Brända hallgivare

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Brända hallgivare

Inlägg av Pimpolainen »

Idag har vi felsöket igen.
Dagens test bestod av mätinstrument på tps givarens 5v för att se om den spökar och i sin tur slår ut hallgivarens 5v. Men inga fel där heller. Så man kan konstatera att de inte har samma krets.

Fick även låna en ny haltechbox av dalhems som alltid ställer upp
Men samma fenomen ändå!

Nu börjar vi gå runt problemet som katten runt het gröt och givaren i detta fallet är gröten,
Vi kommer nu testa givarens användningsområde med ett litet expriment..

Vill även passa på att tacka Dan återigen som hjälper mig!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5092
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Brända hallgivare

Inlägg av The »

Något strul på strömmatning till boxen?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Brända hallgivare

Inlägg av Pimpolainen »

Nej,det har vi redan undersökt!
Hade varit ett angenämt fel annars! ;)
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2785
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Brända hallgivare

Inlägg av Daniel-635 »

I lördags anföll vi trigger problemen på bred front.

Eftersom vi egentligen inte visste varför givaren slutade att ge pulser, satt Dan upp en underbar testrigg.

Vi valde att vara utomhus då detta kändes lite "sådär" säkert, så att löst flygande material inte träffar fina bilar utan bara personer :roll:

Bild

En Borrmaskin fick tillfälligt donera sin steglösa strömbrytare, så vi kunde köra på olika hastigheter.
Vinkelslipen vibrerade faktiskt inte alls så illa som man kan tro !
Varvtal över 7500 testades, vilket borde räcka på en kamaxelgivare :wink:

Bild

Dock kunde vi inte få givaren att på något sätt "Balla ur".
Det som ballade ur mest här vart när Robotgräsklipparen gav sig på lödstationen, men det är en annan historia. :hihi:




Jag försökte begripa något av loggarna i sprutet.

Bild

Inte helt lätt ibland ser de ut som ovan, och ibland som nedanstående.

Bild

Men man kan iallafall se att "Trigger since last home", är helt ute och seglar det ska ju alltid vara 6, så precis som på Ocilloskopet så försvinner triggersignalen helt enkelt.
Spänningen i bilen flaxar lite granna, men det rör sig om ca. 0,5 volt vilket inte borde vara ett problem.

Vi betsämmer oss för att se om vi kan få 12v signalen lite snyggare, på Youtube videon kan man ju tydligt se att den är ganska störig vid matnigen till givaren.
http://www.youtube.com/watch?v=9dv0Js_J-Gs

Jag försöker bygga ett filter, genom att linda matningskabeln till ECUn igenom en ferrit ring, men det filtrerar marginellt.
Här mäter jag på båda sidor om Ferrit kärnan, och det ser stort sett oförändrat ut.
Övre Kanal A är efter ferrit kärnan.

Bild

Istället anfaller vi med en Kondensator, i detta fall en Högtalarfilter kondensator från Biltema, monterat mellan Jord, och matningen till ECUn. dessutom är matningen kopplad direkt på batteriet.
Denna kondensator rensade upp ganska bra på matningen, och Bruset eller "Strecket" på Oscilloskopet blev betydligt smalare.

Bild


Voila nu jädrar gick bilen riktigt, kopplade jag bort kondensatorn så missade bilen direkt över 6000 Rpm.
Kopplade jag in den studsade varvtalet snällt på varvstopp vid 6500.

Tyvärr mätte vi aldrig störningarna vid 6500 Rpm. med kondensatorn inkopplad, det började bli dags att avsluta för dagen.

Vi tror väl att det är GT101 givaren som inte klarar störningarna.
Dessutom verkar det som att den behöver ca. 1 sekund på sig att "Boota om" innan den ger signal igen, vilket man kan se på loggarna.

Varifrån störningarna kommer letade vi inte efter, men Fläktar och/eller generator är misstänkta.


Första åtgärderna blir nog en separat matningskabel till ECUn direkt från batteriet.
Haltech boxen har två minus kablar en svart och en Vit / Svart.
ECU Ground, respektive Signal Ground, där dom rekommenderar att man sätter signal ground på batteriet, så även den kommer nog att flyttas dit.
(Triggergivaren, får både sin spänningsmatning och - från samma ställe som ECUn.)


Långt inlägg för långa historier, men förhoppningsvis har vi koll på det nu.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Brända hallgivare

Inlägg av Pimpolainen »

Jävligt skönt med en lösning på denna svårknäckta nöt!
Ingen som har varit med om något liknande tidigare?
Pimpolainen
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: mån sep 29, 2008 5:48 pm

Re: Brända hallgivare

Inlägg av Pimpolainen »

Hallå!
Då var vi tillbaka i tråden igen!
Bilen har börjat missa på låglast istället!
Loggade kamgivaren och upptäckte att det är den som spökar igen!
Dan ställde upp med osiloskopet återigen och konstaterade att den inte slutar ge pulser, vilket den gjorde innan
Utan såg mest en massa störningar,

Citat från Dan
"Kan ju vara så att ECU´n inte lyckas räkna pulserna ordentligt även fast pulserna syns på oscilloskopet.
Sparade ner mappen på min dator, kollar runt lite bland inställningarna.
Såg bland annat detta:
Trigger ingången är satt på Filterlevel 3, om jag tolkar det rätt så görs det vid "noisy signal"
Kan det vara så att man har haft problem med triggern när grundmappen gjordes en gång i tiden?
Ligger man på gränsen att något fungerar, så behövs det inte mycket innan problemen kommer :)
Tex dålig jord, eller olämpligt jordat, eller något helt annat:)"


Daniel635 har skrivit en massa matnyttigt via mail
Kommer citera hans tips när jag hinner sitta vid datorn igen..

Vad tror ni?
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Brända hallgivare

Inlägg av fugazi »

Hmmm...
Blir lite fundersam nu.
Spelar det nån roll om kondingen är bipolär eller inte?
De är ju likström... eller jaa... typ.

Ett (R)LC-filter kanske?
Pipedreams
För mycket laddtryck
Inlägg: 187
Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
Ort: Ludvika

Re: Brända hallgivare

Inlägg av Pipedreams »

Tycker du ska testa att möblera om lite i jordningarna. Generatorn bör ha en kraftig jordning över till chassi. Inget som har med motorstyrningen att göra ska sitta på samma punkt förutom ev tändpolarna men de sitter nog lite långt bort. Jordning till ECU bör sitta på insuget. Och dra även en extra kraftigare jordkabel till motorn på insugssidan.
Hur mycket annat bakom instrumentbrädan sitter på samma punkt som ecu:n idag?
Håkan Foldefors
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Brända hallgivare

Inlägg av Performance_seeker »

Ja, låter som en översyn av matning och jordning är en bra ide.
Elektrolytkondingar är inte så bra på att svälja höga frekvenser, utan då kan man dessutom behöva någon keramisk kondensator.

Överhuvudtaget skall man fundera på "var har jag stora strömmar och pulserande strömmar"? Det är här som störningarna genereras. T.ex. tändspolarna, här har jag kondensatorer på matningen till varje spole, och signalledningarna har egna små kondensatorer. Spridarna är också riktiga störgeneratorer, men om jag minns rätt så har jag inga kondensatorer på dom utan det funkar bra utan.

Fyrkantiga "digitala" signaler genererar de värsta störningarna, ju mer man kan runda av kanterna "hörnen" på signalerna, desto mindre störsignaler genererar dom.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Dofilus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: mån okt 26, 2009 10:18 am
Ort: Örebro

Re: Brända hallgivare

Inlägg av Dofilus »

Jag har bråkat med denna typ av givare fast som hastighetssignal från t56 låda till Vipec.

Jag hade precis som du 12V, Jord och signal då blev det sporadiska störningar och hoppande hastighetsmätare.

Lösningen för mig, Skärmad kabel till givaren och kopplad 8v matning från Vipec, SIGNALJORD och ingång. Pullup aktiverad i ecu
Erik Bohman
Skriv svar