Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis jul 25, 2017 7:41 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jul 17, 2017 4:38 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 25
Ort: Härnösand
Det borde vara rätt då det är givaren som följde med sprutet sedan det byggdes.. :-(


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 18, 2017 10:15 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9602
Ort: Sävar
Lägg upp en bild på din kallstarts-tabell också. Warmup enrichment.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 18, 2017 5:00 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 25
Ort: Härnösand
Lägger in 2 bilder på både warmup wizard samt after start enrichments.

Värt att veta att jag labbat en del med dom värdena men jag tycker inte att det gör någon skillnad överhuvudtaget. Bilen går rätt kasst också tills den nått arbetstemp.

Bild

Bild




Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 18, 2017 5:27 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1320
Ort: Umeå
En sak jag skulle ändra på en gång för att få lite bättre upplösning är att börja nånstans där man kan tänka sig att det är som kallast som bilen
körs vid. Som det är nu så börjar ju kompenseringen vid -40".
Körs den bara sommartid kanske börja vid 0 typ och sen jämna steg upp till driftstemp.

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 18, 2017 7:29 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 25
Ort: Härnösand
super7 skrev:
En sak jag skulle ändra på en gång för att få lite bättre upplösning är att börja nånstans där man kan tänka sig att det är som kallast som bilen
körs vid. Som det är nu så börjar ju kompenseringen vid -40".
Körs den bara sommartid kanske börja vid 0 typ och sen jämna steg upp till driftstemp.


Tack för svar!
Helt klart värt ett försök. Har du nån idé ungefär hur stegen ska se ut och med vilka mellanrum på temperaturerna?


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 18, 2017 7:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1243
WUE vid högsta temp bör stå vid 100% har jag för mig. Temperaturstegen ser jag inget problem med.

Annars, har du prövat flasha om boxen? Det har ju hänt att de ballat ur...

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jul 18, 2017 9:24 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 25
Ort: Härnösand
mauser240 skrev:
WUE vid högsta temp bör stå vid 100% har jag för mig. Temperaturstegen ser jag inget problem med.

Annars, har du prövat flasha om boxen? Det har ju hänt att de ballat ur...


Hej!

Okej, det ska provas! Alltså så fort den når 100% WUE går den efter bränslemappen? Känns ju jäkligt logiskt nu när du säger så!

Boxen är ej omflashad..


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 19, 2017 6:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 892
Ort: Flisa, norge
det ska/måste vara 100 på sista cellen.
men på din förra map som du lastade upp på första sida var ju det här korrekt. bara labbat lite kanske


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 19, 2017 5:00 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 25
Ort: Härnösand
Hej igen! Kollade gamla mappen och det stämmer som DreRacing@ sa att värdena var rätt då. DÄREMOT jämförde jag dessa värden med kompisens mapp och hittade att "Barometric Correction" var avslagen på min under spridarinatällningarna, och PÅ i hans mapp. Återkommer med resultat.

Bild


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 19, 2017 6:27 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 25
Ort: Härnösand
Ingen skillnad.. Står bilen 5 minuter på tomgång så att motortempen stiger och jag sedan torrgasar så får jag en AFR på 9...


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 19, 2017 10:58 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 4983
Ort: Lykksällä
Kan det va nåt med spridare eller bränsletryck?

Eller kanske flasha om boxen och göra en helt ny config från grunden

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons jul 19, 2017 11:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2334
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Nu är jag inte hemma på MS1, men...

Stämmer vatten tempen med vad det faktiskt är ?

Om den inte gör det så kör motorn varm och skriv in 100% i enrichment på alla rutorna så att det inte längre kan påverka.
Bara för att eliminera den faktorn.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 20, 2017 6:24 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 25
Ort: Härnösand
Daniel-635 skrev:
Nu är jag inte hemma på MS1, men...

Stämmer vatten tempen med vad det faktiskt är ?

Om den inte gör det så kör motorn varm och skriv in 100% i enrichment på alla rutorna så att det inte längre kan påverka.
Bara för att eliminera den faktorn.


Det är det som är grejen. Då givaren sitter på övre kylslang så tror ju sprutet att vattnet är kallare än vad det egentligen är. Men att det ska ha SÅ stor betydelse att den tokfettar/toksnålar beroende på motorns temp, det är det som är skumt. Ska prova att ställa allt på 100 ikväll.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 20, 2017 6:26 am 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Inlägg: 25
Ort: Härnösand
Steve skrev:
Kan det va nåt med spridare eller bränsletryck?

Eller kanske flasha om boxen och göra en helt ny config från grunden


Spridarna har jag provat att byta, den beter sig likadant ändå. En omflashning kanske skulle göra susen, men det är inget jag vågar ge mig in på :roll:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 20, 2017 12:58 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons sep 21, 2011 11:06 am
Inlägg: 264
thomass skrev:
Daniel-635 skrev:
Nu är jag inte hemma på MS1, men...

Stämmer vatten tempen med vad det faktiskt är ?

Om den inte gör det så kör motorn varm och skriv in 100% i enrichment på alla rutorna så att det inte längre kan påverka.
Bara för att eliminera den faktorn.


Det är det som är grejen. Då givaren sitter på övre kylslang så tror ju sprutet att vattnet är kallare än vad det egentligen är. Men att det ska ha SÅ stor betydelse att den tokfettar/toksnålar beroende på motorns temp, det är det som är skumt. Ska prova att ställa allt på 100 ikväll.


Hej jag fick sätta tempgivaren på nedre delen av termosthuset, hade ovanför termostaten innan å det påminner om dina problem...


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010