Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön sep 23, 2018 12:18 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 103 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis okt 31, 2017 1:16 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Inlägg: 93
Ort: Linköping/Vadstena
speeduino.com
https://speeduino.com/forum/viewtopic.php?f=21&t=53
https://speeduino.com/forum/viewtopic.p ... 698#p21698
https://speeduino.com/forum/viewtopic.php?f=19&t=581
https://speeduino.com/forum/viewtopic.php?f=19&t=581
Där har du en användare som har samma motor som du fast med turbo från början, som konverterar till speeduino.
Japp det ä billigt, japp det är diy, japp det är Tunerstudio som mappningsprogram.
Så....

_________________
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se


Senast redigerad av Hasse Bus tis okt 31, 2017 5:23 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 31, 2017 1:31 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Du behöver ett triggerhjul där 80 grader är delbart med graderna mellan tänderna. Multipler av 9 fungerar. Men 36-2 vore ju enkelt, svårare att missa gapet när motorn ska starta då en lätt svängmassa kan accelerera så fort att gapet missas om det bara är "-1".

Du behöver inte kamsynk, du kan köra wasted spark. Alltså en spole per cylinder, men du skjuter varje spole varje motorvarv. Med kamsynk får du möjlighet att skjuta bara i det varv kolven är i tändläge, men även att spruta in bränslet vid "rätt" tillfälle.

Du behöver inte ha COP-tändspolar, går jättebra med t.ex tändspolar med tändkabel från t.ex Chevrolet LS V8. Att få plats med en COP-spole dina toppar går nog inte så bra, du lär ha tändkabel.

En Hall-givare är svår att störa ut jämfört med VR-givare, men i praktiken är det inget problem och byggs allt korrekt fungerar båda bra när förutsättningarna finns. Du skulle behöva se vilket utrymme du har för givaren och var den ska placeras så du väljer något som fysiskt går att få dit. Du ska ha en givare på vevaxeln.

Nästan inget styrsystem är "bara för sugmotorer" (var har du läst det?), inte heller Link. Det är bara att koppla in MAP-sensorn och ladda på.

Microsquirt är som med MegaSquirt i allmänhet. Väldigt mycket mer programmering? Allt är väl relativt, det är inte mer komplicerat än ett vanligt MS, tvärtom är det lite mer begränsat då du inte har så mycket in- och ut-gångar.

MaxxECU har en "H2O"-version av sitt RACE, men du behöver bara ett Street. Med lite applicering av silikon att täta lite extra runt styrboxen med tror jag inte du har några bekymmer med fukt, kontaktstyckena är täta och bra.

Det finns många andra styrsystem som löser ditt problem, men du kan ju välja ett du kan få bra nära hjälp med (och även mappning i bänk).

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 02, 2017 10:16 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Jaja, då ska vi se om jag är med:

Då kör jag med 36-2. Var placerar man dom 2 missade på veven? Är det när ettan står i topp och givaren precis börjar läsa -2 taggen?
Går det att finjustera/korrigera i datorn med hjälp av tändningslampa efteråt?

Kamsynk är lättfixat på denna motorn så det kan jag använda, sätter man taggen mittför givaren när ettan är i topp på rätt varv?

Har sett bilder på en sån motor med COP spolar så det tror jag går att få till.
Kan bli trångt under tanken med alla grejer så det kan vara skönt att bli av med lite.

Finns det nån hallgivare som tål olja/värme eller funkar det med en Honeywell 1GT101DC ( beroende på om jag får plats med den)?
Finns det nån helgängad som är ca 100mm? Isåfall kan man använda inspektionspluggen till tändningen som fäste och på så vis kunna byta utan att klyva motorn!

Angående Link AtomII så står det bara att den har en "barometric pressure sensor" medans på Monsoon varianten står det "4bar MAP sensor"- det var där jag blev fundersam!

Spjällhus från BMW boxer införskaffat, ser ut som att det finns nån form av elektrisk tomgångs kompensering på dom, kommer jag att behöva det eller är det nåt man kan styra med boxen på annat vis?
Läste nånstans här att man skulle använda Bosch bränsletrycksregulator i stället för nåt annat för dom stämmer bättre? Nån som har en åsikt om det samt vilken som skulle vara lämplig?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 02, 2017 10:35 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Som regel ska saknade tänderna stå för gapet ca 90 grader för TDC cyl 1.
Allt finjusteras sedan i styrsystemet. Det spelar i princip ingen roll var "missing tooth" inträffar med i princip alla moderna eftermarknads-styrsystem.

Kamsynken ska inte "tävla" med att komma samtidigt som "missing tooth" på vevaxeln, man vill veta att den definitivt är före eller efter gapet. De flesta styrsystem gillar in den situationen.
Man kan säga att om kamsynken inträffar nåt kvarts varv före "missing tooth" ser givaren på vevaxeln så synkar de flesta system snabbare och börjar skjuta tändning och ge bränsle.

Honeywell GT101DC kan rekommenderas till kamsynken. Den är inte bästa valet till vevaxel-triggern om det är så många tänder som du ska ha.

Monsoon är det enda Link-systemet som har inbyggd MAP-sensor. Alla Link har barometrisk tryck-givare, vilket är allt du behöver på en sugmotor du mappar mot spjälläges-givare.

Har ingen aning om vad det är för funktion på BMW-spjällen när det gäller tomgångs-reglering, det är inget jag skulle prioritera att använda.

Nog fungerar Bosch bränsletrycksregulator bra, någon tysk ingenjör har ju tänkt till så om det sitter en original är det dumt att byta ut den ifall den flödar tillräckligt för att reglera (hålla ner) trycket på tomgång när allt bränsle ska skickas tillbaka till tanken (vilket kan bli svårt med stora/flera pumpar).
Det går ju lösa bränslesystemet med regulatorn i tanken med pump och regulator från någon original-MC men det får du nog sätta dig in i och fundera ut.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 02, 2017 11:16 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Vill bara klargöra att det är tänkt med turbo! Om jag fattar rätt så kan jag ha Atom med en extern MAP-sensor då?
Angående Hallgivaren på veven, Är det bättre med VR givare eller finns det mera lämpliga Hallgivare?
Sen är jag ju inte tvungen att använda 36-2 kuggar, det är ju nåt jag har blivit rekommenderad att det kan vara lämpligt. :wink:
Jag kan ju anpassa mej till vad som är bra nog för en smidig avläsning. Är problemet läsfrekvensen (10000rpmx36pulser) eller miljön?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 02, 2017 9:30 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Ja, Link med extern MAP-sensor.. that's how you do it.
Hall eller VR.. jag tycker det kvittar, som jag skrev tidigare måste man kolla vad som ryms och går att "paketera" rent mekaniskt.
Kör 36-2 du, det är bättre med den upplösning du får och synkar lätt. Är inga problem med varvtalet, speciellt inte om du kör VR då det är upp till styrboxen att ha logiken som känner av tänderna.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån nov 06, 2017 12:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Tänkte på en sak...
Var sätter man anslutningen till MAP sensorn?
Antar att man sätter den efter spjället på ett av insugsrören?
Bör väl funka med ett par välsynkade spjäll eller?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 08, 2017 11:51 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Du kan behöva en bra källa för vakuum/tryck efter spjällen till både bränsletrycks-regulator och MAP-sensorn. Om du drar en slang från varje rör till en liten behållare (dämpar pulserna) så ansluter du MAP-sensor och btr till den.

Välsynkade spjäll är nog en förutsättning hur som helst.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 28, 2017 8:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Ska man verkligen ansluta på varje insugsrör eller räcker det med ett?
Det blir inte konstiga pulser så att det blir svårsynkat på tomgång?
Givetvis har jag smala slangar/rör!

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 29, 2017 10:11 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Pulser lär det bli av bara en cylinder också, det är nog bättre med båda två så det är två som suger vakuum på tomgång och låg last. Jag skulle se till att strypa till högst 1 mm hål där du har uttaget på varje rör och börja så. Det blir säkert en lite stökig MAP-signal men den kan filtreras i styrsystemet olika mycket beroende på vad man får.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön dec 10, 2017 8:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Fyller på med lite frågor:
Ska jag använda öppen eller återcirkulerande dumpventil? Behöver jag dump?
Om jag använder en öppen sugs det inte in luft igenom den på tomgång då?
Då måste det ju sitta ett luftfilter på?
Är det lämpligt att sätta lufttempgivaren efter dumpen men innan plenumet?
Jag antar att jag inte kan använda min btr från BMW motorn (gs1200) då den inte har turbo
Ska jag isåfall använda en linjär som har ställbart tryck?
Börjar ta form nu annars men som det heter:
90% klar, 90%kvar!

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån dec 11, 2017 9:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
En sak till:
Kan det bli lagom med drygt tre liters plenum?
Motorn är ju som bekant på 500cc (smallblock) 8)

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 12, 2017 11:31 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Kör med dump-ventil, det sparar på aggregatet när du stänger spjällen. Återcirkulerande dump-ventil är ofta inbyggd i populära aggregat som Mitsubishi TD04 (16T, 19T, etc) och har dessutom inbyggd wastegate, så det löser två problem i ett kompakt paket.
Ur en dump-ventil så sugs det aldrig in luft, då det alltid blåser överskottsluft från kompressorn ut där, när spjällen till motorn är stängda (förbrukar ingen luft på tomgång och motorbroms). Men det kan ju vara bra att ha ett filter på den ändå, för det kan spruta vatten och grus på den och har man otur tar det sig in i tryckrören.

Sätt lufttempgivaren (IAT) gärna i tryckröret före plenum, så gashastigheten över givaren är så snabb som möjligt så att givaren reagerar på snabba förändringar i temperatur.

Det går säkert jättebra att använda original btr, den bryr sig inte om det är vakuum eller tryck som den kompenserar för.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons dec 13, 2017 12:53 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Inlägg: 827
Ort: Nordmaling
sylta nr1 skrev:
...Angående Hallgivaren på veven, Är det bättre med VR givare eller finns det mera lämpliga Hallgivare?...


Jag hade först VR-givare på veven (36-1) men det funkade inte bra. Sen jag bytte till den här Hall-givaren har allt fungerat felfritt. :thumbright:

https://www.diyautotune.com/product/hal ... on-sensor/

_________________
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 05, 2018 7:16 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 188
Ort: Ulricehamn
Då har jag en fråga till:
Ska tillverka triggerhjulet nu och då skulle jag ju ha 36-2 lost? Dom 2 som är borta, skulle dom vara 60% av höjden av dom andra topparna?
Om det nu är så,så undrar jag varför? Är det för att det blir en snyggare signal eller är det för att det inte behöver vara mer och då får man mindre obalans?
Har hittat en gängad vevaxelgivare nu: http://www.streetpower.se/givare-och-ti ... m12x1.html
Är det nåt konstigt med den eller kan jag använda den?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 103 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010