Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön feb 25, 2018 10:34 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
InläggPostat: fre feb 09, 2018 10:35 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 160
Ort: Ulricehamn
Har lackat tanken nu så jag har gjort ett uppehåll men nu börjar elmontaget och hör och häpna, jag har en fråga till :hihi:
Min vevaxelgivare (Cherry) har 3 sladdar jord, signal och spänning. på elschemat till maxxecu finns 2 inkopplingspunkter ( H3, H4 jord och signal)
Bör jag koppla in spänning på B4 extra output (max 1,5A)?
Har inte satt mej in i konfigureringen än men anger man på den porten när den ska ha spänning?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 09, 2018 5:05 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9728
Ort: Sävar
B4,C4,D4 är "Extra outputs", alltså drivsteg som styr mot jord och kan driva 1.5 A.
Hit ska du koppla styrjord till reläer för t.ex bränslepump och fläkt, eller en tomgångsventil, laddtryckstyrning. Men de får +12V från en avsäkrad spänningsmatning!

Om du ska ha spänning till en givare +5V använder du "5V SENSOR SUPPLY, (G1)".
Behöver du +12V kan du använda samma avsäkrade spänningsmatning som styrboxen har.

Din vevaxelgivare ska kopplas : signal H3, jord H1 (H2 kan gå) och spänningen från ovan nämnda.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 14, 2018 12:17 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 160
Ort: Ulricehamn
Jag använder Bmw 1200 GS -05 spjällhus och har med kontakten och en bit sladd. Jag antar att man har 5V på ena sidan och jord på andra och signalen ut i mitten?
Ska spänningen öka eller minska vid gaspådrag? Letar men hittar inget bra kopplingsschema till en sån hoj. :(
Om jag ohm mäter, ska det vara högt eller lågt motstånd vid ingen gas eller går det ej att mäta så?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 14, 2018 11:22 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9728
Ort: Sävar
Du kan mäta mellan alla tre pinnar, hitta dom två som motståndet inte varierar mellan = dessa två är "jord" och "+5V". Den tredje är då signal!
Om du har monterat givaren, har stängda spjäll och ökar långsamt mot full gas, då ska du mäta mellan jord och signal att motståndet ökar. Gör den inte det, så mäter du mellan +5V och signal.

Då borde du identifierat vad som är vad. Färgerna på kablarna borde ofta berätta en del av historian.
Även om du blandar ihop jord och +5V kan du ändå kalibrera spjäll-givaren i de flesta styrsystem fastän den då kommer minska signalen spänning när spjälläget ökar.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 19, 2018 10:36 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån nov 27, 2006 7:58 pm
Inlägg: 160
Ort: Ulricehamn
Tack för en lysande förklaring!
Jag fyller på med en fråga till:
Jag använder VAG spolar, den korta modellen. Den har ju lite annorlunda inkoppling mot dom andra:

1=jord mot styrbox
2=jord mot motor
3=12V tändning
4=signal från styrbox

Nu till min fråga, vart kopplar jag stift 1&4?

En annan fråga jag kom på är att kan man i styrboxen få en ställbar temp på en utgång med hjälp av tempgivaren så man inte behöver ha tempgivare i kylen till fläkten? Givetvis via relä.
Använder man B4C4D4 isåfall och att man jordar styrströmmen in i boxen?

Har inte satt mej in i styrsystemet ännu men undrar om det finns nån ”Autotune funktion”
Som man anger t.ex. ett lambdavärde och sen ställer motorn in sig någorlunda efter det?

_________________
-Vilken tur att det finns standarder, synd bara att det finns så många!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 19, 2018 4:03 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9728
Ort: Sävar
Jorda både 1+2 på motorn.
4 ska du skicka till tändutgångarna på styrboxen "ignition".

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 51 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010