MS1V3 fel i nya kabelpiskan

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Redbullen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: lör jul 17, 2004 10:31 am
Ort: Växjö

MS1V3 fel i nya kabelpiskan

Inlägg av Redbullen »

Tjena hoppas på hjälp

Min bror köpte ett MS1V3 med extrakoden för ett tag sen och jag har ni kopplat in det mer eller mindre.

Ska triggas med VR
Extra tändsteg

Vi skippade den gamla piskan för den var väldigt kort och otydlig.

Har kopplat in allting, och vattentemp och tps och lufttemp funkar, skiljer någon grad bara, ström till spridare och tändspole

Men har fundering kring kabeln till vr-givaren, på den gamla piskan är det bara en sladd, en vit och en skärm.
Den via sitter på pin 24 och skärmen på pin 7.

Hur ska jag koppla detta när det finns två kablar (vit och blå) och en skärm på den nya kabeln till vr-givaren?

Har den gamla piskan här men inte den nya, men har för mej att den vita kabeln sitter på pin 24 och den blåa sitter på pin 2 men vet inte vart skärmen satt, så är det något ni undrar så fråga så fyller jag på med info, är duktigt förvirrad nu efter allt sökande

Mvh Peter


EDIT : Kan det vara så att boxen är byggd för hallgivare? och att det ska dit en extern matning till givaren, vi är tyvärr inte helt hundra på om boxen är gjorde för VR eller Hall, brossan missade den informationen när han köpte allt, kan man se på kretskortet på något vis om det är hall eller vr?
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: MS1V3 fel i nya kabelpiskan

Inlägg av Pipedreams »

Givaren har en plus- och en minussida. Minus och skärm kan sitta på samma jordpinne från boxen om det inte finns en speciell minuspinne för vevgivaren.
Håkan Foldefors
Redbullen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: lör jul 17, 2004 10:31 am
Ort: Växjö

Re: MS1V3 fel i nya kabelpiskan

Inlägg av Redbullen »

Finns ju bara en 1 kabel och 1 skärm i den gamla kabeln som går till givaren?
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: MS1V3 fel i nya kabelpiskan

Inlägg av Performance_seeker »

Kan inte MS1V3 men jag skulle tro att du kan se på kretskortet om det är tänkt att ha Hall- eller VR-givare. På mitt MS3X har jag för mig att det var en bygel på kortet, men kommer inte ihåg riktigt.
Det lönar sig att syna kortet noga och ha dokumentationen till hands.

Tror inte du skall hänga upp dig på gamla kabelhärvan...kan ha använt motorblocket ellr skärmen som returledare...ingen bra ide.

Ett kopplingsschema är nog din bästa vän.
Du bör få + och - kablarna rätt på VR-givaren så du inte får fasfel på signalen. :thumbright:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Redbullen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: lör jul 17, 2004 10:31 am
Ort: Växjö

Re: MS1V3 fel i nya kabelpiskan

Inlägg av Redbullen »

Misstänker att givaren kan ha jordat genom motorn eller något sånt pga att jag blivit förvirrad hur dom är lödda, för har kikat igenom nu och troligen hittat problemet, har fått lite signal på givaren innan men väldigt lite och bara stundvis nämligen.

Har tyvärr ingen manual heller, och skulle vilja veta hur jag ställer motorn och fördelaren innan jag matar in en startmapp som ska funka.
Någon som ligger och ruvar på den informationen

Mvh Peter
Pitabroed
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: ons apr 18, 2012 8:50 pm

MS1V3 fel i nya kabelpiskan

Inlägg av Pitabroed »

Syna kretskortet efter texten "hall" och "vr" längs efter ena kanten, där ser du vilken den är inlödd på.
Du bör inte ha skärmen och vr- på samma, kan lätt bli störningar. Kabeln bör vara en partvinnad 2-ledare med skärm.
http://www.megamanual.com/mtabcon.htm finns alla manualer, ett tips är att spendera några timmar där för att få rätsida på allt, lätt att man missar något om man inte höllit på innan.
Skriv svar