Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån maj 27, 2019 1:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: tis mar 19, 2019 11:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jul 12, 2007 1:28 pm
Inlägg: 105
Med tanke på effekten ska man ha instickstrattar eller inte? Blir det inte bättre med vanliga trattar?, förgasarens inner diameter blir ju större då..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 20, 2019 8:38 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 191
Det ända att göra är att prova vilken tratt just din motor vill ha, tratt utan instick ger mer luft men utformningen och längden spelar roll, så det får du prova dig fram till.
/ Jonas E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 20, 2019 5:40 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20779
Ort: Tomterna/sävar
hej det beror på effekten du söker?

storlek på förgasarna? halsring?

men testas bäst fram i bänk. men grovt sett har du 45:or och 40 halsringar och du satsar på över 170hk så är ofta trattar utan instick bättre.

mvh jens

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 20, 2019 9:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jul 12, 2007 1:28 pm
Inlägg: 105
Tack för ett bra svar, 45 dcoe jag har bara 38 mm i nu


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 21, 2019 9:19 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20779
Ort: Tomterna/sävar
om du svarar på de andra frågorna så kan jag nog komma med ett bättre svar.

om man ska ha mot 185-200 ärliga hk som exempel då är 40mm hals ring nästan 100% säkerhet bättre än 38mm sen utan instick tratt.

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 21, 2019 2:04 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor jul 12, 2007 1:28 pm
Inlägg: 105
Okej, visst, tack!
Jag har inte bromsat bilen, men ska göra det, kanske ligger på 170- 175hk gissar bara, motorn är på 2165cc, med dubbla 45dcoe
Sitter spridarna tillräckligt fast utan instickstrattarna,,,
Ja, kanske ide att prova med 40mm halsringar, men man kanske förlorar lite körbarhet med dom jämfört med 38mm.
Jag har nu Webers org trattar som är något vinklade, men finns kanske bättre...


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 21, 2019 5:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 191
Spridarna och halsringarna sitter fast med skruvar under förgasarna, så det är ingen fara att köra med trattar som inte går in i förgasaren. Det finns risk att du får bestycka om förgasarna om du byter till större halsring.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 09, 2019 8:31 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1085
Ort: Torpshammar
I vilket fall som helst, förgasarna du har räcker ledigt till den effekten du planerar. Man tappar ingenting i det läget så att säga. Det blir skillnad om man siktar på betydligt mer sen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010