Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tor sep 19, 2019 6:29 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons jul 10, 2019 8:55 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 167
Tjena nu när semestern s art börjar hade jag tänkt o koppla i mitt maxxecu mini till min b230fk, som sitter i 940.

Men har några frågor innan jag börjar som jag tänkte försöka få besvarat som jag inte hittat några svar på när jag sökt runt.

Börjara med o lägga upp elschemat

Bild

1. Så en sak jag undrar är när man ska skarva ihop trigger kontakten,( tänkte klippa alla kontakter till spridare o givare från en annan härva o löda ihop) så är de ju som ett hölje runt kabeln (D3 på schemat) kan man skala bort de för o få fram de andra två kablarna så man kan löda ihop?

2. Mini har inte drivsteg för bblambda, jag har redan en inovate mtx-l, o på den står de ju följande :Bredbandslambdan är även enkel att koppla upp på din dator för loggning eller ändra ut signalen som är programmerbar mellan 0-5v
Inbyggd Direct Digital Wideband Controller minskar kablage och förenklar installationen (Ingen LC-1 krävs)
Betyder detta att jag inte behöver någon kontroller?? O kan koppla de på ex (Analog in 3/4)?

3. Tändni gen som jag vet de finns många trådar om men hade tänkte o köra org med fördelare tills vintern kommer iaf, men begriper mig inte på redigt om man måste skaffa något eller om man kan köra precis som de är med org spole/fördelare/modul?

4 på elschemat så är de ju bara säkring från +12v (15A) men brukar man inta ha betydligt mer avsäkrat??

5 en undran är längst ner till höger i schemat på (inkoppling relä) så ser man att plus går till ena stiftet men är skarvad precis innan som går till stiftet jämte???

6. Detta är en gatebil o kommer byta kaross under vintern så kommer bara orginal härvan ligga, men vad händer om säg jag har boxarna i kopplade så I org härvan kommer pumpen gå som vanligt då eller måste allt som bränslepump/kylarfläkt mm kopplas till nya sprutet. + får ecun varvtal från vr givaren eller måste man koppla in något från annat ställe?

Hoppas någon har lite svar på detta, finns de någon länk där detta redan besvarats så får ni gärna dela den för då har jag missat den!!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 11, 2019 5:07 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9877
Ort: Sävar
Du har väl LH2.4 bränslebox och EZ116K tändbox i din 940 så antar det här nedan..
http://www.autoelectric.ru/auto/volvo/9 ... 940-93.htm

1. Koppla ur både LH och EZK-boxen. Koppla in dig på triggern direkt i EZK-kontakten, slakta en gammal box om det är en bättre lösning, löd in på rätt pinnar och krympslang över.

2. Din Innovate MTX-L är en "wideband controller", den råkar bara vara en display samtidigt. Dra dess analoga utgång (det finns två) till ledig analog ingång.

3. Går bra driva original tändmodul.

4. Du får säkra av så mycket du vill, huvudsaken det finns säkring över huvud taget. Det är ofta onödigt att ha för mycket också. Endast en säkring för lambda, tomgångsmotor, och laddtrycks-ventil är inget ovanligt och de drar ingen större mängd ström tillsammans (<10A).

5. Relät behöver + till solenoiden (relä pin 86), därav skarven. Jag föredrar istället för att skarva den från +12V matningen (till relä pin 30) i schemat så tar du den från samma spänning (och säkring) som styrboxen. Då är du säker på att relät inte går att driva utan att styrboxen är på. Sen drar du styrjord till solenoiden (relä pin 86) från ledig utgång (spridarutgång eller GPO).

6. Du måste ta över styrningen av original bränslepump, det är två kablar (bredvid varandra) som ska jordas i LH-kontakten för tändboxen, pin 20+21.

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 11, 2019 12:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 167
Okej tack Mattias de hjälpte mycket!!

En fråga angående triggern (D3) är de bara för o ta bort störningar?
de är ju bara två kablar från ecu, men är ju 3 stiftskontakt?

På org tändmodul är de väl 6 kablar in? Ska alla till ecun? För den modul på schemat ser lite simplare ut.

På pumpen där är de bara jorda de två som du sa o sen dra nytt med annat relä då? Hur kommer fläkten på kylen bete sig antar att den går på tempgivaren o då måste dras om med?

Sen blir de o mäta upp allt osv som du beskrivit så bra i en av de klistrade trådarna här :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 11, 2019 9:04 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9877
Ort: Sävar
Ja skärm är bara för att få bort störningar från oftast tändsystemet och andra radio-störningar som kan påverka signalen från givaren.

Om du använder original-härvan behöver du inte bry dig om pinout på tändmodulen, det framgår ju vilken som är tändsignal i EZK-kontakten.

Alltså det jag beskriver använder original relä för pumpen. Du kan helt skippa den biten om du ändå ska ha ett separat relä för att driva pumpen (om det t.ex är en kraftigare pump som kräver bättre spänningsmatning med grövre kabel).
Fläkten drivs med pin 10/11 (low/high) på LH-kontakten, är bara följa anvisningarna jag länkat till.

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 02, 2019 9:58 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 167
Okej tack så mycket kommer ge mig på detta i veckan så får hoppas jag de går utan allt förstora motgångar.!! Tack för all hjälp! :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre aug 09, 2019 1:35 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 167
Hej igen jag har kommit en bit nu o gjort klart mesta av härvan, har bara två saker kvar vilket är tomgångsmotor och varvtalssignal

Tomgångsmotorn om jag förstått de rätt ska ha 12v och styr jord, så borde kunna dra 12v från batteri till relä till tomgångsmotor och sedan ta en GPO från elschemat ovan? Står i schemat att förbrukaren inte får dra mer en 1,5amp gör en tomgångsmotor de?

Sedan varvtalssignal ska kopplas in på GPO 8 men vart är de på instrumentbrädan eller på spolen? Kör med wasted spark spole med inbyggt tändsteg. Mvh


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 10, 2019 9:14 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9877
Ort: Sävar
Ta samma spänning som till spridare och lambda. Ingen idé att ha en skog med reläer och saker som kan komplicera felsökning.
De flesta solenoider i tomgångs-ventiler/motorer drar inte mycket, kanske 0.5A så det är lugnt.

Varvtals-signalen ska gå från GPO8 direkt till varvräknaren.
Hur menar du? Tändspolen har inget med det här att göra. Högspänning är farligt.

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 11, 2019 12:07 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 167
mattias skrev:
Ta samma spänning som till spridare och lambda. Ingen idé att ha en skog med reläer och saker som kan komplicera felsökning.
De flesta solenoider i tomgångs-ventiler/motorer drar inte mycket, kanske 0.5A så det är lugnt.

Varvtals-signalen ska gå från GPO8 direkt till varvräknaren.
Hur menar du? Tändspolen har inget med det här att göra. Högspänning är farligt.


Okej! Har nu dragit härvan mycket tacksam för all hjälp Mattias!!

Ja de är klart den ska :doh: var jag som tänkte lite fel o blandade ihop de med orginal då de sitter på spolen.
De sista jag har nu är fläkten, brukar folk koppla in på orginal relät (tvåläges) har läst att vissa kört med ett enkelt 70amp relä o styrt de med ecu. Vad är den vanligaste lösningen till kylfläkt?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010