Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis okt 17, 2017 11:13 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: ons okt 04, 2017 7:42 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm
Inlägg: 16
Falling

Bild

Rising

Bild

Innan mappsensorn får spelet. Titta på spjällägesgivaren på bägge bilderna.
Bild


Efter
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 04, 2017 7:49 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9657
Ort: Sävar
Men hur pass bra går den på lambdan före och efter? På 1.20 före problemet så lär det kunna misstända .. men ser ju inte mer av loggen för det.
Inte lär den trigga fel då fel-räknaren står still..

Loggen visar väl bara home-tanden (kam-synk) och inte vevaxel-triggern?
Dra på starten (utan bränsle, WOT) och spela in men kör 100 ms så man ser trigger-mönstret från vev-triggern.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 04, 2017 8:06 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm
Inlägg: 16
Här hittade jag en tand utav en slump nu, tack vare dig Mattias.
Tanden längst till vänster på bild tappar.
Inställd på falling här.

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 04, 2017 8:27 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm
Inlägg: 16
mattias skrev:
Men hur pass bra går den på lambdan före och efter? På 1.20 före problemet så lär det kunna misstända .. men ser ju inte mer av loggen för det.
Inte lär den trigga fel då fel-räknaren står still..

Loggen visar väl bara home-tanden (kam-synk) och inte vevaxel-triggern?
Dra på starten (utan bränsle, WOT) och spela in men kör 100 ms så man ser trigger-mönstret från vev-triggern.


Mapparen var i andra sidan telefonen och uppkopplad till bilen. Han sa att lambdan ligger bra när jag säger att den misständer/går illa.
Jag själv hinner tyvärr inte se detta då jag körde.

Det var vevaxeltriggern som är den blåa. Kam är röda.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 04, 2017 9:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1338
Ort: Umeå
Bilpedanten skrev:
Innan mappsensorn får spelet. Titta på spjällägesgivaren på bägge bilderna.

Vad är det för upplösning på loggen?
Är det rimligt att gasspjället rör sig som loggen visar?


//Nisse

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 7:00 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm
Inlägg: 16
Vilken upplösning det är på loggen vet jag ej hur man kollar?

Gasspjällets position kan stämma. Vad tänkte du på Nisse?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 7:16 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9657
Ort: Sävar
Bilpedanten skrev:
Här hittade jag en tand utav en slump nu, tack vare dig Mattias.
Tanden längst till vänster på bild tappar.

Hur ser du det? Jag ser inget problem.

70-80 tänder per sekund, med 60-2 tänder per varv, så går inte motorn mer än 80 varv/minut på startmotorn. Stämmer det?
Öka tiden så man ser gapet (-2) för det är den intressanta biten.


Det Nisse menar är att håller du jämn gas är det inte acceptabelt att den elektriska signalen fladdrar.
Vi ser knappt vad loggarna visar, därför jag menar du ska maila till mig.
Du kan högerklicka i log-vyn och skapa flera separata vyer som visar mer relevanta saker än att allt ska ritas upp i samma vy - det blir grötigt.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 8:45 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm
Inlägg: 16
Första tanden till vänster är punkten inte uppe till höger, utan nere till höger istället.

Hur vet du att det är 70-80 tänder/s?
När det ändå strular så kan man lika gärna lära sig nått samtidigt.
Ang. startmotor varvet så kollade jag aldrig det. Gör det ikväll.

Exakt jämn gaspådrag kan jag inte svära på. När spjället höjs under 1% är det svårt att känna det med foten.

Mailar dig ikväll Mattias.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 9:13 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm
Inlägg: 16
Tog faktist en bild igår med missade tänderna

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 10:25 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Inlägg: 1338
Ort: Umeå
mattias skrev:
Det Nisse menar är att håller du jämn gas är det inte acceptabelt att den elektriska signalen fladdrar.

Och då kan det ju vara dels att TPS-givaren kan glappa lite på spjällaxeln, är det
en platt yta på axeln kan man klippa till ett lite shims av en ölburk eller liknade
och pressa dit

Hittade lämplig bild Mattias :thumbright:
http://savarturbo.se/stuff/images/sandgren_325ix/m20-build/harness-tps.jpg

Den rörliga delen i TPS-givaren skall ju sitta stumt på spjällaxeln det är nästan
så att det skall gå tungt när man trycker fast den på axeln.

_________________
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 05, 2017 10:34 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9657
Ort: Sävar
Det var inget fel på bilden sist med tänderna där du trodde du hittat ett fel, punkten är på "fallande kant", sen att den inte är precis i tid där signalen är hög utan just efter den fallit till noll är inte ett problem.

Jag tror inte du har något fel på triggern, annars skulle den rapportera sync-fel, det är något annat.

Man ser ju hur många tänder per tids-intervall du har och 60 tänder per varv, ... inte svår räkning. I bilden ovan, nästan 30 tänder på 0.4 sek ger ca 75 tänder/sek och därmed lika många varv i minuten.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 11, 2017 6:43 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm
Inlägg: 16
Fått mitt mail Mattias?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 11, 2017 10:14 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9657
Ort: Sävar
Nej Tobias, det hade jag inte riktigt. Det hade fastnat i spam-filtret så den dök aldrig upp i inkorgen, men nu ser jag den så tittar på det när jag får en stund och återkommer.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 11, 2017 10:41 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån okt 02, 2017 6:54 pm
Inlägg: 16
Gött, tack så länge Mattias!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010