Uppstartsproblem, Haltech PS1000, ingen gnista!??

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

zyklon
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: mån mar 30, 2009 2:15 pm

Uppstartsproblem, Haltech PS1000, ingen gnista!??

Inlägg av zyklon »

Hej!

Är i verkligt behov av hjälp, då jag har installerat ett Haltech PS1000 och får nu vid uppstart ingen gnista =/
Har skrivit i Haltechs forum, så jag kopierar över mina inlägg därifrån (så ni kan få se helheten)
men är det någon som kan Haltech och känner att dom kan hjälpa till på något sätt, så tveka inte att höra av er.. skulle uppskatta det så sjukt mycket! =)


Kopierat från Haltechforumet (och översatt) , Första inlägget handlar om att jag först inte fick någon triggersignal..
Tråden: http://forums.haltech.com/viewtopic.php?f=23&t=8805" onclick="window.open(this.href);return false;
Min Bil: http://www.garaget.org/?car=59875" onclick="window.open(this.href);return false;

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag har precis byggt en ny motor (gammal Volvo B230, siktar på 550hk) och installerat ett Haltech PS1000.
Men när jag skulle starta upp den, så fick jag inte någon triggersignal på veven..
På diagnossidan, Räknar "Home counter" upp på varje motorvarv, men "trigger counter" är fortfarande på noll..


Min setup:
36-1 triggerhjul på veven, en home på cam. (Triggerhjul diam. 130mm, 6mm tand, 6mm utrymme. 5mm tjock.)
VR-sensor på veven och Hall på kammen.
0.7mm avstånd från hjul till sensorn.
Försökt koppla in på alla olika sätt (+ve, -ve .. jord, +ve ... jord, -ve)
Försökt med 3 olika VR-sensorer (BMW 3-kablars, Volvo 2 kablars, Jaguar 2 kablars) i BMWn är en kabel sköld.
Jaguar sensorn är nu installerad och fick 2 kablar.
Jag har summat triggerkablarna till ECUn och de är ok.
Kör på VAG Spolar(COP), men inte inkopplade för stunden.

ECU setup:
Trigger type: Motronic 36-1 + 1 Home
Trigger angle: 90*
Tooth offset: 18 (Hur ska jag avgöra detta??)
Trigger edge: Falling
Home edge: Falling
Trigger sensor type: Reluctor
Home sensor type: Hall effect
Trigger pull up: Uncheckt
Home pull up: Enabled
Home window: Uncheckt
Number of teeth: Uncheckt
Trigger filter level: None
Home filter level: None
Trigger -ve GND: Checkt (provat uncheckt med kablarna kopplade +ve, -ve)
Home -ve GND: Uncheckt


Jag uppskattar verkligen all hjälp jag kan få från alla er =)

PS: Första gången jag installerar ett eftermarknad ecu ..


/ / Filip

---------------------------------

Jag fick äntligen en triggersignal .. Vi hade kopierat polarens "startmap" och bytte alla inställningar därifrån .. på något sätt, fastnade något i triggerinställningarna från hans Nissan optisk sensor, trots alla de förändringar jag hade gjort i min setup.
iaf .. En helt ny mapp gjordes och jag har fått en signal!

Men nu fick jag ett nytt problem istället =( Jag kan inte få en gnista!
* Triggerräknaren räknar och det gör Home räknaren oxå. Men hur ska triggerräknaren reagera på ett 36-1 hjul? Min räknare bara fortsätter räkna? och det verkar som den räknar både upp-och nedgångar på mitt triggehjul, så till exempel:
drar runt på veven, fick 3 Home signaler och ~ 400 triggersignaler???? ska det verkligen vara så? 36x2 = 72, 72x2 = 144 signaler på en Home?? 3x144 = 432?
* Testat det med en tändinställingslampa .. inget händer
* Testat med ett löst tändstift i en VAG spole .. ingen gnista.
* summat alla kablar .. OK!
* provat polarens VAG spolar .. ingen gnista.
* DPO 05-08 (ign. utgångar) reagerar inte alls på min diagnossida .. ska dom göra det??
* Hur ska jag bestämma "Tooth offset" för min 36-1 trigger hjul, När "firing angle" är inställd på 90*?

Gjorde en bild på min triggersetup, så kan ni se hur den är gjord: http://www.geting.se/viewimage/image/30 ... _setup.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Min ECU setup:
Trigger type: Motronic 36-1 + 1 Home
Trigger angle: 90*
Tooth offset: 0 (provat mig fram med olika men ingen skillnad)
Trigger edge: Falling
Home edge: Falling
Trigger sensor type: Reluctor
Home sensor type: Hall effect
Trigger pull up: Uncheckt
Home pull up: Enabled
Home window: Uncheckt
Number of teeth: Uncheckt
Trigger filter level: None
Home filter level: None
Trigger -ve GND: Uncheckt
Home -ve GND: Uncheckt


Snäääällla hjälp mig .. börjar bli riktigt frustrerad här = /

Mvh Filip