Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre sep 21, 2018 7:36 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons feb 21, 2018 5:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 204
Ort: Järfälla Stockholm
Har en fråga angående de spridare jag har liggandes.

Bosch 1700cc 0280 158828 är gasspridare och ska köra på E85. Har läst att de ska kunna fungera på E85.

Har nu läst på en del utländska sidor när jag googlat dessa spridare att det brukar bli problem.
Vid bromsning/bänkning brukar det gå bra men att problem uppstår vid olika temperaturer på bränslet.
Är det någon som har erfarenhet av dessa spridare som kan ge lite klarhet i denna fråga.

Ska lämna bort insuget och bygga om det till EFI så vore skönt att inte behöva bygga om det igen.
Finns det andra Bosch spridare av samma storlek EV14K Compact som är avsedda för bensin/E85 ifall man blir tvungen att byta spridare.
Mindre cc är helt okej dessa är i överkant.

Andra erfarenheter tas självklart emot :)

Har ett Vems styrsystem.

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 21, 2018 9:21 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis nov 06, 2007 9:25 pm
Inlägg: 1086
Kompis åker dom i sin drifting bil.
Inne på 3 året nu utan problem på e85

Jag åkte bosch 1300cc i min
Fina spridare

Skickat från min E5823 via Tapatalk

_________________
http://www.facebook.com/pages/Hellfire- ... 4142640574

http://www.hellfireracing.n.nu

viewtopic.php?f=21&t=26838


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 21, 2018 10:54 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 204
Ort: Järfälla Stockholm
Var båda era spridare av gas modellen?

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 21, 2018 10:59 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Jag har försökt "justera bort" detta problem på ett par BMW och Volvos för några år sedan när de här gas-spridarna började säljas, alltså specifikt 1700 cc. Speciellt med mycket pump och catchtank kan man värma bränslet en hel del, det blir nog ett mindre problem om man har originaltank och in-tank-pump och inte kör omkring på varma sommardagar..
Det är lite läskigt när lambdan börjar magra ur i loggarna fast man inte rört något i tuningen..

Ej att blanda ihop med övriga storlekar. Skulle rekommendera Bosch EV14 på 1300 cc till dig, kan ordnas om du hör av dig.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 1:06 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
Inlägg: 1037
Ort: Torshälla
Dom spridarna flödar 2200cc, dock skiljer dom rätt mycket i öppningstid.
Är det mindre skilnader så går det bra att justera öppningstiden i sprutet.

Kör du flera pumpar så är det bara köra dom stegvis, jag själv kör 3st walbro 450.
En på låglast upp till 0.1bar laddtryck eller över 40-50% TPS så hoppar två till igång.
Bara att ha backventiler om du har andra pumpar.

_________________
Jimmy Klaavuniemi
0705576039
Klaavu Engineering
http://www.pro-mille.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 10:38 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Minns aldrig att dom flödade så bra, men var ett par år sedan man stötte på dom.

Det är inte bara att bränslet blir varmt med mycket pump, det drar ström och regulatorn klarar inte hålla ner trycket på låg last. Det är ofta gångbart med dagens styrsystem att köra PWM och varvtals-styra pumparna så man kan höja flödet när det behövs, men precis som att köra pumparna stegvis är det få som tänkt så långt och tar det steget. Sen blir det ofta att jag får bygga om det åt dom (vi pratar kunder som kommer till min dyno) när man ser nackdelarna.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 8:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 204
Ort: Järfälla Stockholm
mattias skrev:
Jag har försökt "justera bort" detta problem på ett par BMW och Volvos för några år sedan när de här gas-spridarna började säljas, alltså specifikt 1700 cc. Speciellt med mycket pump och catchtank kan man värma bränslet en hel del, det blir nog ett mindre problem om man har originaltank och in-tank-pump och inte kör omkring på varma sommardagar..
Det är lite läskigt när lambdan börjar magra ur i loggarna fast man inte rört något i tuningen..

Ej att blanda ihop med övriga storlekar. Skulle rekommendera Bosch EV14 på 1300 cc till dig, kan ordnas om du hör av dig.


Intankpump kan man tex lösa med denna.
https://www.speeding.nu/p/branslesystem-an-kopplingar/branslesystem-108/fuel-cell/spd-fuel-cell-60l-interna-pumpar-12171.html
Men varma sommardagar/kvällar är ju bilens användningsområde :D

Man får kanske mappa maskinen en varm sommardag.
Tanken ovan eller liknande med en Valbro 450.
Skulle detta fungera eller ska jag välja andra från början?
Har ju bara 12 av dessa gasspridare :)


Ska troligen lägga ner turboplanerna så även 1300cc är väldigt stort. V8 runt 500hk på E85

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 8:08 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 204
Ort: Järfälla Stockholm
Pro-Mille skrev:
Dom spridarna flödar 2200cc, dock skiljer dom rätt mycket i öppningstid.
Är det mindre skilnader så går det bra att justera öppningstiden i sprutet.

Kör du flera pumpar så är det bara köra dom stegvis, jag själv kör 3st walbro 450.
En på låglast upp till 0.1bar laddtryck eller över 40-50% TPS så hoppar två till igång.
Bara att ha backventiler om du har andra pumpar.


Utan turbo så klarar jag mig med en pumpa. Går väl dra ner flödet under låglast mot TPS.

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 8:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 204
Ort: Järfälla Stockholm
mattias skrev:
Minns aldrig att dom flödade så bra, men var ett par år sedan man stötte på dom.

Det är inte bara att bränslet blir varmt med mycket pump, det drar ström och regulatorn klarar inte hålla ner trycket på låg last. Det är ofta gångbart med dagens styrsystem att köra PWM och varvtals-styra pumparna så man kan höja flödet när det behövs, men precis som att köra pumparna stegvis är det få som tänkt så långt och tar det steget. Sen blir det ofta att jag får bygga om det åt dom (vi pratar kunder som kommer till min dyno) när man ser nackdelarna.


Finns det någon funktion i Vems för detta eller kan man använda något liknande denna?
https://www.aeromotiveinc.com/product/billet-fuel-pump-speed-controller/

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 10:22 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Kör du senaste firmware i VEMS (1.2.38 eller senare) så har du PWM för bränslepump och kylfläkt/vattenpump.
Jag tycker du ska välja betydligt mindre spridare istället, 60-70 hk/cylinder är inte mycket.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 10:44 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör apr 10, 2010 10:32 am
Inlägg: 204
Ort: Järfälla Stockholm
Ja tror jag letar på några runt 500cc eller något liknande.
Utan turbon så blir behovet lite annorlunda.

_________________

Mustang 68 HT 466BB C6


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 24, 2018 12:49 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Inlägg: 28
Ort: Västerås
Vad tror ni om denna? Är det något som VEMSet kan styra?

https://www.ebay.com/itm/300A-10-50V-12 ... Sw8NVaao~s


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 24, 2018 9:40 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Kanske det, men varför inte bara ta ett vanligt SSR ?

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 25, 2018 12:47 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons jul 06, 2016 8:43 pm
Inlägg: 28
Ort: Västerås
Kan du skriva en kort beskrivning på hur man kopplar en sån med ett vanligt vems samt visa ett SSR som är lämpligt för en bränslepump på ca 30A?

Hittade denna. Dom flesta SSR funkar bara med AC men fanns visst DC-DC också
https://www.ebay.com/itm/DC-3-32V-Input ... Sw9gRaSmMa


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön feb 25, 2018 10:56 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9777
Ort: Sävar
Det är ingen skillnad mellan VEMS och andra styrsystem i hur det här fungerar. Du kan använda både styrjord (lediga tändsteg, spridarsteg) och styrplus om sådana utgångar finns (driver stegmotorer, etc).

https://www.google.se/search?q=SSR+fuel+pump+diagram

Ett tips är att ha ett stort huvudrelä (styrd av "tändnyckel") före SSR för att förhindra att spänning ligger på när motorn är av. Det behövs eftersom det inte är garanterat vad en transistor gör, styrsystemet som ska ge signal till SSR kan också ge konstig signal när den är spänningslös. Resultatet kan bli att SSR ligger och blöder lite ström om den är kopplad mot B+ och inte har någon styrsignal. Vissa styrsystem ( t.ex Link ) jordar ner sina styrsignaler när de är avstängda, på gott och ont då det kräver att man alltid har huvudrelä som stänger av spänningen till det man vill styra när styrboxen inte är på.

Sen kan du behöva en kraftig skyddsdiod för att skydda SSR så den inte brinner upp då många laster skapar ganska hemska backspänningar.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010