Triggerhjul och antal tänder.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

tzanek
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: sön jul 16, 2006 12:47 am
Ort: Skellefteå

Triggerhjul och antal tänder.

Inlägg av tzanek »

Hur mycket påverkar antal tänder motorstyrningen?

För att någonsin bli klar med min bil har jag tänkt köpa lite färdiga delar.
Motorn är en RB26dett dvs en nissan skyline gtr.

Dom färdiga kitten med triggerhjul och kamsync har oftast få tänder typ 6 eller 12.
Jag har blivit rekommenderad att åka med 60-2 hjul.
Jag ska åka med vag spolar och kamsync.
Vems box finns :D

Är helt novis till det här med motorstyrning så hoppas att ni kan blåsa lite kunskap åt mitt håll.
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triggerhjul och antal tänder.

Inlägg av Performance_seeker »

Jag tror att man lugnt kan säga att fler insignaler ger bättre underlag för beräkningarna som sker i motorstyrningsmodulen, d.v.s. att fler tänder på vevaxeln ger ett exaktare resultat.
I motorstyrningsdatorn kan man göra vad som helst...men få insignaler gör att processorns programvara måste gissa vad som sker baserat på det som hände tidigare...och det ger större osäkerhet i systemet...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Triggerhjul och antal tänder.

Inlägg av mattias »

12 tänder och kamsync räcker långt. Det är inte mycket hastighetsförändring på 30 vevaxelgrader.

Men sätt dit 60-2 på en gång - det ökar exaktheten i förtändning vid start och tomgång/låglast. Det är också ett hjälpverktyg när styrsystemet har bra triggerlog (som t.ex VEMS som du har).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
tzanek
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: sön jul 16, 2006 12:47 am
Ort: Skellefteå

Re: Triggerhjul och antal tänder.

Inlägg av tzanek »

så ju fler tänder desto bättre, måste man ha missing tooth med kamsync?
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Triggerhjul och antal tänder.

Inlägg av mattias »

Utan kamsynk får du avfyra tändspolarna parvis, i "wasted spark".
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Triggerhjul och antal tänder.

Inlägg av Steve »

Tror du läste för fort nu Mattias :)
Man måste inte ha en missing tooth om man har kamsynk. Kan dock inte svara på om det blir bättre om man har det
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: Triggerhjul och antal tänder.

Inlägg av Micke K »

Missing tooth måste man ha annars vet inte motorn när den ska tända kam synk är bara för att veta vilket "varv" motorn är på.
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Triggerhjul och antal tänder.

Inlägg av DreRacing@ »

I MS måste man inte ha missing tooth om man åker kam-givare. KAm-tanden agerar då som missing tooth
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Triggerhjul och antal tänder.

Inlägg av Steve »

Samma med Vems och troligen dom flesta andra sprut också. Med kamgivaren vet den ju exakt vars motorn är även utan missing tooth
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Triggerhjul och antal tänder.

Inlägg av mattias »

Jo jag läste nog lite fort, det var sent.. ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Triggerhjul och antal tänder.

Inlägg av Performance_seeker »

Steve skrev:Samma med Vems och troligen dom flesta andra sprut också. Med kamgivaren vet den ju exakt vars motorn är även utan missing tooth
På min motor så är kamsynken ett halvt varv, d.v.s. ett varv på vevaxeln. Utan missing tooth på vevaxeln vill det verkligen till att det inte finns några störningar vid läsningen av vevaxelns VR-givare... :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Triggerhjul och antal tänder.

Inlägg av mattias »

Eftersom man bara triggar på ena flanken (rising/falling) är det inte ett bekymmer.

När styrsystemet är mer anpassat har det till och med nytta av att veta att synk-tanden är ett vevaxel-varv långt, för då kan den synka på båda flankerna och man behöver aldrig dra två varv på motorn innan den är synkad och kan ge tändning och bränsle.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: Triggerhjul och antal tänder.

Inlägg av Micke K »

Trodde inte det räckte med kamgivare utan missing toth man lär sig alltid nåt nytt. Dock är jag tveksam till att använda den till trigger då givaren ofta sitter nära centrum på kamen som dessutom roterar med halva vevaxel varvtalet + att kamrem/kedja kan ge variationer på kamens läge i förhållande till vevaxel
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
tzanek
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: sön jul 16, 2006 12:47 am
Ort: Skellefteå

Re: Triggerhjul och antal tänder.

Inlägg av tzanek »

RB26an har trigger och kamsync på samma givare. Den sitter på avgaskammen. hade tänkt använda den bara som kamsync nu men skicket var lite dåligt. Blir å bygga en egen variant.

Har hört att vag spolar inte gillar wasted spark.
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Triggerhjul och antal tänder.

Inlägg av DreRacing@ »

Micke K skrev:Trodde inte det räckte med kamgivare utan missing toth man lär sig alltid nåt nytt. Dock är jag tveksam till att använda den till trigger då givaren ofta sitter nära centrum på kamen som dessutom roterar med halva vevaxel varvtalet + att kamrem/kedja kan ge variationer på kamens läge i förhållande till vevaxel
även om man använder kam-givare så är det veven man triggar på, så inget bekymmer
Skriv svar