Bara ett problem med den approachen... Det är en v8 med COP-spolar och i3 har bara 6 tändkanaler/spridarutgångar sist jag kollade 
Du har givetvis helt rätt. Tyvärr kan det vara så att även jag rätt.
Varför jag tror det är för att du verkar ha exakt samma problem som jag hade. Dessutom, i mitt fall stod NIRAt inställt på 10 cyl och bröt strax under 2600 rpm. I ditt fall står det på 8 cyl och bryter vid ca 3200 rpm. 10/8 är lika med 1,25 och 3200/2560 är också lika med 1,25 Så att sprutet bryter vid 3200 rpm för dig, stämmer precis med att det bröt vid strax under 2600 rpm för mig.
Prova att logga och se om du kan se vad som bryts. I mitt fall tror jag det bara var tändningen, inte bränslet vilket betyder att det inte var vevsensorn eller nåt sånt.. Det var sprutet som bröt tändningen precis som vid ett varvtalsstopp inställt på att bryta tändningen. Gick jag över till 5 cyl sekventiellt försvann problemen direkt.
Jag såg nu att det finns en uppdaterad programvara från 2015-03-02 till
NIRA i3 version 1.061.
http://www.nira.se/motorsport/downloads
Om du inte har laddat ner den redan så kan du ju testa att göra det. Har du tur så kanske den löser problemet. Att dom uppdaterat programvaran så sent som 2015 till ett sprut som slutade tillverkas flera år tidigare tyder ju också på att det finns buggar i det.