Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons aug 23, 2017 3:26 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: beräkna spridare.
InläggPostat: mån maj 17, 2004 6:48 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Inlägg: 156
Ort: Skellefteå
Tjena !

Hur kunde man "räkna" ut hur stora spridare man behöver, har letat formeln utan resultat, har någon den ?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 17, 2004 8:13 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Inlägg: 179
Ort: Lycksele
Saxar ur en gammal GIK katalog:
"Tumregel: 0,5 liter bensin per 100 hk och minut. Eftersom Bosch anger spridarstorlek i cm3 per minut omvandlar vi till 500cm3.
300 hk och 4-cylindrig motor ger 3 x 500/4 =375.
Utnyttjandegrad 90% gör att vi behöver spridare som lämnar 375/0,9 =417cm3"


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 17, 2004 9:30 am 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Inlägg: 406
Ort: Stockholm
Samma formel uppsatt anorlunda.

Hp = (antal spridare X spridar flöde cm3 X utnytjandegrad)/(BSFC X 10.2)

BSFC: är hur effektiv motorn är. Mellan 0.48-0.6 är vanligt, som tumregel använder man 0.5

Utnytjandegrad: Normal ska man inte driva ut spridarna mer än 80% detta gäller främst låg ohmiga spridare som kan överhettas och låsa sig.
Hög ohmiga kan ligga på 100% även om det inte är att rekomendera.

Räknexempel på 600ccm spridare 4cylders motor
================================
Hp=(4 X 600 X 0.8 )/(0.5 X 10.2) => 376hp vid 80% duration


Vad ger en bränsletrycksförändring ger i flöde?

nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5

Räknexempel på 600ccm spridare där man ändrat
trycket från 3bar till 3.8bar.
================================
nytt flöde = 600 X ( 3.8 / 3 )^0.5 => 675ccm

(^0.5) är samma som "roten ur" Ex: 600 X roten ur(3.8/3)

_________________
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana


Senast redigerad av Jonas CRX VTi 94 tis feb 22, 2005 4:40 pm, redigerad totalt 3 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 17, 2004 10:31 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Inlägg: 156
Ort: Skellefteå
Okej tack :P


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån maj 17, 2004 2:36 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20281
Ort: Tomterna/sävar
Med låg kompa och vassa kammar (turbo) blir bsfc kring 0.6. En 16v med ca 17:1 i komp på race soppa går säkert på 0.35. Alltså behöver turbo motorn nästan dubbelt så mycket soppa på samma effekt.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jun 13, 2004 8:34 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor okt 30, 2003 6:09 pm
Inlägg: 89
Ort: Sävar
här är ett annat sätt

"En enkel beräkning för dimensionering av spridarna (motoreffekt i hk) x 6 / (antalet spridare) = cc/min
Exempel: En 4 cyl. på 300hk => 300 x 6 / 4 = 450 alltså väljer vi en spridare som flödar 450cc/min
eller mer vid det bränsletrycket som vi vill ha."

_________________
P2300T5 -65 (under konstruktion)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jan 06, 2005 7:33 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Inlägg: 1539
Ort: Torestorp
Jonas CRX VTi 94 skrev:
Samma formel uppsatt anorlunda.

Hp = (antal spridare X spridar flöde cm3)/(BSFC X 10.2 X utnytjandegrad)



Det måste va fel i formeln.. utnytjandegraden är väl inte på rätt ställe? i så fall räcker dom till mer effekt när man har mindre utnytjandegrad :!:

Om man sätter den i första parentesen, så stämmer det nog..
Jag märkte detta när jag räknade på mina nya spridare..

Jag vet inte om jag skall fixa 6st 630cc siemens högohm, eller 6st msd 895cc lågohm (6 håls)..

Priset skiljer inte nämnvärt. Anledningen till att jag tvekar, är att det blir lättare med högohm till MS. Jag vet ännu inte hur det håller så som jag har det nu..
Tanken är att kunna köra med etanol (mao minst 30% mer soppa) och ha 500hk,

Några tips??

/Simon

_________________
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis feb 22, 2005 4:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Inlägg: 406
Ort: Stockholm
marmander skrev:
Jonas CRX VTi 94 skrev:
Samma formel uppsatt anorlunda.

Hp = (antal spridare X spridar flöde cm3)/(BSFC X 10.2 X utnytjandegrad)



Det måste va fel i formeln.. utnytjandegraden är väl inte på rätt ställe? i så fall räcker dom till mer effekt när man har mindre utnytjandegrad :!:

Om man sätter den i första parentesen, så stämmer det nog..
Jag märkte detta när jag räknade på mina nya spridare..

Jag vet inte om jag skall fixa 6st 630cc siemens högohm, eller 6st msd 895cc lågohm (6 håls)..

Priset skiljer inte nämnvärt. Anledningen till att jag tvekar, är att det blir lättare med högohm till MS. Jag vet ännu inte hur det håller så som jag har det nu..
Tanken är att kunna köra med etanol (mao minst 30% mer soppa) och ha 500hk,

Några tips??

/Simon


Ja du har rätt. Jag skrev fel. Har ändrat nu

_________________
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis apr 12, 2005 12:34 am 
Offline
Chevrolet owner

Blev medlem: mån apr 11, 2005 11:55 pm
Inlägg: 31
Ort: Östersund
Här kommer kommer 1 st länk där alla beräkningar finns klara i excel .
http://hem.bredband.net/b132378/
Bara att tanka hem och kalkylera .
Hälsningar John .

_________________
T-mouse forever .


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön okt 16, 2005 2:04 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1446
Ort: Skelleftehamn
igentligen ska man beräkna spridarna efter motorns verkningsgrad
t.ex 4st 410cc spridare flödar för 1400hk men motorns verkningsgrad är bara 26%
då flödar 410cc spridarna för:
1400*0,26= 364hk max :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre sep 22, 2006 4:51 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre sep 22, 2006 4:32 pm
Inlägg: 238
Ort: Öjebyn
Har läst att man kan räkna ut det via att ta antal hk*6/antal cyllindrar, så vi säger att min bil har 210hk och är 4cyllindrig då blire 210*6/4=315..

_________________
Rickard Rutqvist
242 -75 pågående projekt!
244 -82 rullade projekt!
Polaris sks 700 2003

Sponsorer:
Bilfärgs specialisten i Öjebyn


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor okt 19, 2006 8:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 21, 2006 3:10 pm
Inlägg: 489
Ort: Kumla
hittade en sida här om kvällen med lite formler i... ta en titt vet ja

http://www.mrm-racing.a.se/mrm_injectorinfo.htm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör okt 21, 2006 9:59 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre okt 20, 2006 10:53 pm
Inlägg: 40
Ort: Nord-Norge, Rognan
Hehe, hur vet man hur mycke hk det er i motoren före man har rätta dysar? og provkjört den lite? :?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån dec 03, 2007 6:19 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 02, 2007 10:43 pm
Inlägg: 59
Ort: göteborg
http://web.telia.com/~u53104261/formler.html
hitta denna på saab turbo club

_________________
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 17, 2008 4:29 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jul 15, 2008 5:10 pm
Inlägg: 49
Ort: Alnö
Hej, tänkte bara fråga, visst är det hög ohmiga spridare på en 940turbo -95a? :S Har för mej det iaf.

Mvh Andreas


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010