Varning för Biltemas luftmassemätare för Volvo V70

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Varning för Biltemas luftmassemätare för Volvo V70

Inlägg av Performance_seeker »

Kvällen innan avfärd till Sydeuropa får jag felmeddelande från motorstyrningen på V70 2,5T 2005. Eftersom motorn verkade gå tämligen normalt så startade färden söderut. Men efter lite funderande så kom jag fram till att luftmassemätaren är en så pass kritisk givare för motorfunktionen så svängde jag in till Biltema i Danmark och köpte en luftmasse/lufttempmätare för V70.

Idag 400 mil senare kan jag konstatera att den inte duger. Köpte diagnossystem redan innan luftmassemätaren.

Jag får ständiga meddelanden att luftmassemätaren är underlig, dess operationsområde stämmer inte med vad motorstyrningen förväntar sig. Motorn går in i någon annan arbetsmod, och när jag nollställer felmeddelandet hör jag direkt hur motorn börjar gå bättre. Så 1300 Kr som den kostade i Danmark är bortkastade pengar, det blir att köpa en Volvo original när jag är hemma igen... :(
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Varning för Biltemas luftmassemätare för Volvo V70

Inlägg av Thunderbo1t »

Jag har för några år seden prövat luftmassemätare från Skruvat och Biltema till Volvo 940 och det har inte heller funkat, fick byta flera gånger och till slut pengarna tillbaka, köpte beg på skroten istället och de har fungerat flera år.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Varning för Biltemas luftmassemätare för Volvo V70

Inlägg av Performance_seeker »

Tack för kommentaren. Jag skall kontakta Biltema Sverige och se om det är möjligt att få tillbaka pengarna...
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Varning för Biltemas luftmassemätare för Volvo V70

Inlägg av Performance_seeker »

Hmm...det blev komplicerat det här...författade ett email till Biltema igår kväll...

Jag upptäckte då att det finns 2 olika luftmassemätare till V70...och naturligtvis har Biltema Danmark plockat fram fel modell enligt vad sifferbeteckningarna säger... :doh:

...om något kan gå fel...så kommer det att gå fel! :(
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Biltemas luftmassemätare för V70, det löste sig till belåten

Inlägg av Performance_seeker »

Biltema Umeå tog tillbaka luftmassemätaren jag köpt i Danmark, och betalade tillbaka pengarna. Bra gjort trots att den var bättre begagnad...6 veckor och ca 800 mil...men den hade aldrig fungerat korrekt, tur att jag inte skadade motorn då jag släpade en tung husvagn.

Jag tvättade originalluftmassemätaren i E85 tills gallret var rent och fint. Allt verkar fungera, inga felmeddelanden, motorn går bättre än innan...så jag är nöjd! :thumbright: :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Användarvisningsbild
thomass
För mycket laddtryck
Inlägg: 200
Blev medlem: mån jun 05, 2017 6:58 am
Ort: Härnösand

Re: Varning för Biltemas luftmassemätare för Volvo V70

Inlägg av thomass »

Har även jag provat pirat-luftmassemätare då jag åkte S60 T5 och haft samma problem. Bilen gick som en påse sk*t, så provade tillslut en begagnad original och vips så gick bilen som den skulle igen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Varning för Biltemas luftmassemätare för Volvo V70

Inlägg av Kulan »

Om man läser av mätvärdet på tomgång, och det stämmer mot motorns "börvärde", stämmer det då hela vägen upp genom registret då tro?? Har en v70 och den har problem med att motorlampan är lite väl aktiv. Men den skriker bara lambdasond. Och där stämmer det mellan motorns "börvärde" och vad lmm säger att kommer in.
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Skriv svar