volvo 240 turbo -81 med K-jetronic/Tändnings problem

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Daniel Steén
Ganska mycket laddtryck

Re: volvo 240 turbo -81 med K-jetronic/Tändnings problem

Inlägg av Daniel Steén »

Då är det lugnt styrtrycket är som det ska.

Tänkte precis nämna spridarna. Köp nya dom är säkert aldrig bytt. Dom slits med tiden och det går ej att göra nåt åt. Helt avgörande med spridare som fungerar 100%
020 turbo spridarna är ganska dyra runt 800 kr styck. Ett alternativ är 047 mässing spridarna för bl.a. MB och Ferrari. Köpte mina på Ebay i tyskland för under 30 Euro styck.

Jag kör med stora Grupp-A sprutet på min 242 Turbo och den började gå på 3 cyl. förra sommaren. Det var en spridare som var kass. Bra sprutbild vid högt flöde men två små strålar som gick åt varsit håll vid lågt flöde.
Det var en Grupp-A "guldspridare" som ej går att köpa längre. Dom var speciellt gjorda för Grupp-A och klarar av att bibehålla en finare sprutbild än vad original 020 turbo spridaren gör vid det höga bränsleflöde som Grupp-A sprutet ger. Jag behövde en ersättningsspridare och köpte fyra stycken 047 och jämförde med 020 och valet föll på 047 då sprutbilden var bättre. Sprutbilden är vad jag kan se jämförbar med dom riktiga Grupp-A spridarna.

Det sitter ett fint filter på bränsledonet så det borde inte vara någon fara. Även små filter på varje utgång till spridarna om inte någon har plockat bort dom. Köp nya spridare så blir det nog bra.

/Daniel
Användarvisningsbild
M_Ivansson
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av M_Ivansson »

Okej! Låter riktigt bra!
Har du något helt bosch nummer på dom 047 spridarna? Borde funka att köra dom till originalsprutet med tycker jag, då ska jag allt handla 4a nya :)

MVH Markus
Daniel Steén
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av Daniel Steén »

Bosch 0 437 502 047 bara dom tre sista siffrorna som skiljer dom åt.
Ja dom funkar utmärkt att köra med om du inte känner att det måste vara original.

/Daniel
Användarvisningsbild
M_Ivansson
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av M_Ivansson »

Okej! låter kanon! blir att beställa dom! :)

MVH Markus
Turbolover74
Lite mer laddtryck

Inlägg av Turbolover74 »

Hej.

Hur gick det. Fick du tag på nya spridare.
fick du igång på bilen ordentligt
Morgan, Värmland
Användarvisningsbild
M_Ivansson
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av M_Ivansson »

Väldigt väldigt sent svar :/ , inte kollat i tråden på länge. Det var skit i tanken som gick igenom filtren och sen korkade igen styrtrycksventilen och sen spridarna. Så där krångligt kan det bli pga lite rost. Nu går bilen utmärkt men den står alltid fulltankad nu mer för att minimera rost i tanken.
Hoppas någon har nytta av all felsökning.
Skriv svar