Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör sep 26, 2020 1:22 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: ons sep 09, 2020 8:09 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 02, 2011 11:34 am
Inlägg: 86
Har haft VEMS i bilen i nått år nu o lär mig nya saker hela tiden när man pillar runt i vemstune:)
Hade problem förra året med att jag inte alls fick ut effekten jag räknade med tills jag hittade att min CLT/MAP table ströp min tändning rejält :)
Det jag saknar är en svensk beskrivning på hur man bäst mappar vems på väg (vet att rullande landsväg är att föredra om man ska få ut precis allt).
Jag har testat att mappa bilen både med live VE analyzer samt tune by statistics, vilken av dom är bäst att använda?
Eller är logga o manuellt gå in o justera det bästa sättet?

Tacksam för alla tips :D

_________________
PORSCHE 944 TURBO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 14, 2020 7:09 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9926
Ort: Sävar
Det finns några gamla skrifter i wikin men inget på svenska.
http://www.vems.hu/wiki/index.php?page=TuningSession

I grunden måste du gå genom alla inställningar och förstå vad de gör och påverkar. Åtminstone så du vet att något som inte är relevant är inaktiverat eller inte påverkar din tune. Det finns ingen väg runt det.

Jag som har navdyno använder i princip aldrig verktygen du pratar om i Tools-menyn, även om det ibland snabbar upp vissa förlopp när man mappar låg last eller om man vill få en snabb översikt från en stor datalog, oftast av en redan mappad bil.

När jag kör svep i dynon (eller på gata i sällsynta fall) använder jag log viewern hela tiden, och växlar fram och tillbaka mellan vyerna (korttangenterna syns i menyn View->Groups->). Ett tips är att ska pa dina egna grafer i logviewern så du ser det som är intressant (jo den är lite bökig att lägga till och redigera). T.ex praktiskt att plotta både aktuellt VE och "EGO corrected VE" i samma graf, då ser du vad du borde ha (med hög sannolikhet) för att hitta av "lambda target". Eller "MAP" och "Boost target" med samma skalning av värdet så du direkt ser om laddtrycks-styrningen reglerar som den ska.

_________________
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån sep 14, 2020 8:33 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 02, 2011 11:34 am
Inlägg: 86
Tack Mattias för dom värdefulla tipsen :)

_________________
PORSCHE 944 TURBO


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 18, 2020 7:06 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Inlägg: 2530
Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Tune by statistics är ett kraftfullt verktyg om man använder det rätt, speciellt om man är själv och mappar.

Men man får vara noga så man inte skapar felaktiga förutsättningar.
Sitter man på tomgång länge och meckar, startar logg och kör iväg blir det inte så bra. (Svårt att ha alla temp kompenseringar så korrekta)

Bättre då att köra så allt har normal temp, och inget sticker ut, slå på loggen och köra ganska långt gärna ett par mil.
På olika växlar och belastning.

Så får man ett bra underlag för det sista finliret, obs finliret, här snackar vi inte maxeffekt, där är loggar bättre.

Naturligtvis måste motorn vara så nära "korrekt mapp" att den går rent, inte misständer eller liknande.

_________________
I framtiden kommer jag nog vara en bakåtsträvare.

635an... http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=20403


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010