Sida 2 av 3

Postat: ons jul 23, 2008 3:43 pm
av TheDagger
Finns det nån speciell formel för E85?

Postat: ons jul 23, 2008 6:33 pm
av Melkutt
Räkna på bensin sen så plusar du på 30-40% så kommer du rätt nära sanningen :thumbright:

Postat: tor jul 24, 2008 8:13 am
av mickehr
us90anjo skrev:Hej, tänkte bara fråga, visst är det hög ohmiga spridare på en 940turbo -95a? :S Har för mej det iaf.

Mvh Andreas
Nej det är låg ohmiga spridare på dom, samma som 740 turbo. Dock så är 940:s på 337cc och dom tidiga 740 på 300cc

Mvh Micke

Postat: tor jul 24, 2008 5:59 pm
av TheDagger
Melkutt skrev:Räkna på bensin sen så plusar du på 30-40% så kommer du rätt nära sanningen :thumbright:
Men om vi tar det baklänges, dvs jag vill veta hur långt de spridare jag har räcker. Ska jag dra ifrån 30-40% då?

Postat: tor jul 24, 2008 8:27 pm
av Andreas Öhman
mickehr skrev:
us90anjo skrev:Hej, tänkte bara fråga, visst är det hög ohmiga spridare på en 940turbo -95a? :S Har för mej det iaf.

Mvh Andreas
Nej det är låg ohmiga spridare på dom, samma som 740 turbo. Dock så är 940:s på 337cc och dom tidiga 740 på 300cc

Mvh Micke

Okej :)

Postat: tis jul 29, 2008 9:12 am
av Nisse977
TheDagger skrev:Finns det nån speciell formel för E85?
Om man använder den här uträknaren så går det att välja e85, förklaring får du om du håller muspilen ovanför "Energi innehåll" och "SAFR".
Från sida 1 i denna tråden: http://hem.bredband.net/b132378/

Men jag fick lite lustigt svar tycker jag...? Om jag väljer att knappa in värden för E85, ska jag då inte också knappa in ett lägre bränsle luft förhållande för att nå maxeffekt? Det står ju på 12 från början, men man ändrar ju SAFR till 9 för E85, så ska inte bränsle luft förhållande för maxeffekt vara högst 9 då??

Om jag inte ändrar bränsle luft förhållandet står det att 614cc (100% duty) ska räcka till 585hk med 1,4 bar på en 2,7L sexa vid 7500rpm, men ändrar jag från 12 till 9 så står det att jag bör ha 820cc spridare...

Mvh

Postat: tis jul 29, 2008 9:30 am
av ogge
Nisse977 skrev:
TheDagger skrev:Finns det nån speciell formel för E85?
Om man använder den här uträknaren så går det att välja e85, förklaring får du om du håller muspilen ovanför "Energi innehåll" och "SAFR".
Från sida 1 i denna tråden: http://hem.bredband.net/b132378/

Men jag fick lite lustigt svar tycker jag...? Om jag väljer att knappa in värden för E85, ska jag då inte också knappa in ett lägre bränsle luft förhållande för att nå maxeffekt? Det står ju på 12 från början, men man ändrar ju SAFR till 9 för E85, så ska inte bränsle luft förhållande för maxeffekt vara högst 9 då??

Om jag inte ändrar bränsle luft förhållandet står det att 614cc (100% duty) ska räcka till 585hk med 1,4 bar på en 2,7L sexa vid 7500rpm, men ändrar jag från 12 till 9 så står det att jag bör ha 820cc spridare...

Mvh
Jag tycker att det låter rätt så logiskt att det går åt större spridare för fetare AFR . :)

Postat: tis jul 29, 2008 9:48 am
av Nisse977
Jo visst, men det jag menade var att det inte står någonstans att man ska ändra AFR också. Men det bör ju vara så...

Känner att mina 630cc spridare inte lär räcka till i mitt bygge :roll: Kanske 850cc vore bättre att satsa på.

Postat: tis jul 29, 2008 4:26 pm
av TheDagger
ogge skrev:
Nisse977 skrev: Om man använder den här uträknaren så går det att välja e85, förklaring får du om du håller muspilen ovanför "Energi innehåll" och "SAFR".
Från sida 1 i denna tråden: http://hem.bredband.net/b132378/

Men jag fick lite lustigt svar tycker jag...? Om jag väljer att knappa in värden för E85, ska jag då inte också knappa in ett lägre bränsle luft förhållande för att nå maxeffekt? Det står ju på 12 från början, men man ändrar ju SAFR till 9 för E85, så ska inte bränsle luft förhållande för maxeffekt vara högst 9 då??

Om jag inte ändrar bränsle luft förhållandet står det att 614cc (100% duty) ska räcka till 585hk med 1,4 bar på en 2,7L sexa vid 7500rpm, men ändrar jag från 12 till 9 så står det att jag bör ha 820cc spridare...

Mvh
Jag tycker att det låter rätt så logiskt att det går åt större spridare för fetare AFR . :)
Det står etanol i formeln, inte E85. Är väl troligt att det åsyftar ren etanol, dvs E100?

Postat: tis mar 24, 2009 10:13 pm
av sidny
kan man provflöda en spridare och hur gör man isåfall? och är det någon större skillnad att köra med tex 4bar i bränsletryck? annat än att det borde väl slå sönder "dimman" finare?

mvh

Postat: fre aug 14, 2009 12:46 am
av warp
sidny skrev:kan man provflöda en spridare och hur gör man isåfall? och är det någon större skillnad att köra med tex 4bar i bränsletryck? annat än att det borde väl slå sönder "dimman" finare?

mvh
man borde kunna köra en spridare i en behållare i en minut och sedan mäta hur mycke bränsle man får. Får du en liter på en minutblir det ju 1000 cc (eller 30 sec x 2)

Ang bräsnletrycker få har jag bara filosoferingar om att tex en 1200 cc spidare borde få finare dimma med ett högre grundtryck.

Men som sagt så har ja inte testat detta så ja svär inte på att de är så

Postat: ons nov 11, 2009 8:05 pm
av TB
Jonas CRX VTi 94 skrev:Samma formel uppsatt anorlunda.

Hp = (antal spridare X spridar flöde cm3 X utnytjandegrad)/(BSFC X 10.2)

BSFC: är hur effektiv motorn är. Mellan 0.48-0.6 är vanligt, som tumregel använder man 0.5

Utnytjandegrad: Normal ska man inte driva ut spridarna mer än 80% detta gäller främst låg ohmiga spridare som kan överhettas och låsa sig.
Hög ohmiga kan ligga på 100% även om det inte är att rekomendera.

Räknexempel på 600ccm spridare 4cylders motor
================================
Hp=(4 X 600 X 0.8 )/(0.5 X 10.2) => 376hp vid 80% duration


Vad ger en bränsletrycksförändring ger i flöde?

nytt flöde = gammalt flöde X (nytt bränsletryck / gammalt bränsletryck)^0.5

Räknexempel på 600ccm spridare där man ändrat
trycket från 3bar till 3.8bar.
================================
nytt flöde = 600 X ( 3.8 / 3 )^0.5 => 675ccm

(^0.5) är samma som "roten ur" Ex: 600 X roten ur(3.8/3)
Överkurs, men ja jag säger att det inte är helt sant.
Med soppa konstant flytande igenom spridarna, så är överhettning rätt svårt.
Har kört vanliga lågohm bosch på max i min bil hela sommarn, å hösten, å de lirar ännu. De slutar bara å öka soppan, efter 100% DC.

Postat: ons nov 11, 2009 8:07 pm
av TB
warp skrev:
sidny skrev:kan man provflöda en spridare och hur gör man isåfall? och är det någon större skillnad att köra med tex 4bar i bränsletryck? annat än att det borde väl slå sönder "dimman" finare?

mvh
man borde kunna köra en spridare i en behållare i en minut och sedan mäta hur mycke bränsle man får. Får du en liter på en minutblir det ju 1000 cc (eller 30 sec x 2)

Ang bräsnletrycker få har jag bara filosoferingar om att tex en 1200 cc spidare borde få finare dimma med ett högre grundtryck.

Men som sagt så har ja inte testat detta så ja svär inte på att de är så
Jo, men tänk på att Static flow, (konstans flöde) och de pullsade flödet är sällan samma, inte heller spridar bilden. Så de blir snarare bara en fingervisning.

Postat: sön jul 25, 2010 2:39 am
av B_Christoffersson
vi har en riktig spridar test
där går de kolla allt från flöden på olika varvtal och tryck till skillnader mellan olika ohm antal och så ser man ju spridarbilder mm
samt så går de tvättas spridarna i olika steg

verkligen en skitbra sak då de oftast är någon spridare som inte ger riktigt vad de lovar speceillt eftersom de har dykt upp en del spridare på marknaden som är väldigt dåliga

kör man på e85 så bör man rengöra sina spridare minst en gång per år

Re: beräkna spridare.

Postat: ons jan 12, 2011 1:31 pm
av Stettler
Varför räkna själv?
http://www.bjprace.se/rakna.htm" onclick="window.open(this.href);return false;