Omprogrammering av std styrdon

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Omprogrammering av std styrdon

Inlägg av Kulan »

Köpte mig i våras en v70R awd -00

Med denna bil följde det med ett kvitto på "omprogrammering av styrdon" och till historien bör tilläggas att bilen gick fruktansvärt dåligt, och då jag efter att jag bytt lambdasond, kablage till denna sond, oxh den fortfarande inte gick som den skulle (felkod P0134, lambdasond bank 1 sensor 1 ingen aktivitet) och sen gav jag upp och igår fick volvo kolla på denna bil, summa sumarum är att motorstyrningen fick för sig att motorn tog emot 27-35kg/h i luft på tomgång, medans 15kg/h är "börvärde" tidigare hade jag provat köra utan LMM och då gick den ju sämre än med LMM inkopplat, ny mjukvara (som från fabrik) och nu har den gått som den ska dom ggr jag kört (5 olika tillfällen och typ 10-15 mil).

Risken är ju att jag ropar hej för tidigt med att klassa den som lagad nu, men den borde ha gått dåligt om läget vore oförändrat,

Men vad orsakar att den börjar gå dåligt först 13 år senare?? (Trimningen var gjord -04) är det oklokt att modifiera vissa typer av databoxar?? (Tänkte det är ju inte mycket att hänga i hjulgranen som kombinerat bruksbil / hobbybil om den inte håller längre än typ 10k mil), och vad orsakar att den programmeringen inte håller lika länge som original programmering??

Kan man med nån enkel formel uppskatta hur många kg luft in en motor behöver när denna står på tomgång?? :-) t.ex en 2.4L motor tar ~15kg

Tar en 5L ~30kg/h på tomgång??

Med andra ord 6.25kg/h per liter??
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Omprogrammering av std styrdon

Inlägg av mauser240 »

Jag har faktiskt hört talas om billiga brännare med "för lite kräm" för att infon skall bita fast ordentligt. Att det börjar krångla efter 13 år låter dock mycket otroligt i mina öron. Dessutom tycker jag de på Volvo borde se om koden är korrupt på nåt vis. I och för sig kanske de gjorde det också. Sen finns det även chip av varierande pris och kvalitet.

Jag kokade ihop en "formel" i huvet på skoj och den träffade fan inte långt ifrån.

Vid VE på 100% suger motorn i sig 2,4 liter på två varv, d.v.s. 1,2 liter per varv. Tomgång på 750 r.p.m. innebär således 54 kubik i timmen. 54 kubik luft väger ca. 70,2 kg. Sedan tänker du dig en VE på 30% på tomgång (taget ur hatten) så blir det 21,06 kg/h. VE på 20 % hade inneburit 14,04 kg/h.

Vad VE landar på beror sedan på i princip allt i motorn, t.ex. kompressionsförhållande, förbränningsrum, kanaler, kamaxel, lambda, tändning, o.s.v... Dock är VE på tomgång totalt ointressant för de flesta.
//MartinL
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Omprogrammering av std styrdon

Inlägg av Kadett4wd »

programmerat för en större lmm och nu har nån satt dit en mindre?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Omprogrammering av std styrdon

Inlägg av Kulan »

Ja har hört flera erfarna bilmekaniker som tyckte att efter 13 år så borde det inte vara det, kommer det ganska direkt efter optimering så fine, men inte nu, men dessa bilar har ju ett spjällhus vilket har en spjällägesgivare som ger upp efter 16-21k mil, den blev ju optimerad när det gamla satt där, sen byttes detta spjällhus och med spjällhusbytet så måste man lägga in en ny mjukvara för detta. kan man kalla det "drivrutin"?? Och kan mjukvaran mellan optimeringen och nya drivrutinen för spjällhuset ha kolliderat på nåt vis??

Ja det kan ju ge en fingervisning om hur mycket luft motorn vill ha på tomgång kanske?? :-)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Omprogrammering av std styrdon

Inlägg av Kulan »

Kadett4wd skrev:programmerat för en större lmm och nu har nån satt dit en mindre?
Ja kanske eller en som gav andra signaler än denna,

men motorstyrningen startade ju fläkten också trots att motorn var kall (ac avstängd), ibland gick motorn bra, ibland gick den knappt att köra, ibland körde den kylfläkten även om bilen var avstängd, ja ni vet det var kaos :doh: och jag tycker det var helmärkligt när det verkat åtgärdas av std programvara, :-) så jag vill fråga,

bör man som ha i åtanke att "är bilen omprogrammerad och den börjar gå dåligt efter några år, prova återställa mjukvaran till original"

Med en "optimering" tappar motorstyrningen förmåga att kompensera för om komponenterna tappar "exakthet" eller vad man ska kalla det under årens lopp, typ spridare som ist för 465cc när dem var nya lämnar 450cc i praktiken efter 20k mil, mapsensor som visar 0.90 ist för 1.00 om den hade varit helt ny osv. Förstår ni hur jag menar?? Eller är det upp till utvecklaren, men kanske inte blir i praktiken,

hur väl utvecklad och påkostad är en "mapp" som appliceras av dom stora firmorna?? Några erfarenheter?? :-)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Omprogrammering av std styrdon

Inlägg av Kadett4wd »

När man flashar om motorstyrningar brukar ju fläkten gå.
Kan hända det blivit nå fuckup i obd som aktiverat det läget?
och det räckte med att en obdkontakt med programmerings stiften kom i din bil så det rucklade om på din kontakt.

typ det kommit oxid i din obd och det flimrat.

Vägrar tro filen blivit korrupt pga ålder.
Kanske med nån dålig jord eller svetsar i bilen eller nåt skulle kunna påverka.
Eller om klisterlappen på flashminnet lossnat så det kommit in ljus.(om det är ett sånt eprom)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Omprogrammering av std styrdon

Inlägg av mauser240 »

Kulan skrev:Med en "optimering" tappar motorstyrningen förmåga att kompensera för om komponenterna tappar "exakthet" eller vad man ska kalla det under årens lopp, typ spridare som ist för 465cc när dem var nya lämnar 450cc i praktiken efter 20k mil, mapsensor som visar 0.90 ist för 1.00 om den hade varit helt ny osv. Förstår ni hur jag menar?? Eller är det upp till utvecklaren, men kanske inte blir i praktiken,

hur väl utvecklad och påkostad är en "mapp" som appliceras av dom stora firmorna?? Några erfarenheter?? :-)
Allt går att f*cka upp om man bara försöker. Nu känner jag inte till motorstyrningen i fråga eller exakt hur den funkar men man kan säga att det finns 3 grundsätt att "chiptrimma";

-Man nöjer sig med att flytta på gränser, t.ex. varvstopp, och max laddtryck. Annars funkar motorstyrningen normalt och "lär sig" fortfarande (kompenserar enligt en eller flera lambdasonder).

-Man slänger i ett chip som är gjort för nån annans bil.

-Man optimerar motorn t.ex. med hjälp av en dyno. Oberoende av hur duktig optimeraren är så är ju detta alltid en kompromiss mellan effekt och "förmåga att kompensera". D.v.s. man ger sprutet mindre rättigheter och flyttar sig istället närmare gränsen för vad som blir ohälsosamt. En duktig optimerare äventyrar dock inte din motor (nämnvärt) mer än vad originalprogrammet gjorde, om det är vad du beställer.
//MartinL
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Omprogrammering av std styrdon

Inlägg av Kulan »

Mauser240 du skrev "-Man optimerar motorn t.ex. med hjälp av en dyno. Oberoende av hur duktig optimeraren är så är ju detta alltid en kompromiss mellan effekt och "förmåga att kompensera". D.v.s. man ger sprutet mindre rättigheter och flyttar sig istället närmare gränsen för vad som blir ohälsosamt. En duktig optimerare äventyrar dock inte din motor (nämnvärt) mer än vad originalprogrammet gjorde, om det är vad du beställer."

Undra om det är så dom gjort... sen la dom trimningen lite mer åt effekthållet och inte lämnade så stort utrymme för självkompencering. Sen nu efter nåt år så blev det bekymmer när den gått många mil å vad sensorn ger för utslag i förhållande till vad den bör ge i verkligheten har ändrats, och när gamla spjällhuset gick sönder och det nya installerades, så kanske det blev en ändring som blev för stor än vad kompenceringen som optimeraren lämnade. Eller vad tror ni?? :-) så kanske helt enkelt så behövde den en ny programering för dom nya omständigheterna hårdvaran erbjöd.

Kadett4wd: vad menar du med flashar??
Vars tror du det är dålig jord?? Kan vara värt att kolla upp :-)

Så det finns olika kontakter till Obduttaget?? Är det bara märkesverkstäder som har dessa "fullständiga" kontakter?? :-) "flashminnet du pratar om vet jag inte vad du pratar om :-) men din kommentar om "vägrar tro att programmeringen är korrupt pga ålder" läs min kommentar till mauser240 :-)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Omprogrammering av std styrdon

Inlägg av Steve »

Sen är jag skeptisk mot vad allt vad bilverkstad heter och har dom sagt en sak behöver det inte stämma :)
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Omprogrammering av std styrdon

Inlägg av mauser240 »

Kulan, tycker du gör det onödigt invecklat nu, inget sprut skall väl behöva kompensera för ett luftmassevärde som är över 100% för högt? Det är inte inom toleranserna och kan inte räknas som normalt slitage. Och knappast reagerar sprutet med att slå på kylfläkten...

Som jag nämnde tidigare så har jag ytterst svårt att tro på att detta skulle bero på att någon micklat med boxen för 13 år sen.
//MartinL
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Omprogrammering av std styrdon

Inlägg av Kulan »

Mauser240: det är det jag är känd för, att göra saker invecklat, kan du göra denna ekvation enklare för mig?? Jag kan inte dessa system, vet inte vad som görs när ett sprut programmeras om, därför jag frågar, men göra saker komplicerat är jag känd för, men när det gäller bilar och fundera kring hur saker hänger ihop så är det som yoga för mig, dvs avkoppling och jävligt intressant. Jag skulle lätt kunna bara konstatera "nu funkar bilen, bra. Och sen är det bra så och motorns dåliga gång är ett minne blott. Men då lär man sig ju inget. Dom flesta hade bara varit nöjda med att skiten går ;-) Nä det förstår jag också att skenar siffrorna iväg 100% utanför normala är nåt fel,,, vill bara förstå vad som hände, men då tolkar jag det som att programmeringen kolliderat mot spjällhuset programmering då det tydligen år fullständigt orimligt att efter såhär länge så ska inte programmeringen "blivit korrupt". Sen är det ju inte säkert att bilen vart 100% optimalt optimerad heller ;-)


Steve. är också smått skeptisk till engagemangsnivån på verkstäder ;-)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Omprogrammering av std styrdon

Inlägg av Kulan »

Jag kan inte riktigt släppa detta. Men när jag sprang runt i lagårn och mjölka funderade jag på detta, jag undrar, detta med omprogrammering av std styrdon, måste man räkna med att behöva mixtra med dessa "koder" under årens lopp, det är inget som är lika driftsäkert som std programmeringen?? Eller blir bilen att leva med beroende på vilken typ av programmering man väljer??

Typ som att jag råkade ut för en bil som fick en mer extrem programmering som mauser240 skrev som alternativ 3 för det är en stor firma som optimerat bilen, så den borde vara ordentligt mappad, men att han som lät det göras själv valde att göra det lite mer extremt ist för denna "flytta på gränsvärden" som är mer en "snällare variant", typ som original med en liten kryddning?? För jag själv har haft en bil (855turbo) och den hade ju gått flera år utan problem, likaså en kompis 850R som funkar klockrent. Så det beror alltså på hur den som mappar lägger in koder, hur mycket sprutet får självkalibrera sig?? Om jag har fel får ni gärna påpeka detta,
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Omprogrammering av std styrdon

Inlägg av dundersmurfen »

Lekte med en Audi 2008 bensinare. Kolla på long term trim å blandtanka e85. Över 25% tände den motorlampan. Den reglera fortfarande korrekt, gick inte längre med testet. Var mest nyfiken på vad dom tyckte var okaj på audi
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Skriv svar