Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön nov 19, 2017 2:05 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 23, 2008 3:43 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Inlägg: 403
Ort: V.Torup, Skåne
Finns det nån speciell formel för E85?

_________________
Mvh//Tobbe.H

Peugeot 106 1,4 Turbo -92 (262hk)
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons jul 23, 2008 6:33 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Inlägg: 636
Ort: Gotland
Räkna på bensin sen så plusar du på 30-40% så kommer du rätt nära sanningen :thumbright:

_________________
http://www.m-speed.se

Melker H


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 24, 2008 8:13 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jan 25, 2008 11:16 pm
Inlägg: 130
Ort: Billeberga
us90anjo skrev:
Hej, tänkte bara fråga, visst är det hög ohmiga spridare på en 940turbo -95a? :S Har för mej det iaf.

Mvh Andreas


Nej det är låg ohmiga spridare på dom, samma som 740 turbo. Dock så är 940:s på 337cc och dom tidiga 740 på 300cc

Mvh Micke

_________________
En motor utan Turbo den Suger :P

Mikael Holmkvist Reschke


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 24, 2008 5:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Inlägg: 403
Ort: V.Torup, Skåne
Melkutt skrev:
Räkna på bensin sen så plusar du på 30-40% så kommer du rätt nära sanningen :thumbright:


Men om vi tar det baklänges, dvs jag vill veta hur långt de spridare jag har räcker. Ska jag dra ifrån 30-40% då?

_________________
Mvh//Tobbe.H

Peugeot 106 1,4 Turbo -92 (262hk)
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor jul 24, 2008 8:27 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jul 15, 2008 5:10 pm
Inlägg: 49
Ort: Alnö
mickehr skrev:
us90anjo skrev:
Hej, tänkte bara fråga, visst är det hög ohmiga spridare på en 940turbo -95a? :S Har för mej det iaf.

Mvh Andreas


Nej det är låg ohmiga spridare på dom, samma som 740 turbo. Dock så är 940:s på 337cc och dom tidiga 740 på 300cc

Mvh Micke



Okej :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 29, 2008 9:12 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 25, 2008 1:25 pm
Inlägg: 116
Ort: Göteborg
TheDagger skrev:
Finns det nån speciell formel för E85?

Om man använder den här uträknaren så går det att välja e85, förklaring får du om du håller muspilen ovanför "Energi innehåll" och "SAFR".
Från sida 1 i denna tråden: http://hem.bredband.net/b132378/

Men jag fick lite lustigt svar tycker jag...? Om jag väljer att knappa in värden för E85, ska jag då inte också knappa in ett lägre bränsle luft förhållande för att nå maxeffekt? Det står ju på 12 från början, men man ändrar ju SAFR till 9 för E85, så ska inte bränsle luft förhållande för maxeffekt vara högst 9 då??

Om jag inte ändrar bränsle luft förhållandet står det att 614cc (100% duty) ska räcka till 585hk med 1,4 bar på en 2,7L sexa vid 7500rpm, men ändrar jag från 12 till 9 så står det att jag bör ha 820cc spridare...

Mvh

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 29, 2008 9:30 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Inlägg: 1579
Ort: Salbohed
Nisse977 skrev:
TheDagger skrev:
Finns det nån speciell formel för E85?

Om man använder den här uträknaren så går det att välja e85, förklaring får du om du håller muspilen ovanför "Energi innehåll" och "SAFR".
Från sida 1 i denna tråden: http://hem.bredband.net/b132378/

Men jag fick lite lustigt svar tycker jag...? Om jag väljer att knappa in värden för E85, ska jag då inte också knappa in ett lägre bränsle luft förhållande för att nå maxeffekt? Det står ju på 12 från början, men man ändrar ju SAFR till 9 för E85, så ska inte bränsle luft förhållande för maxeffekt vara högst 9 då??

Om jag inte ändrar bränsle luft förhållandet står det att 614cc (100% duty) ska räcka till 585hk med 1,4 bar på en 2,7L sexa vid 7500rpm, men ändrar jag från 12 till 9 så står det att jag bör ha 820cc spridare...

Mvh


Jag tycker att det låter rätt så logiskt att det går åt större spridare för fetare AFR . :)

_________________
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 29, 2008 9:48 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 25, 2008 1:25 pm
Inlägg: 116
Ort: Göteborg
Jo visst, men det jag menade var att det inte står någonstans att man ska ändra AFR också. Men det bör ju vara så...

Känner att mina 630cc spridare inte lär räcka till i mitt bygge :roll: Kanske 850cc vore bättre att satsa på.

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banpreppad)
2,7L smidd turbomaskin SC6162 ar 0,63
606whp 809wNm


Senast redigerad av Nisse977 ons mar 25, 2009 9:49 am, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 29, 2008 4:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Inlägg: 403
Ort: V.Torup, Skåne
ogge skrev:
Nisse977 skrev:
TheDagger skrev:
Finns det nån speciell formel för E85?

Om man använder den här uträknaren så går det att välja e85, förklaring får du om du håller muspilen ovanför "Energi innehåll" och "SAFR".
Från sida 1 i denna tråden: http://hem.bredband.net/b132378/

Men jag fick lite lustigt svar tycker jag...? Om jag väljer att knappa in värden för E85, ska jag då inte också knappa in ett lägre bränsle luft förhållande för att nå maxeffekt? Det står ju på 12 från början, men man ändrar ju SAFR till 9 för E85, så ska inte bränsle luft förhållande för maxeffekt vara högst 9 då??

Om jag inte ändrar bränsle luft förhållandet står det att 614cc (100% duty) ska räcka till 585hk med 1,4 bar på en 2,7L sexa vid 7500rpm, men ändrar jag från 12 till 9 så står det att jag bör ha 820cc spridare...

Mvh


Jag tycker att det låter rätt så logiskt att det går åt större spridare för fetare AFR . :)


Det står etanol i formeln, inte E85. Är väl troligt att det åsyftar ren etanol, dvs E100?

_________________
Mvh//Tobbe.H

Peugeot 106 1,4 Turbo -92 (262hk)
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis mar 24, 2009 10:13 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån dec 29, 2008 1:28 am
Inlägg: 135
Ort: närpes/finland
kan man provflöda en spridare och hur gör man isåfall? och är det någon större skillnad att köra med tex 4bar i bränsletryck? annat än att det borde väl slå sönder "dimman" finare?

mvh

_________________
sidney karlsson

Bmw 318i e36 -96 bruksbil
Bmw 325i e36 -91 busbil
toyota celica -72 repobj
Lincoln continental -62 finbil


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 14, 2009 12:46 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 01, 2007 7:24 pm
Inlägg: 168
Ort: Trollhättan
sidny skrev:
kan man provflöda en spridare och hur gör man isåfall? och är det någon större skillnad att köra med tex 4bar i bränsletryck? annat än att det borde väl slå sönder "dimman" finare?

mvh


man borde kunna köra en spridare i en behållare i en minut och sedan mäta hur mycke bränsle man får. Får du en liter på en minutblir det ju 1000 cc (eller 30 sec x 2)

Ang bräsnletrycker få har jag bara filosoferingar om att tex en 1200 cc spidare borde få finare dimma med ett högre grundtryck.

Men som sagt så har ja inte testat detta så ja svär inte på att de är så

_________________
BildBild
[EVOLUTION GARAGE]
Volvo 240 T projekt: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=36196
Volvo 960 NA projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=302461


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 11, 2009 8:05 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön sep 13, 2009 11:40 am
Inlägg: 47
Ort: Trollhättan/Uddevalla
Jonas CRX VTi 94 skrev:
Samma formel uppsatt anorlunda.

Hp = (antal spridare X spridar flöde cm3 X utnytjandegrad)/(BSFC X 10.2)

BSFC: är hur effektiv motorn är. Mellan 0.48-0.6 är vanligt, som tumregel använder man 0.5

Utnytjandegrad: Normal ska man inte driva ut spridarna mer än 80% detta gäller främst låg ohmiga spridare som kan överhettas och låsa sig.
Hög ohmiga kan ligga på 100% även om det inte är att rekomendera.

Räknexempel på 600ccm spridare 4cylders motor
================================
Hp=(4 X 600 X 0.8 )/(0.5 X 10.2) => 376hp vid 80% duration


Vad ger en bränsletrycksförändring ger i flöde?

nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5

Räknexempel på 600ccm spridare där man ändrat
trycket från 3bar till 3.8bar.
================================
nytt flöde = 600 X ( 3.8 / 3 )^0.5 => 675ccm

(^0.5) är samma som "roten ur" Ex: 600 X roten ur(3.8/3)


Överkurs, men ja jag säger att det inte är helt sant.
Med soppa konstant flytande igenom spridarna, så är överhettning rätt svårt.
Har kört vanliga lågohm bosch på max i min bil hela sommarn, å hösten, å de lirar ännu. De slutar bara å öka soppan, efter 100% DC.

_________________
Volvovetare. Mappare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons nov 11, 2009 8:07 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön sep 13, 2009 11:40 am
Inlägg: 47
Ort: Trollhättan/Uddevalla
warp skrev:
sidny skrev:
kan man provflöda en spridare och hur gör man isåfall? och är det någon större skillnad att köra med tex 4bar i bränsletryck? annat än att det borde väl slå sönder "dimman" finare?

mvh


man borde kunna köra en spridare i en behållare i en minut och sedan mäta hur mycke bränsle man får. Får du en liter på en minutblir det ju 1000 cc (eller 30 sec x 2)

Ang bräsnletrycker få har jag bara filosoferingar om att tex en 1200 cc spidare borde få finare dimma med ett högre grundtryck.

Men som sagt så har ja inte testat detta så ja svär inte på att de är så


Jo, men tänk på att Static flow, (konstans flöde) och de pullsade flödet är sällan samma, inte heller spridar bilden. Så de blir snarare bara en fingervisning.

_________________
Volvovetare. Mappare.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön jul 25, 2010 2:39 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 07, 2007 5:37 pm
Inlägg: 760
Ort: luleå
vi har en riktig spridar test
där går de kolla allt från flöden på olika varvtal och tryck till skillnader mellan olika ohm antal och så ser man ju spridarbilder mm
samt så går de tvättas spridarna i olika steg

verkligen en skitbra sak då de oftast är någon spridare som inte ger riktigt vad de lovar speceillt eftersom de har dykt upp en del spridare på marknaden som är väldigt dåliga

kör man på e85 så bör man rengöra sina spridare minst en gång per år


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: beräkna spridare.
InläggPostat: ons jan 12, 2011 1:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 11, 2009 1:47 pm
Inlägg: 237
Varför räkna själv?
http://www.bjprace.se/rakna.htm

_________________
www.turboperformanceclub.com
Bild


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010