Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån maj 27, 2019 10:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tor mar 14, 2019 11:56 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1297
Ort: BjörnL Uddevalla
Har testat allt utom cdi box typ msd 6 och en blaster spole. Visst volvos 601 håller ett tag och har samma knuff som vagspolar, men med höga laddtryck och ej knackade stift så är livslängden ganska kort.

Jag är ovanligt envis, vill inte knacka stiften, för jag vill ha fin gång och bra förbrukning på låglast.

Dom såkallade mototron spolarna ska ju vara elaka, men dom är rätt lika vagspolar. Har haft ihjäl några och provbelastat och det är samma slaglängd så att säga som volvo 601 och vagspolen.

Vanlig bosch rund från typ 940 är samma knuff i som bosch motorsport coilpacken. Lite mindre knuff än dom andra spolarna jag pratat om.

Ska mäta när jag får hem cdi boxen vad den orkar med.

En kompis var på traktorpulling och snackade med några där som hade en v12 som dom laddade hårt med å körde på metanol. Dom hade tydligen provat en massa olika fabrikat på vagspolar och tillslut hittat en som funkade och höll
Om någon vet vilket team det kan vara och vilken spole dom körde med vore de najs. Kompisen kommer intr ihåg vilket team det var men dom var på Lidköping city pull förra sommaren.

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 14, 2019 1:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 691
Ort: Ljusdal
Kanske inte direkt relaterar till dina byggen, men..
Jag har kört med en sån här box i snart 20 år,
https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/
Cheva V8 med lite olika fördelare, med den kraftigaste rekommenderade Crane tändspolen så hördes gnistorna innefrån fördelaren in i kupen i låga farter, kolet brändes upp och ramlade bort ur fördelarlocket till slut, gick lika bra att köra ändå :shock: men till slut så brändes rotorn igenom :hihi:
Byte till en lite mildare tändspole sedan, för att förlänga serviceintervallen :eclipsee_steering:

Dessa boxar orkar med MSD 7 tändspolar, kommer nog att fälla en liten tår när den till slut går sönder :hihi:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 14, 2019 4:09 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1599
Ort: Skelleftehamn
Satt och räknade på flera olika spolar och kom fram till att det är väldigt individuellt vad som "fungerar" beroende på förutsättningar.

T.ex en 7A tändsteg är fruktansvärt mycket sämre än ett 11A i de flesta fall där dwell är lång.
Spänningen till spolen är också väldigt viktig speciellt på höga varv.
Resistansen i kablar och tändstift avgör också mycket över hur snabbt spolen laddar ur.
osv osv

Det jag kom fram till var att originalspolen var bland de bästa spolar som gick uppbringa. Fanns några både billiga och dyra spolar som skulle i mitt fall vara bättre men jag kan säga att hade jag aldrig räknat på dessa spolar hade jag aldrig ens funderat på att köpa någon av dem, då de var gjorda för "fel" motor eller var i folks ögon ett dåligt märke t.ex.
MSD 6A t.ex har en helt värdelös tändspole för mig, det är endast tändsteget som gör att den fungerar bra. Hade då originalspolen suttit kvar så hade det blivit bättre mot MSD tändsteget!

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 14, 2019 7:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1058
Ort: Flisa, norge
blir det mer förbrukning med 0.5 vs 1.1 i stiftgap?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 15, 2019 12:03 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1297
Ort: BjörnL Uddevalla
Det där med gnistgap är bara en grej jag hakat upp mig på. Jag vill ha ork i tändningen så jag inte behöver knacka
Har inte gjort praktiska tester ännu på gnistgap. Men vet att det påverkar gången på låglast för det hör man och risken för små misständningar under normal drift ökar.

Synd att den där fireball inte säljs längre för den verkade vara en kompis till mig.

Vad är det som är dåligt med msd 6a? Trodde det var cdi som gav lite punsch å skicka typ 500volt på primärlindningen?

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 15, 2019 12:06 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1297
Ort: BjörnL Uddevalla
Vilka tändsteg ska man använda? Vad menar du med 7a och 11a tändsteg?

Jag skulle kunna tänka mig att bygga en booster krets där man kan öka spänningen man skickar över primären, men trodde det var typ det msd 6a boxen gjorde och tänker att dom vet nog mer än mig

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 15, 2019 9:11 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 1058
Ort: Flisa, norge
kolla upp plasma tänding


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 15, 2019 1:40 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 691
Ort: Ljusdal
dundersmurfen skrev:
Synd att den där fireball inte säljs längre för den verkade vara en kompis till mig.


Hmmm, det verkar finnas hopp ändå :thumbright: , den här verkar vara lika som Cranes:

https://www.summitracing.com/int/parts/ ... /overview/

Fireball boxen har ett enkelt diagnos system med blinkkoder, och ett test för varvräknarens noggranhet, FAST gissar jag har tagit över tillverkningen?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 16, 2019 11:06 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1599
Ort: Skelleftehamn
dundersmurfen skrev:
Vad är det som är dåligt med msd 6a? Trodde det var cdi som gav lite punsch å skicka typ 500volt på primärlindningen?

Det som var dåligt med MSD 6a var blasterspolen som följde med, inget annat :)
CDI är det bästa för att få höga gnistgap då de har högre sekundärspänning och gnistan klarar alltså då att hoppa längre, dock har CDI väldigt kort gnisttid vilket har andra nackdelar.

dundersmurfen skrev:
Vilka tändsteg ska man använda? Vad menar du med 7a och 11a tändsteg?

Jag skulle kunna tänka mig att bygga en booster krets där man kan öka spänningen man skickar över primären, men trodde det var typ det msd 6a boxen gjorde och tänker att dom vet nog mer än mig


7 Ampere vs 11 Ampere tändsteg, dvs hur mkt maxström som tändsteget kan ladda spolen med. T.ex BIP373 som är 11.5 till 16A hinner ge mycket mer energie till en tändspole om dwell ännu inte blivit "för kort" och börjar strypa den (läs tändspolen fulladdad) motför vad en VB921 som ligger på ca 7A hinner ladda upp den på samma tid.
Blir mer mJ i tändenergie med BIP373 såklart då :)

Jo du har rätt att MSD 6a boxen ökar primärspänning, de skickar även ut flera tändningar på låga varvtal (Multi Spark Discharge)

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 16, 2019 2:32 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1297
Ort: BjörnL Uddevalla
Har mätt orginal spolen, i 850 som detta handlar om, nästan lika mycket krydda som en vagspole. Mätt upp via provbelastning att alla tändkablar är ok ändå missar den. Mycket irriterande. Har provat mototron och vagspole också som matning till fördelaren.

Men eftersom den missar redan på atmosfärs tryck så måste det vara nåt annat fel.

Jag uppdaterar när jag kommer på nåt.

Tänkte skaffa en spn msd 6, vad är det som är så dåligt med blaster 2spolen?

Tack för alla svar, uppskattar det mycket!!

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 16, 2019 3:15 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1599
Ort: Skelleftehamn
Den har en laddtid (dwell) som är fruktansvärt lång. Så det finns en anledning varför den sitter bakom ett MSD tändsteg med förhöjd primärspänning.
Lite snabbräknat så på en 5cyl bil med 7amp tändsteg så hinner den endast ladda upp fullt tills 3900rpm (läs dwell på 6.1ms vid 13volt).
Nu vet jag tyvärr inte vad MSD ger för primärspänning och vad de har för tändsteg i 6a boxen.
Har du data på 850 spolen så kan jag räkna åt dig.
kolla här hur du mäter:
https://nanopdf.com/download/igncoilanalyzer-datsun_pdf

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 16, 2019 3:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 691
Ort: Ljusdal
Jag tror inget är direkt "dåligt" med Blaster 2 spolen, den är bara inte speciellt "märkvärdigt bra", finns andra som är bättre, kanske en del OEM spolar också, beror ju på mycket runt omkring. Vissa tändspolar verkar dock ge upp efter ett tag med MSD boxar, har själv råkat ut för det. Kan det vara för att de inte tål att bli matade med ca 400v istället för 12V?
Oj tvåa på bollen :hihi:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 17, 2019 12:36 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1297
Ort: BjörnL Uddevalla
Jag är nyfiken på att testa ett msd 6 iaf. Nån annan spole jag ska kika på? En snubbe kom förbi med en jag provkörde, den var redigt matig å tung. Hittade tyvärr ingen märkning så man kan leta rätt på den.

Nu har den jäkla bilen nästan slutat misstända efter jag gjort lite fler tester å inte hittat nåt fel.

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 17, 2019 8:21 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Inlägg: 4769
Ort: Boden
Bosch motorsport prylar är väl ganska ok, och inte speciellt dyra faktisk

_________________
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 17, 2019 9:05 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2185
Ort: yttertavle/umeå
Ett CDI-system tex MSD lagrar energin i en kondensatorbank och skickar en (kort)puls på
kanske 4-600V till spolen som då ger gnista direkt utan att ladda spolen som i ett "vanligt" tändsystem
där själva spolen laddas innan.
en optimal tändspole är inte samma i båda systemen.

ett CDI-tändsteg ger full effekt upp till ca 12000 rpm på en cylinder
och till 3000 på en fyrcylindrig,1500 på en åtta.
därför brukar man köra med ett steg per cylinder

/F


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010