Vilken lambda?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Re: Vilken lambda?

Inlägg av THEO »

Nej vad jag vet har AEM och Innovative olika kontakter så kolla innan du köper!!!
Helt ärligt har jag dålig koll på kontakterna men jag såg på nån websida som sålde 4,2 sonder att det var en för AEM och en annan för Innovative sen vilken kontakt som sitter aom OEM på nyare bilar det vet jag inte men om nån annan vet så skriv det här för jag är nyfiken på hur det ligger till!!!
///Jörgen :whistle:
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Vilken lambda?

Inlägg av Performance_seeker »

Jag vill påstå att det är ingen ide att hålla på och laborera med separat lambdasond och försöka hitta/konstruera någon elektronik som gör att det funkar. Köp ett paket och koncentrera dig på viktigare saker.
Själv har jag Innovate MTX-L och är mycket nöjd. Funkar både utan och med dator/motorstyrning, förnämlig manick.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Re: Vilken lambda?

Inlägg av redheat »

THEO skrev:Nej vad jag vet har AEM och Innovative olika kontakter så kolla innan du köper!!!
Helt ärligt har jag dålig koll på kontakterna men jag såg på nån websida som sålde 4,2 sonder att det var en för AEM och en annan för Innovative sen vilken kontakt som sitter aom OEM på nyare bilar det vet jag inte men om nån annan vet så skriv det här för jag är nyfiken på hur det ligger till!!!
///Jörgen :whistle:
verkar finnas runda och fyrkantiga

http://www.ebay.co.uk/itm/AEM-Bosch-Wid ... 1c4563517b


men det verkar inte gå att använda mätaren för 4,2 till sond 4,9 :( :(


AEM PART NUMBER #30-2004

GENUINE AEM WIDEBAND LSU 4.9 REPLACEMENT OXYGEN SENSOR FOR USE
WITH THE NEW LSU 4.9 AEM U.E.G.O GAUGE AFR CONTROLLER

Important note - please double check your gauge plug before buying!

We will supply the newly revised LSU 4.9 sensor with rounded plug socket (30-2004) from AEM, compatible ONLY with the newly revised LSU 4.9 version of the AEM UEGO gauge (30-4110) with rounded plug socket.

If you have the older LSU 4.2 gauge with square socket (30-4100) then you will need the older LSU 4.2 version of this sensor to match (30-2001).

THE OLD GAUGE AND NEW SENSORS ARE NOT INTERCHANGEABLE! WE NO LONGER SUPPLY THE OLD GAUGE OR SENSOR, SORRY!
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Re: Vilken lambda?

Inlägg av THEO »

Nej det fungerar inte att sätta en 4,9 sond till en BB-styrning som är till en 4,2 sond !!!
och om man köper en 4,9 sond så måste man kolla så den är till bensin/e85/methanol för det finns en 4,9 som är till diesel dom har lite olika nr , och detta är sonder från Bosch jag pratar om...
Bosch har så sakta börjat gå över från 4,2 till 4,9 inom motorsport på F1 använder dom som har Bosch grejor bara 4,9 nuförtiden!!
Vad jag har förstått så förr utom att vara mer exakt mätmässigt så ska den vara mer stryktålig och det är ju alltid bra förr det är lätt hänt att det skenar iväg vid en gatmappning med avgastempen och det kan ju döda sonder!! :hey:
///Jörgen :thumbright:
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Vilken lambda?

Inlägg av maxn51 »

Tackar för mycket ny nyttig kunskap och Ber om ursäkt för otydlig fråga styrningen ska självklart vara den som följer med det jag undrade om var ut signalen från styrningen som man kan koppla till tx en analog eller digital mätare är den jag undrar om man kan köpa i princip vilken mätare som hällts som går mellan 0-5 v som jag har fattat det är de de signaler styrningen sänder ut i tx lc-1?
Mvh

Ps har koll på avgas temp och kör på E85 så är rätt lugnt på den fronten men är ju aldrig fel med grejer som tål mer!:)
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Vilken lambda?

Inlägg av Performance_seeker »

Med Innovate MTX-L ingår analog+digital mätare, och du kan samtidigt koppla till dator och motorstyrningen, omprogrammerbart för alla bränslen...du kan t.o.m. kolla rökgaserna från vedpannan :hihi: ...men du kanske vill ha någon annan slags mätare? :D
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Vilken lambda?

Inlägg av maxn51 »

Är prosis det jag är ute efter:) tack! Har kollat några vidios om den nu och värkar rätt:)
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Re: Vilken lambda?

Inlägg av THEO »

Vet inte vad prosis är för nån men jag kom på att vems hemsida säljer dom två olika BB kontrollers och dom har även egt avgastemp och det är ju aldrig fel!! Det är vems.hu alltså den ungerska hemsidan i deras webshop som WB prylarna finns!!
och till P seeker det är ju inte alla som har råd att köpa färdiga prylar och då kan det vara ett alternativ med diy grejorna men jag håller med dig att vill man inte pilla ihop en massa olika prylar som man ska få att fungera tillsammans så är det lätt hänt att man skruvar bort sig och aldrig får det att funka!!
Men tillåter inte plånboken att man köper tex en fin Innovative får man ibland bita i det sura äpplet och leta lite billigare saker diy eller kanske begagnat!!
Såg när jag sökte på Innovative LM-2 så såg jag att mrtuning.se har erbjudande på den enklaste LM-2:an men den är jättebra har SD kort och fin loggning och en massa fina funktioner, har själv haft en sån och tycker den är helt kanon och den kostar bara 2295kr nu på deras kampanj!!!
Mvh///Jörgen :thumbright:
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Vilken lambda?

Inlägg av maxn51 »

Okej har bestämt mig för ett innovate nu iaf som ja kopplar till dator då jag ändå kopplar mitt hemgjorda avgastemp till den smått ombyggda pc:) ska även försöka bygga om mitt tänd och soppasystem (har separata hemmagjorda saker delvis baserade på lh 2.2) så de går att koppla till datorn:) tycker det är kul och experimentera men då helst tändsystem men tyckt de mesta e kul å hålla på:)
Mvh
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Vilken lambda?

Inlägg av Performance_seeker »

THEO skrev:...
och till P seeker det är ju inte alla som har råd att köpa färdiga prylar och då kan det vara ett alternativ med diy grejorna men jag håller med dig att vill man inte pilla ihop en massa olika prylar som man ska få att fungera tillsammans så är det lätt hänt att man skruvar bort sig och aldrig får det att funka!!
Men tillåter inte plånboken att man köper tex en fin Innovative får man ibland bita i det sura äpplet och leta lite billigare saker diy eller kanske begagnat!!
Såg när jag sökte på Innovative LM-2 så såg jag att mrtuning.se har erbjudande på den enklaste LM-2:an men den är jättebra har SD kort och fin loggning och en massa fina funktioner, har själv haft en sån och tycker den är helt kanon och den kostar bara 2295kr nu på deras kampanj!!!
Mvh///Jörgen :thumbright:
Jag tittade själv för några år sedan på möjligheten att bygga egen elektronik till lambdasensorn, och kom fram till att det var mer komplicerat än jag trodde, så därför rekommenderar jag att man köper ett kit.
Innovate MTX-L som jag föreslog är ju billigare än LM-2 ???? Titta på Mr Tuning.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
THEO
För mycket laddtryck
Inlägg: 231
Blev medlem: tis jul 24, 2007 12:28 pm

Re: Vilken lambda?

Inlägg av THEO »

Helt rätt som du skriver att den är billigare och den har också loggning som LM-2 har men LM-2:an loggar du direkt in i ett SDkort, men med MTX-L så måste du ha din dator kopplad så att loggningen sker egentligen på laptopen!! helt ok om man ändå håller på att gat mappa men med LM-2:an dunkar du i ettt SD kort sen kan du logga hela dagen när du är på race tex sen när du kört klart plugga i SD kortet i datorn ooch kolla på din logg!!! är inte speciellt praktiskt köra race tex konbana och ha en laptop liggande nånstans i bilen och studsa runt för man vill logga njeaeeaee det känns inte helt rätt!! :hihi:
Därför tycker jag lägg till nån hundra få en LM-2:a och få lite mer och bättre funktioner sen ser det kanske inte lika vackert ut med en LM-2 i bilen som MTX varianterna som är väldigt estetiskt tilltalande!! :wink:

Men men vi har olika vägar till samma mål känns det som ,och det är lite skoj att jämföra lite olika ideer för att se varandras olika synvinklar man lär sig lite hela tiden tror jag om man diskuterar lite olika ideer och verkligen försöker förstå andra människors sätt att se på saker!!!!!!
Mvh///Jörgen :thumbright:
Användarvisningsbild
maxn51
Forumsberoende
Inlägg: 693
Blev medlem: sön nov 09, 2014 8:27 pm

Re: Vilken lambda?

Inlägg av maxn51 »

Håller med blir ett sådant och kommer logga direkt i datorn då jag som sagt kommer ha dator inkopplad i princip hela tiden endå:) tack för all hjälp och alla riktigt bra åsikter osv
Mvh max
David Herbertsson
Forumsberoende
Inlägg: 1341
Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
Ort: Varberg

Re: Vilken lambda?

Inlägg av David Herbertsson »

Det enda jag har att tillägga är att jag tycker du ska köpa den från Ebay istället. Jag köpte en från Vems med lambda och egt till Camaron, men den blev lite mer fast monterad så jag köpte en lambda från ebay som jag kan ha och flytta runt i olika bilar. Har man inte gott om pengar så är det ju onödigt att låta dom svenska firmorna tjäna pengar på dig. http://m.ebay.com/itm/261448914264?nav=SEARCH

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;

Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Vilken lambda?

Inlägg av Performance_seeker »

Det där på Ebay blir samma pengar som att köpa på Mr Tuning...om det inte smugglas in förstås... :D
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Re: Vilken lambda?

Inlägg av MotorKnyttet »

Kan någon hjälpa mig lite här?

Jag har en Vems Round som jag använt sedan hedenhös 2005, som funkar klockrent och har alltid gjort. Nu har sonden skurit fast i downpipen (jodå det går ju att skrota ur den), så jag tänkte köpa mig en ny. Men jag vill ha en mätare med chip CJ125 som tar 4.9 sonden, vad jag förstår så fixar inte nyare Vems Round detta (eller?). Och jag vill INTE ha någon amerikansk mätare som bara visar air/fuel ratio :thumbdown: , där dom skickar med ett ”papper” för översättning till det som man i verkligheten mäter, det vill säga Lambda. Jag vill alltså ha en snabb och stabil mätare som visar Lambda. Har förut kikat på denna. Länk. http://lsplus.eu/sv/product01_sv.htm

Den är riktigt bra men den tar vad jag förstått inte 4.9 sonden.

Tips mottages gärna.

Tackar på förhand.

Tobbe
Skriv svar