbo som sedan trycker luft-/bränsleblandningen rakt in i motorn. I min värld verkar det vara sju resor enklare än att krångla med att som tryckturbo innebär, och det är främst det (och uddhetsfaktorn) som gör att jag vill ge detta en chans Det finns dock ett krux: Carbontätad/koltätad turbo. Var hittar man en sån? Vilka bilar har koltätad turbo som standard? Eftersom detta är tänkt att bli ett budgetprojekt hade jag hoppats på att kunna hitta en mängd olika aggregat på skroten, men riktigt så enkelt verkar det ju inte vara... Jag har googlat och letat och tyvärr inte blivit mycket klokare. Det enda jag med säkerhet lyckats konstatera är att Rajay aggregat verkar ha koltätning som standard, men dessa verkar ju inte växa på trän direkt... Och gällande mer vanligt förekommande aggregat så har jag lyckats läsa mig till att vissa Garretter KAN vara koltätade, men att man i princip måste öppna turbon för att vara säker... Så min fråga är, vad ska man köpa för turbo för att vara säker på att den är carbontätad? finns det specifika modellbeteckningar som säkerställer att denna turbo lämpar sig för sugturboapplikationer eller hur ska man göra? Jag har läst om folk som i sin förhoppning att bygga sugturbo köpt hem ett agg som sedan visat sig vara omöjligt att ens konvertera till koltätning, och den fällan vill jag helst inte ramla i...
Som sagt, detta är ett budgetprojekt och min enda egentliga målsättning är att på enklaste och billigaste vis få till en överladdad hoj med marginell prestandaförbättring utan att helt sabba körbarheten. Lyckas jag med detta så är projektet lyckat (enligt mig), lyckas jag ännu bättre så är det bara en bonus Med det sagt så är customlösningar där turbon lämnas in till kvalificerad verkstad för dyr konverteringsoperation uteslutet. Jag behöver en turbo som redan är koltätad, eller som jag själv kan konvertera enkelt. Jag har grundläggande mekanisk kunskap/erfarenhet och har tillgång till exempelvis metallsvarv och dylikt men har aldrig jobbat med överladdning förut, men jag bedömer att ett sånt här projekt borde gå att ro i hamn...
Ös på med tips och råd, allt välkomnas! Om ni inte fullständigt skjuter ner mig kan det mycket väl resultera i en byggtråd vad det lider
Väl mött!
Mvh Anton
Anton heter jag och är ny här på forumet, trevligt att råkas!
Som total turboamatör har jag fastnat lite för konceptet med förgasarsugturbo. Jag vet att många avråder från detta och förespråkar tryck och/eller insprut, men jag är inte ute efter optimal prestanda eller så utan tycker att det är roligare med oldschool/udda lösningar. Jag köper att det finns fördelar med tryckturbo och/eller insprut, men låt oss bortse från det för en stund och konstatera att det är en sugturbo som ska byggas bara för att
Mitt utgångsobjekt är en Harley Softail twincam 88", och det enda jag hoppas uppnå med detta projekt är en liten effekthöjning med bibehållen körbarhet. Lyckas jag med det så är jag nöjd, då har jag en överladdad HD och coolhetsfaktorn i det väger högre (för mig) än optimal prestanda och imponerande procentuell effektökning som säkerligen kan uppnås om man gör det "ordentligt" med tryckturbo och/eller insprut
Inspirationen till detta projekt fick jag från följande video:
https://www.youtube.com/watch?v=03xucwc7DGw
Innan jag såg den visste jag inte ens att sugturbo fanns, jag trodde att konventionell konfiguration med en turbo som trycker luft genom en tätad och trycksatt förgasare var den enda möjligheten när det gäller förgasarturbo. Det som lockar med sugturbo är just enkelheten, för så vitt jag förstår så krävs det inga bränslepumpar, tätade förgasare, solida flottörer eller annat meck utan valfri standardförgasare bör kunna placeras före valfri carbontätad turbo som sedan trycker luft-/bränsleblandningen rakt in i motorn. I min värld verkar det vara sju resor enklare än att krångla med att som tryckturbo innebär, och det är främst det (och uddhetsfaktorn) som gör att jag vill ge detta en chans Det finns dock ett krux: Carbontätad/koltätad turbo. Var hittar man en sån? Vilka bilar har koltätad turbo som standard? Eftersom detta är tänkt att bli ett budgetprojekt hade jag hoppats på att kunna hitta en mängd olika aggregat på skroten, men riktigt så enkelt verkar det ju inte vara... Jag har googlat och letat och tyvärr inte blivit mycket klokare. Det enda jag med säkerhet lyckats konstatera är att Rajay aggregat verkar ha koltätning som standard, men dessa verkar ju inte växa på trän direkt... Och gällande mer vanligt förekommande aggregat så har jag lyckats läsa mig till att vissa Garretter KAN vara koltätade, men att man i princip måste öppna turbon för att vara säker... Så min fråga är, vad ska man köpa för turbo för att vara säker på att den är carbontätad? finns det specifika modellbeteckningar som säkerställer att denna turbo lämpar sig för sugturboapplikationer eller hur ska man göra? Jag har läst om folk som i sin förhoppning att bygga sugturbo köpt hem ett agg som sedan visat sig vara omöjligt att ens konvertera till koltätning, och den fällan vill jag helst inte ramla i...
Som sagt, detta är ett budgetprojekt och min enda egentliga målsättning är att på enklaste och billigaste vis få till en överladdad hoj med marginell prestandaförbättring utan att helt sabba körbarheten. Lyckas jag med detta så är projektet lyckat (enligt mig), lyckas jag ännu bättre så är det bara en bonus Med det sagt så är customlösningar där turbon lämnas in till kvalificerad verkstad för dyr konverteringsoperation uteslutet. Jag behöver en turbo som redan är koltätad, eller som jag själv kan konvertera enkelt. Jag har grundläggande mekanisk kunskap/erfarenhet och har tillgång till exempelvis metallsvarv och dylikt men har aldrig jobbat med överladdning förut, men jag bedömer att ett sånt här projekt borde gå att ro i hamn...
Ös på med tips och råd, allt välkomnas! Om ni inte fullständigt skjuter ner mig kan det mycket väl resultera i en byggtråd vad det lider
Väl mött!
Mvh Anton