Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jan 21, 2018 9:15 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: mån jan 08, 2018 12:46 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 152
Ort: Ulricehamn
Och vad är en pullup resistor och hur vet man när man behöver en sån?

"Cherry Hall givare
Gängat aluminiumhus med muttrar för enkel justering av avstånd
M12X1 65mm lång
1m kabel medföljer
För användning som trigger givare vevaxle eller kamaxle
Kan användas som varvtalsgivare för hjul, kardan m.m.
Fungerar med 4,5 - 24 VDC matningsspänning (Vanligvis 5 volt)
Rekomenderad minsta tandstorlek på triggerhjul är 2,5mm * 6,35mm och 5mm höjd på tand
Kan behövas pullup resistor (Ingen inbyggd)"

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 08, 2018 11:35 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9709
Ort: Sävar
sylta nr1 skrev:
Då har jag en fråga till:
Ska tillverka triggerhjulet nu och då skulle jag ju ha 36-2 lost? Dom 2 som är borta, skulle dom vara 60% av höjden av dom andra topparna?
Om det nu är så,så undrar jag varför? Är det för att det blir en snyggare signal eller är det för att det inte behöver vara mer och då får man mindre obalans?

Det blir bättre signal när de saknade tänderna inte är lika djupt som mellan de vanliga tänderna. Tittar man med oscilloskop på signalen från en VR-givare så ser man om det finns problem, en Hall-givare innehåller egen krets för tolkning av signalen och beroende på givaren kan det fungera (eller inte).


sylta nr1 skrev:
Har hittat en gängad vevaxelgivare nu: http://www.streetpower.se/givare-och-ti ... m12x1.html
Är det nåt konstigt med den eller kan jag använda den?
Och vad är en pullup resistor och hur vet man när man behöver en sån?

"Cherry Hall givare
Gängat aluminiumhus med muttrar för enkel justering av avstånd
M12X1 65mm lång
1m kabel medföljer
För användning som trigger givare vevaxle eller kamaxle
Kan användas som varvtalsgivare för hjul, kardan m.m.
Fungerar med 4,5 - 24 VDC matningsspänning (Vanligvis 5 volt)
Rekomenderad minsta tandstorlek på triggerhjul är 2,5mm * 6,35mm och 5mm höjd på tand
Kan behövas pullup resistor (Ingen inbyggd)"


Det sitter "pullup" i styrboxen så det behöver du inte bry dig om. Varför det kan finnas är för att det behövs då givarens enda jobb är att kortsluta ingången mot jord när den ser metall, och resistorn kopplas då normalt till signalen och mot +5V internt i styrboxen för att dra upp spänningen till +5V när givaren inte drar ner den mot jord, och den signalen är vad som tolkas på trigger-ingången. Det blir alltså skarpa "tänder" när spänningen på ingången går mellan jord och +5V.
Om man t.ex använder givaren för att läsa av rotationshastighet på en hjulaxel kan ingången man använder behöva en "pullup" om sådan funktion inte är inbyggd i styrboxen (brukar gå att aktivera i mjukvaran eller vara permanent).

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jan 12, 2018 2:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 152
Ort: Ulricehamn
Tänkte bara dubbelkolla att jag har tänkt rätt innan jag skär den?

Bild

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 14, 2018 8:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 152
Ort: Ulricehamn
Jo en sak till:
Vilket värmetal kan vara lämpligt på stiften?
Kompressionen är 10,o:1
Kommer att använda Audi COP spolar om det spelar nån roll.
Vore tacksam för snabbt svar ang. triggerskivan ovan då jag behöver skära den nu.
Motorn är ju som bekant 80˚ och det är profilen och antal taggar som jag önskar bekräftat att jag har tänkt rätt!

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jan 14, 2018 9:52 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9709
Ort: Sävar
Skär ut den skivan, det blir säkert fint!
Tändstift skulle jag prova NGK värmetal 6, ta vanliga kopparstift som passar.

Ang triggerskivan, eftersom det är split 80 grader, och du har 10 grader/tand = 8 tänder, går inte göra fel då. Tänk på att du helst ska svarva av ytan på tänderna så du vet att det är jämnt och fint ifall det skulle vara några tiondelar med grader och ojämnheter efter den fästs till vevaxeln.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 15, 2018 8:36 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 152
Ort: Ulricehamn
Tack för toppensupport!
Skönt att kunna bolla tankar och frågor med nån!

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010