Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 22, 2017 4:46 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Bmw tomgångsmotor Vems
InläggPostat: sön jun 18, 2017 9:05 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Inlägg: 267
Ort: Hörnsjö
Har fått igång bilen och grovmappat men blir inte klok på inställningarna till tomgångsmotorn.

Är inkopplad på spridarutgångarna stift 6/17 enl. schema på vems.hu och har provat lite olika inställningar men den rusar bara i varv så overrun kickar in.

Nu har jag pluggat tomgångsmotorn och skruvat upp spjället men det gör ju att jag behöver väldigt hög tomgång för att inte dö kall eller när man släpper ner den från varv.

Hur har ni andra gjort?

_________________
- Full gas spar tid


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw tomgångsmotor Vems
InläggPostat: mån jun 19, 2017 11:27 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2345
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Det är ganska mycket trix med inställningarna för att få en bra och stabil tomgång.

Ref DC tabellen måste stämma bra, och spjällöppningen vara lagom.
Samt att VE tabell och tändning är bra.

10-15 grader kan vara lagom, vissa kör något lägre i tändning.
Om du börjar med ett lambda på 0,85 är det enklare att få funktion.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw tomgångsmotor Vems
InläggPostat: mån jun 19, 2017 12:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Inlägg: 267
Ort: Hörnsjö
Det var skit bakom spakarna, hade glömt att tilldela pin 6 &17 till IAC under injection settings/visual så den reagerade inte alls.
Trodde det räckte med att tilldela under outputs och idle settings.

Nu återstår fininställningarna då..

Men vad beror vandrande/rullande tomgång på? Vill få en hyffsat stabil tomgång utan tomgångsmotorn först.
Håller jag spjället lite öppet så den går på ca 800-900 rpm då ligger den stabilt där i kanske 20s sen börjar den vandra upp och ner mer och mer tills den stannar.
har justerat bränsle o tändningsmappen så det inte finns några variationer där, har stängt av all kompensering och provat tändning 5-15 grader, lambda 0.9

_________________
- Full gas spar tid


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw tomgångsmotor Vems
InläggPostat: mån jun 19, 2017 7:00 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2345
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Logga när den börjar svaja och titta på filen.

Försök att se vad det är som varierar mest, förutom motorvarvet.

Kolla även så att DC till tomgångsventilen, inte svajar, i början är det lättast att ha den låst.

Jag gissar att Lambda, och tändning börjar åka fram å tebax.

Prova att sätta allt helt plant, även om det är lite galet.

Så VE tabellen ser ut såhär typ.

50 50 50 50
50 50 50 50
50 50 50 50
50 50 50 50

Samt att tändningen ser ut.

10 10 10 10
10 10 10 10
10 10 10 10
10 10 10 10

Så är "in" värdena från tabellerna samma för motorstyrnigen.

Det är inte rätt att ha det så, men det kan underlätta för att felsöka.

Mina tips, men det finns andra angreppsvinklar.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Bmw tomgångsmotor Vems
InläggPostat: mån jun 19, 2017 8:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 12, 2009 5:10 pm
Inlägg: 267
Ort: Hörnsjö
Nu har jag fått till en i det närmaste perfekt grundtomgång både kall som varm.
Jag fick ändra både referenskurvan, min dc värde, ve och tändning fram och tillbaka tills jag hittade en bra kombination.
När jag sen även aktiverade tändningsreglerad tomgång blev det perfekt. 1100 rpm kall som sjunker till 800rpm varm, +- 10rpm.

Får väl labba vidare sen med kompensering, dippar ca 100 rpm när kylfläktarna går igång och faller lite med stigande insugstemp men just nu är jag toknöjd.

_________________
- Full gas spar tid


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010