Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön nov 19, 2017 2:56 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Funderingar kring Nira i3+
InläggPostat: ons aug 30, 2017 1:43 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 518
Ort: Kungsör
Tjenare!

Är ganska dåligt insatt i styrsystem överlag och Nira har jag aldrig varit i kontakt med tidigare så där är man verkligen nybörjare…
Köpte nyligen en bil där ett Nira redan satt monterat och bilen var extremt svårstartad men efter lite felsökning hemma i garaget så upptäckte vi att kontakten till kam-synken inte var ordentligt ihopsatt, sedan den sattes ihop korrekt så har bilen startat perfekt och även fungerat bra under dom provkörningar jag gjort på gatan. Har nu upptäckt lite problem som verkar uppkomma när jag kör bilen under hård belastning där det finns fäste/där momentet blir som störst för ute på gatan märker jag inte av något problem (spinner mest ute på gatan).

Var iväg i helgen för lite test and tune och då ville bilen ”rycka”/dö till då och då och ibland stannade tom motorn helt och hållet någon gång. Efter jag stannat till så var det bara lägga i P och starta om motorn så fungerade den precis som innan. Första testrepan så hackade motorn till för att sedan fortsätta att fungera en bit och sedan upprepade problemet sig några gånger och så stannade plötsligt motorn, bytte batteri i bilen när jag kom tillbaka i depån då det varit lite dåligt laddat men problemet kvarstod i andra testrepan där motorn hackade till då och då men jag tog mig ändå i mål. Det konstiga är att när den ”dör” helt utan att återstarta sig själv igen så skjuter den lite ur avgaspipan så det verkar ju finnas kvar någon typ av tändning. I min tredje testrepa så drog jag ur motorn på 1an och när jag lägger i 2an så dör bilen helt för att endast misstända lite då och då när jag rullar med växeln kvar i och saktar ner efter kanten. Kika/lyssna på klippen som jag länkat så blir det nog enklare att förstå hur jag menar :)

Klippet när bilen dör direkt efter första växeln: https://www.youtube.com/watch?v=PeYB8UlhMRI
Klippet när bilen hackar men håller sig igång hela repan: https://www.youtube.com/watch?v=7yHGgiBpb0Y (borde väl egentligen släppt av här men var så jäkla trött på bilen så kände nästan att det kvittade om det gick sönder, i alla fall just då för så känns det inte längre)

Man hade ju gärna loggat lite i testreporna men om jag fattat allt rätt så går inte det utan att ha kvar datorn inkopplad i boxen, stämmer det? Det är inte så populärt att åka runt med datorn liggandes lös i bilen där jag brukar köra TT :lol:

Någon som har en handbok på svenska till detta styrsystem? Även några olika versioner av programmet till ”mapp datorn” vore uppskatta om någon vill dela med sig utav så jag får igång det tillsammans med boxen, utan det blir det svårt att logga även om jag nu skulle få ta med datorn i bilen. 

Vad tror ni som är kunniga inom det här området? Det här var mina tankar som dök upp efter tidigare erfarenheter med styrsystem men är säkert helt ute och cyklar 

1. Batteriet/generatorn räcker inte till (hjälpte dock inte att byta till ett full-laddat batteri)
2. Laddtrycksspärren går in och ställer till det (men borde inte motorn gå igång direkt laddtrycket sjunkit under gränsen då?)
3. Triggerfel (kan den stänga av tex soppan helt om det triggar ordentligt fel? Någon typ av tändning har den ju kvar eftersom det skjuter lite i pipan

Bilen är mappad på rullar och fungerade då utan problem men har inte körts så mycket efter det!

Extremt tacksam för tips på vad man kan kolla och även om någon har en handbok+programvaror att testa med för att kunna använda datorn. Kan självklart betala några kronor för hjälpen om så önskas!

Tack på förhand! Mvh Kim

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Senast redigerad av Kim Norgren tor aug 31, 2017 7:28 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 30, 2017 4:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4512
Ort: Boden
Kan det vara så att bränslepump suger luft vid hård acceleration?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 30, 2017 5:10 pm 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5099
Ort: Lykksällä
Kamtriggern inträffar för nära missing tooth på vevtriggern?

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 31, 2017 7:27 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 518
Ort: Kungsör
Tack så mycket för era svar!!




The skrev:
Kan det vara så att bränslepump suger luft vid hård acceleration?


Ja man vet ju iofs aldrig men har ju anslutningen till pumpen i bakkant på tanken så tycker den borde få soppa där hela tiden. Bifogar ett par bilder så man ser hur det ser ut

Bild
Bild


Steve skrev:
Kamtriggern inträffar för nära missing tooth på vevtriggern?


Ja kan väl kanske var det men det är jag alldeles för dåligt insatt för att avgöra, kan man kolla det på något enkelt sätt?
BIlen gick ju bra på rullarna men det kanske blir känsligare under hård belastning när man kör på sen?

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor aug 31, 2017 8:12 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9673
Ort: Sävar
Det blir mycket spekulationer här, dataloggning skulle nog klargöra det mesta.

Kan ge lite annan input (men har nog inte med problemet att göra) :
Bränslesystemet skulle jag kolla upp så returen går till botten av tanken med slang, så den inte kastar upp luft när det står som en stråle rakt ner i tanken. Går ju oftast bra med full tank, men desto mindre du har desto mer luft piskas upp. Pumpens inlopp hade jag nog monterat med så grov matning som möjligt med raka kopplingar, tryckpumpar är oftast dåliga på att suga.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 01, 2017 1:02 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 518
Ort: Kungsör
Tack för ditt svar Mattias! Jo det vore ju helt klart bättre med loggning men eftersom jag inte hade någon programvara till datorn och inte fick ha med datorn i bilen så var tyvärr inte någon loggning möjlig just där och då. Ska försöka ladda ner någon programvara och försöka få kontakt mellan datorn och Nirat så får jag försöka logga lite på gatan och se om jag lyckas analyser fram något vettigt ur loggen.

Hittade detta på Niras hemsida och som det ser ut där så finns det endast 2st olika programvaror att välja på så man har väl 50% chans att träffa rätt direkt :lol:
http://www.nira.se/motorsport/downloads

Bra input med bränslesystemet! Retur-anslutningen slutar precis innanför tanken så det måste jag alltså lösa! Kör ju oftast med i princip full tank men lika bra att förebygge det man kan. Ska även se om man kan byta placering på pumpen och försöka få till en mer rak anslutning till pumpens inlopp som du beskriver, det är nog en bra idé. Man kanske skulle använda båda anslutningarna på tanken med ett Y-kors innan pumpen till och med?

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 01, 2017 3:37 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm
Inlägg: 248
Kim Norgren skrev:
Tack för ditt svar Mattias! Jo det vore ju helt klart bättre med loggning men eftersom jag inte hade någon programvara till datorn och inte fick ha med datorn i bilen så var tyvärr inte någon loggning möjlig just där och då. Ska försöka ladda ner någon programvara och försöka få kontakt mellan datorn och Nirat så får jag försöka logga lite på gatan och se om jag lyckas analyser fram något vettigt ur loggen.

Hittade detta på Niras hemsida och som det ser ut där så finns det endast 2st olika programvaror att välja på så man har väl 50% chans att träffa rätt direkt :lol:
http://www.nira.se/motorsport/downloads

Bra input med bränslesystemet! Retur-anslutningen slutar precis innanför tanken så det måste jag alltså lösa! Kör ju oftast med i princip full tank men lika bra att förebygge det man kan. Ska även se om man kan byta placering på pumpen och försöka få till en mer rak anslutning till pumpens inlopp som du beskriver, det är nog en bra idé. Man kanske skulle använda båda anslutningarna på tanken med ett Y-kors innan pumpen till och med?


Jag har gjort så med mitt soppasystem, går två slangar från varje anslutning från tanken till ett y-kors sen till pumpen som matar catchen. Här kan du se hur mitt soppasystem ser ut kanske inte optimalt men funkar https://www.garaget.org/?car=300600&image=3385033

_________________
http://www.garaget.org/?car=300600
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/ LÄN RACING


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 02, 2017 7:21 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Inlägg: 368
Ort: Borås
Jag känner igen dina problem från när jag körde med NIRA. Visserligen den vanliga I3, utan +, men kanske är orsaken ändå densamma.
NIRA I3s stora fel är att det inte läser kamsensorn över 600 rpm. Alltså, systemet läser bara kamsensorn under startsekvensen. Om I3+ fungerar på samma sätt så tror jag du kan ha ditt problem där.

Vad som händer är att när motorn vibrerar och rör sig mer under hög belastning och när fästet för däcken varierar så kan vevaxelsensorn missa lite. Kör du då fördelartändning eller COP sekventiellt så börjar oftast motorn tända på fel kamaxelvarv. Resultatet blir att den stannar men du kan få lite småtändningar i grenröret eftersom sprutarna sprutar in bränslet och gnistan kommer när kammen står i overlap. När du startar om motorn så läser systemet kamsensorn igen och motorn startar utan problem.

Problemet förvärras om du har en liten triggerskiva, stort avstånd mellan skiva o vevsensorn, osv. Ju starkare och tydligare signal desto bättre. Ju mekaniskt stabilare motorn är desto bättre. Att "kamtriggernpunkten" kanske ligger nära "vevtriggerpunkten", (som någon var inne på i början av tråden) spelar dock ingen roll eftersom NIRA inte läser kamsensorn över 600 rpm. Men om vevtriggerpunkten ligger precis vid någon "tändpunkt" kan det förvärra problemet. Det finns ett minsta antal grader angivet i handboken som vevtriggerpunkten måste komma innan cyl 1 skall tända. Handboken rekommenderar 90-120 grader innan TDC. Fel polaritet (vänt på +/- sladdarna) till vevtriggern kan också påverka negativt. Men tänk på att detta flyttar tändpunkten 6 grader fram och tillbaka så det är inget man bara kan testa. Det måste kollas i oscilloskop, eller om det kanske finns med i felloggen. Ocentrerad triggerskiva är ett definitivt problem.
Kör du wasted spark så märks problemet nästan inte alls eftersom gnistan då alltid kommer varje gång kolven är i topp.

Jag bytte ut mitt NIRA mot ett polskt EMU och svor högtidligt på att något NIRA aldrig mer kommer in i min bil. Med EMUt installerat försvann problemen.
Handboken borde gå att ladda ner som pdf-fil från hemsidan.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör sep 02, 2017 8:17 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4512
Ort: Boden
Vilken stenåldersman har designat nira egentligen?

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 04, 2017 10:22 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 518
Ort: Kungsör
Lövet98 skrev:
Jag har gjort så med mitt soppasystem, går två slangar från varje anslutning från tanken till ett y-kors sen till pumpen som matar catchen. Här kan du se hur mitt soppasystem ser ut kanske inte optimalt men funkar https://www.garaget.org/?car=300600&image=3385033


Tackar! Såg riktigt stiligt ut det där! Ska se om man kan förbättra mitt bränslesystem lite i vinter.

quattro skrev:
Jag känner igen dina problem från när jag körde med NIRA. Visserligen den vanliga I3, utan +, men kanske är orsaken ändå densamma.
NIRA I3s stora fel är att det inte läser kamsensorn över 600 rpm. Alltså, systemet läser bara kamsensorn under startsekvensen. Om I3+ fungerar på samma sätt så tror jag du kan ha ditt problem där.
Jag bytte ut mitt NIRA mot ett polskt EMU och svor högtidligt på att något NIRA aldrig mer kommer in i min bil. Med EMUt installerat försvann problemen.
Handboken borde gå att ladda ner som pdf-fil från hemsidan.


Tack för ett tydligt och bra svar! Tråkigt om det här nu är ett vanligt problem med Nira. Hade fått för mig att Nira fungerat ganska bra för många!?
Kommer troligen byta styrsystem framöver då jag vill ha möjlighet att logga med internt minne men det hade varit kul att få till det nu så det fungerar så man åtminstone kunde köra slut på den här säsongen med Nirat då jag inte hinner byta styrsystem innan nästa körning som förmoligen är den sista för året.

Känns dumt av Nira att inte använda kamsynken mer än i startsekvensen när man ändå har krav på att ha det monterat...

Antar att du testat ett antal olika avstånd på triggergivaren vid vevaxeln? Vilket avstånd fungerade i så fall bäst för dig?


The skrev:
Vilken stenåldersman har designat nira egentligen?

Haha ja du det kan man verkligen undra :roll:

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 04, 2017 1:41 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör dec 11, 2010 4:32 pm
Inlägg: 518
Ort: Kungsör
Fick igång datorn tillsammans med Nirat igår och kikade då lite snabbt på det här med laddtrycksspärr, motorn skall vara mappad/bromsad till 1,8-1,9bar och inställningen ser ut som på den inklippta bilden. Skulle det annars kunna vara så att den laddar lite högre när man får ordentligt fäste, luftmotstånd osv så att den "klipper" pga det?

En loggning hade som sagt suttit fint nu :wink:

Bild

_________________
Kim Norgren
Overload Racing Volvo 142
076-0175311

Med stöd från: Krilles Motor i Torshälla, Mikael Janssons Åkeri AB, MIKAB.se, Mälarhydralik i Köping och LMR.se

Besök oss gärna på Facebook: https://m.facebook.com/profile.php?id=531689153511705 (eller sök på Overload Racing). Overload Racing finns även på Instagram

PB 2017: 6,0/9,64


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 04, 2017 11:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm
Inlägg: 248
Kim Norgren skrev:
Lövet98 skrev:
Jag har gjort så med mitt soppasystem, går två slangar från varje anslutning från tanken till ett y-kors sen till pumpen som matar catchen. Här kan du se hur mitt soppasystem ser ut kanske inte optimalt men funkar https://www.garaget.org/?car=300600&image=3385033
Kim Norgren skrev:
Tackar! Såg riktigt stiligt ut det där! Ska se om man kan förbättra mitt bränslesystem lite i vinter.


Tack! Men som man inte ser på bilden så är en 044 som matar catchen gömd under fuelcellen där jag kör båda anslutningarna på fuelcellen -> y-korset -> 044 -> catchtank :roll:

_________________
http://www.garaget.org/?car=300600
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/ LÄN RACING


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 13, 2017 5:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm
Inlägg: 351
Maxxtuning verkar kunna få fart på Nira.

_________________
Niklas


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010