Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis dec 12, 2017 9:00 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Fundering angående vems
InläggPostat: mån dec 04, 2017 6:30 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm
Inlägg: 254
Fundera på en grej angående jordningen när jag kollade i manualen för VEMS. Såg att all jord även sensorjord går till en gemensam jordpunkt ( se första bilden). Sen när man kollar tex maxxecus och emus manual så har båda sensorjord för sig själv. Är inte de här sättet bättre igentligen för att slippa störningar till boxen som kan störa ut någon givar signal (se bild 2 och 3)? Någon som har en förklaring eller idé varför VEMS gjort som dom gjort med jordningen?

Bild

Bild

Bild

_________________
http://www.garaget.org/?car=300600
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/ LÄN RACING


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 7:17 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9687
Ort: Sävar
Med VEMS v3 görs jordningen av givarna utanför styrboxen. Det är ingen direkt skillnad.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 8:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1319
mattias skrev:
Med VEMS v3 görs jordningen av givarna utanför styrboxen. Det är ingen direkt skillnad.


Man skulle ju kunna tro att VEMS lagt in måtten på ledningarna för att hålla dem tillräkligt korta för att inte orsaka bekymmer. Kan det vara så?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 9:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm
Inlägg: 254
mattias skrev:
Med VEMS v3 görs jordningen av givarna utanför styrboxen. Det är ingen direkt skillnad.


Hur menar du med utanför boxen? Vart hittar jag de? finns de en nyare manual? Gör de ingen skillnad att ha sensorjord skild från resterande jord jämfört mot att allt går till en gemensam jord?

_________________
http://www.garaget.org/?car=300600
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/ LÄN RACING


Senast redigerad av Lövet98 tis dec 05, 2017 5:14 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 04, 2017 11:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Inlägg: 1448
Ort: Timrå
Här är en tändspole med tre olika jordar.

Bild

_________________
Jonas Bylund
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 05, 2017 5:18 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm
Inlägg: 254
JoBy skrev:
Här är en tändspole med tre olika jordar.

Bild


Okej, och vad menar du med de? :scratch: Fundera mer på sprutet att man kanske vill dela upp powerground från sensorground för att minska störningar tex vilket de inte visas till VEMS där all jord går till en gemensam punkt som fick mig att fundera och ställa frågan.

_________________
http://www.garaget.org/?car=300600
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/ LÄN RACING


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 05, 2017 6:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1319
Åtminstone på Megasquirt v2.2-kortet sitter alla jordstift ihop direkt vid kontakten. Ändå ombedes man använda ett visst stift för t.ex. sensorjord och diverse andra för "powerground". Detta är för att undvika potensskillnader i mätarkretsarna och har knappast med några störningar att gjöra.

Som jag skrev tidigare så tolkar jag VEMS sätt att ange längden på ledningarna som ett sätt att gardera sig mot samma sak, d.v.s. potensskillnader.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 05, 2017 6:11 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9687
Ort: Sävar
Originalet här :
http://vems.hu/vt/help/v3/general/wire_ ... Power2.png
Bild

Lövet98: Det har alltid varit så som i bilden längst upp. Kraft- och signaljord är uppdelade just för att minska störningar. Just för VEMS görs det inte inuti styrboxen, utan i härvan.
mauser240 : Måtten är för att folk ska förstå att det måste vara separat från andra jord-kablar som det går kraft-ström genom, så att man inte ansluter jord för en givare var som helst där det är "jord".

Allt går till jord på något sätt, skillnaden är var man ansluter givarnas jord.
Styrboxen mäter spänning över en givare genom att lägga ut en spänning (via ett känt internt motstånd) och mäter sen spänningsfallet över en A/D-omvandlare vars jord är ett internt jordplan. Om man då inte ansluter returen från givaren nära det här jordplanet, utan t.ex i chassit så måste signalen mätas över potentialla jord-anslutningar som har spänningsfall och störningar pga det går ström där. U=R x I. Spridarna och andra solenoider och ibland även tändspolar jordas genom styrboxen, och ska då via en transistor ut genom egna kablar där det blir störningar/spänningsfall ifall man hade jordat givarna i samma punkt som de kablarna.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 05, 2017 11:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm
Inlägg: 254
Okej, skulle man kunna göra likadant som jag ritat i denna bild med plintar för att förenkla sammankopplingen till common ground? Måste commond ground gå till batteriet eller funkar de att ansluta vart som helst så länge de är en bra jordpunkt?

Bild

_________________
http://www.garaget.org/?car=300600
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/ LÄN RACING


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 06, 2017 4:37 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9687
Ort: Sävar
Chassi eller motorblock är oftast en bättre jordningspunkt än batteriet (tro det eller ej).
Jag skulle inte använda plintar om det inte är garanterat säkra anslutningar där.. Det man vet ska alltid sitta där ska man helst löda och gömma i härvan.

När jag bygger custom-härvor brukar jag lämna en kontakt där jag har dragit en extra "sensor ground" och även "common ground", tillsammans med avsäkrad +12V, +5V från styrboxen, och lite lediga in- och ut-gångar från boxen. Vill man då någon gång bygga ut funktionerna behöver man inte riva upp härvan (som man då lött ihop mer eller mindre permanent).

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 06, 2017 5:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm
Inlägg: 254
Okej, är en sån här plint jag funderade på isåfall och de gör de enkelt om man skulle vilja ansluta en ny givare i framtiden också http://www.byggbil.com/store/p/s%C3%A4k ... pol-511880 men annars får man väl löda in sig på kabeln. Kan man använda nåt liknande de här annars? https://www.google.se/search?biw=1536&b ... J4#imgrc=_

_________________
http://www.garaget.org/?car=300600
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/ LÄN RACING


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010