B230F sprut till turbo

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Gabbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 05, 2004 4:41 pm
Kontakt:

B230F sprut till turbo

Inlägg av Gabbe »

Om jag sätter ett sprut från en B230F till en B21ET vad måste jag då göra om för att detta ska funka smärtfritt? Tar emot alla tips och tillrättavisning
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

Ta bort turbon, plugga spridarhålen och flytta över insug, tempgivare, svänghjul, samt flytta svänghjulsgivarna...
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

emil skrev:Ta bort turbon, plugga spridarhålen och flytta över insug, tempgivare, svänghjul, samt flytta svänghjulsgivarna...
Emil du miss uppfattade de där tror jag.. Han menar nog vad han måste göra/byta för att sprutet ska funka på hans B21ET..
Användarvisningsbild
Gabbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 05, 2004 4:41 pm
Kontakt:

mm

Inlägg av Gabbe »

det var så jag menade? om det går att flytta sprutet från en b230f till min b21et?
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

jomen varför ska man då bort med turbon? allt utom att ta bort turbon är iof rätt av han.. Jag som svammla bort mig.. Förlåt..
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

det är ju inte direkt så att b230F-insprutningen är gjord för turbobruk.
frågan var hur man ska göra för att få det att funka smärtfritt. Det jag skrev är nog tyvärr enda sättet
Byt till megasquirt eller dylikt om du vill göra det smärtfritt. Då kan du även justera bränsle och tändning...
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

emil skrev:det är ju inte direkt så att b230F-insprutningen är gjord för turbobruk.
frågan var hur man ska göra för att få det att funka smärtfritt. Det jag skrev är nog tyvärr enda sättet
Byt till megasquirt eller dylikt om du vill göra det smärtfritt. Då kan du även justera bränsle och tändning...
Jaha de va så du menade. Då förstår jag.
Användarvisningsbild
Gabbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 05, 2004 4:41 pm
Kontakt:

okej

Inlägg av Gabbe »

vad är megasquirt? men det går inte att plugga b21et toppens spridarhål och sätta b230f sprut och insug? eller någon som har en förgasare för turbobruk, eller ett insug med rör till b21et? MVH Andre
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Gabbe, här är Nordiska MegaSquirt-sidan med forum: http://msnordic.mine.nu/
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Gabbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 05, 2004 4:41 pm
Kontakt:

tack

Inlägg av Gabbe »

tack mattias. Men det går inte att göra med B230F sprut? Eller om man vänder på det och flyttar turbo och ic till en B230F motor? MVH Andre[/url]
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Förutsatt att sprutet är tänkt att kunna hantera överladdning så måste du ta reda på vad den använder för insignal, om den bara använder vinkeln på gas-spjället .. då är det kört med det sprutet. Du behöver en som använder LMM, MAF eller eller helst MAP-sensor.. Hur som helst så måste det mappas om, och då är ett sprut som är enkelt att mappa/programmera själv att föredra.

(Jag är ingen expert på standard-sprut, men MegaSquirt har jag men inte i någon bil)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Gabbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 05, 2004 4:41 pm
Kontakt:

tack

Inlägg av Gabbe »

okej okej! nej jag har en halv färdig B21ET. har inte alla delar till sprutet och jag vet inte ens om det är rätt sprut! det är ett mekaniskt. men jag skulle ha haft röret och insuget som går från turbon. vet du av något? mvh andre
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Re: tack

Inlägg av Lumpan »

Gabbe skrev:okej okej! nej jag har en halv färdig B21ET. har inte alla delar till sprutet och jag vet inte ens om det är rätt sprut! det är ett mekaniskt. men jag skulle ha haft röret och insuget som går från turbon. vet du av något? mvh andre
Är det ett mekaniskt så är det nog ett K-jet och de är rätt då..
DRM
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre dec 24, 2004 11:15 pm
Ort: Trollhättan

230f

Inlägg av DRM »

Jag har ett 230f sprut på min B23 turbo. Det funkar bra fast jag har bytt bränsle boxen till en från 740 turbo. Om det är ett LH 2.2 du har så finns det ingen svänghjulsgivare utan det sitter en hallgivare i fördelare.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Lumpan skrev:
emil skrev:det är ju inte direkt så att b230F-insprutningen är gjord för turbobruk.
frågan var hur man ska göra för att få det att funka smärtfritt. Det jag skrev är nog tyvärr enda sättet
Byt till megasquirt eller dylikt om du vill göra det smärtfritt. Då kan du även justera bränsle och tändning...
Jaha de va så du menade. Då förstår jag.
Jaså inte? Sitter det inte LH-jetronic på dom?
Luftmassemätare funkar ju fint till turbo.. det är i stort sett samma sprut som till b23et mfl.
(det finns en kille i mina trakter som tar 1500kr för att fixa chippet i dom spruten.. Han löder i en sockel och så har en programmerare för dom chippen.)

Men det klart, MS är alltid ett bra alternativ!
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar