Vilket AFR/lambda vid mappning av sugmotor

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

flobb
Forumsberoende
Inlägg: 638
Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Ort: Piteå

Inlägg av flobb »

hehe lungt =) men tack iaf :D
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.
Frpe82
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön sep 13, 2009 12:19 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Frpe82 »

mattias skrev:Läste en fin rekommendation av Jörgen (hårdvaruutvecklare av VEMS Genboard) som hållt på en del.
På en vass sugmotor för banbruk så kan det inte bli enklare att bygga en startmap. Om du skriver i lambda 0.88 eller så i alla lastpunkter så är du inte så långt från sanningen. Kanske lite rikare runt max vrid och kanske lite magrare mot högre varv. Men lambda 0.88 är ganska nära sanningen över hela registret.

Att lägga lika fet blandning på låglast som på högre last gör att motorn kommer att bli lite mer responsiv då man slipper börja med att kompensera för den magra blandningen och de torra väggarna i insuget.

Jörgen
Hejsan! Det här är min första post på forumet.

Jag har dock tittat på det lite då och då. Jag har hängt mest på Turbobricks i flera år, men jag börjar bli trött på okunskapen och oviljan att ta till sig info och fakta där (har nog mer att göra med att dom är Amerikaner än själva forumet, hehe...).

Ok, ok... jag vet att inlägget/ämnet är gammalt, men jag frågar ändå.

Det som sades var ju ämnat för bensin, och är nog ett lagom riktmärke. Men min korta fråga är ändå hur man skall länka detta till E85...

Jag har mappat i flera år, och E85 har jag kört på i princip sedan det blev tillgängligt i pumparna i Sverige. Dock har jag bara kört turbobilar innan, men sedan ett år tillbaka kör jag sugis. Den började ju köras på E85 i princip omgående även den.

Då är ju frågan hur man skall förhålla sig till sugmotorer och E85 med bakgrund av följande data:

Max effekt ligger runt lambda 0.9-0.85 på bensin (så 17-18% fetare än lambda 1). När man mappar för turbo så brukar man ju ofta gå under 0.85 också iofs. men det är ju oviktigt i det här sammanhanget.

Max effekt på E85 ligger runt lambda 0.85-0.70 (17-42% fetare än lambda 1). Där brukar man ju hamna vid turbobruk.

I dagsläget kör jag med samma lambdavärden i mapparna som på bensin (lambda 1 vid cruising, 0.95-0.85 beroende på last och varv). Tändningen är mappad efter den bränsleinställningen.

Behöver man (eller bör man) mappa så fett som ner till 0.70 för att få ut mestadels av effekten även på sugmotorer?
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Enl. vad jag har sett så tjänar man inget på att gå fetare än 0.85-0.9
(lite beroende på motor)
Det enda skulle vara för att kyla.

Men det finns de med mer erfarenhet som kan uttala sig säkrare.
Frpe82
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön sep 13, 2009 12:19 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Frpe82 »

j björk skrev:Enl. vad jag har sett så tjänar man inget på att gå fetare än 0.85-0.9
(lite beroende på motor)
Det enda skulle vara för att kyla.

Men det finns de med mer erfarenhet som kan uttala sig säkrare.
Jag tänkte mera på förbränningshastigheten osv. Man kan ju göra en del med det faktum att man kan justera tändning vs. bränsle en hel del vid nära 0.70 i lambda.

Det tar en liten stund att testa alla möjliga konfigurationer på rullarna, och jag är inte gjord av pengar (vi har inte tillgång till egna rullar / bromsbänk).

På turbomotorerna körde jag ju aldrig fetare än 0.85 innan laddtryck eller vid lågt laddtryck. Jag körde inte mycket fetare än 0.80 förrän jag kom närmare 1.5bar på de större T3/T4 aggen.

Sen är det ju det där med nerspolningen också. Inte skoj.

Reellt sett, är det vettigare att lägga sig runt 0.80?
TB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 13, 2009 11:40 am
Ort: Trollhättan/Uddevalla

Inlägg av TB »

Frpe82 skrev:
mattias skrev:Läste en fin rekommendation av Jörgen (hårdvaruutvecklare av VEMS Genboard) som hållt på en del.
Hejsan! Det här är min första post på forumet.

Jag har dock tittat på det lite då och då. Jag har hängt mest på Turbobricks i flera år, men jag börjar bli trött på okunskapen och oviljan att ta till sig info och fakta där (har nog mer att göra med att dom är Amerikaner än själva forumet, hehe...).

Ok, ok... jag vet att inlägget/ämnet är gammalt, men jag frågar ändå.

Det som sades var ju ämnat för bensin, och är nog ett lagom riktmärke. Men min korta fråga är ändå hur man skall länka detta till E85...

Jag har mappat i flera år, och E85 har jag kört på i princip sedan det blev tillgängligt i pumparna i Sverige. Dock har jag bara kört turbobilar innan, men sedan ett år tillbaka kör jag sugis. Den började ju köras på E85 i princip omgående även den.

Då är ju frågan hur man skall förhålla sig till sugmotorer och E85 med bakgrund av följande data:

Max effekt ligger runt lambda 0.9-0.85 på bensin (så 17-18% fetare än lambda 1). När man mappar för turbo så brukar man ju ofta gå under 0.85 också iofs. men det är ju oviktigt i det här sammanhanget.

Max effekt på E85 ligger runt lambda 0.85-0.70 (17-42% fetare än lambda 1). Där brukar man ju hamna vid turbobruk.

I dagsläget kör jag med samma lambdavärden i mapparna som på bensin (lambda 1 vid cruising, 0.95-0.85 beroende på last och varv). Tändningen är mappad efter den bränsleinställningen.

Behöver man (eller bör man) mappa så fett som ner till 0.70 för att få ut mestadels av effekten även på sugmotorer?
Ja ska försöka svara på detta, med min erfarenhet.
Har mappat och kört en hel del E85.
Och ja har kommit fram till förljande.

Bensin mappar jag alltid till 0.90 på mellan och höglast, upp till 100kpa.
Låglast 1.05 för bästa ekonomi, eller snålare om det går bra utan misständingar eller att den blir allt för orkes lös.
Sen över 100kpa så kan man feta på lite per hekto. 0.85 upp till kilot brukar funka fin fint, me rätt tänding å då drar de inte mcyke soppa heller. Sen när man går på hårdare är de skipkningar som betsämmer lambda mer elle rmindre. men aldrig fetare än 0.70.

E85 ser ungefär samma ut på låg last, så snålt de går me hög tänding.
Sen vid mellanlast, så 0.85 med bra mycke högre tändingen är bensin, säg en 5-15 grader beroende på motor. Det är där vridet kommer från E85!

Vissa säger att man skall gå ännu fetare på mellan last för E85, men det resulterar i att man tvättar rent cylindrarna från olja, och dessutom späder oljan onödigt mycke med sprit, vilket inte är bra av självklara själv. Själv kör jag på 0.90 och relativt hög tändning 45-35 från 50-150kpa, och det funkar utmärkt, B230F som är turbo matad, drar ca 1.1-1.5 liter milen på E85, och stark som tusan.

Sen på fulllast är de egentligen bara å lägga lambda på 0.80 å sen välja tändläge efter vad motorn fixar i vrid, å cylinder tryck. Det vill till MYCKET innan de spikar med E85 på 0.80. Utan de som händer är att man får extrema cylinder tyck och till slut skuter sönder nått.
Så man får välja tändlägen med vett, 35-40 grader på 1 kilo ladd på en volvo 8v funkar utmärk, å den kommer gå styggt!. men hur länge toppackning, kolvar å cylinderblock fixar det är en annan fråga :)

Sen får man hålla kolla på motortemp, oljetemp å framför allt avgastemp.
Högre tänding ger mer värme i motorn, å kan behöva lite extra soppa för kylning. Samma med avgastemp, då går de bra att feta på, och inet får allt för stpr effekt förlust.
Volvovetare. Mappare.
Frpe82
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön sep 13, 2009 12:19 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Frpe82 »

Ok... så det verkar som om min sugis kommer att landa på runt 0.85 och 0.80 som absolut fetast.

Redan på 0.95 så kan man ju ösa på med tändning på etanolen på sugmotorn. Herrej****r vad det går bra.

Då skall jag inte fundera mer på det på min sugmaskin.


På mina turbomskiner (B230, B204) så gick ju topplockspackningarna rätt så lätt när man öste på med tändning. Men oj vad skoj det var innan dom pajade.
TB
Lite mer laddtryck
Inlägg: 47
Blev medlem: sön sep 13, 2009 11:40 am
Ort: Trollhättan/Uddevalla

Inlägg av TB »

Som en liten parentes kan ja säga följande, men jag rekommenderar inte att prova!

Min maskin, i brukisen, är en B230F, helt orörd. Med ett 740 rör å en ombyggd 14T snurra. Har 1 kilo från 1500rpm.

Kör med ca 30 grader på tomgång, och ungeför samma på 1 kilo runt 4500.
Men 95 i tanken, så spikar de villt från 1800rpm, upp till 5800 om jag låter laddet gå över 0.5 typ. Och då ligger lambda på 0.65!! Spikar ändå!
På natten kan ja köra 0.7-0.8 på de låga växlarna utan problem upp till 4300 iaf.

Men varför har ja sånna tändlögen undrar ni, jo för ja kör me E85 annars, bara testat me bensin för skojs skull.

Med E85 och samma tändlägen, och lambda 0.90 så finns de inte en tillstymmelse till spikning, inte ens när spridarna maxar ur vid 4800 och står tväröppna(orginal turbo spridare och uppställt bränsletryck), och
lambda sjunker till 1.00, och inte ens vid 1.10 som jag får vid 5600... Sen är de inte lönt å varva mer för de finns ingen effekt pga utsnålningen.

Enda gången jag möjligtvis hört nått knack va när jag segdrog på fullt på 5an från 100-200, då tror ja nästan de tickade lite försynt runt 4500.
Men tycker de borde skadat motorn isf, och än så länge så går den som en dröm! Många mil efter detta.

Detta är alltså en skräpmotor, (Så testat för skojs skull vart gränsen går) fast den har bra komp, hade gått 18000 bara.

Och jag har inte lyckats blåsa nån toppackning.. Och den är våldsamt stark, som 3L turbo diesel ungefär.

Slutsats... E85 is the shit.
Volvovetare. Mappare.
Frpe82
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön sep 13, 2009 12:19 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Frpe82 »

TB skrev:Och jag har inte lyckats blåsa nån toppackning.. Och den är våldsamt stark, som 3L turbo diesel ungefär.
Men vid 1.6-1.8 bar i ladd på en stor T4 kompressor så skiter det sig rätt så lätt om man inte är feg. :shock:

På senaste turbobilen så körde jag till och med det på originalstakar bara för att prova. Ett mirakel gjorde att det höll i 450 mil.
TB skrev:Slutsats... E85 is the shit.
Amen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad ni plågar era motorer :) mycke ladd på låga varv och mycket tändning.

intresant läsning iallafall.

har bara en fråga? är ni alltid säker på att motorerna värkligen vill ha så mycket tändning på de varven och tryken?

jag har en hel del erfarenhet med volvo8v och även helt utan laddtryck (VOC racing mm) så vill dessa motorer nästan aldrig ha mer tändning än 29-35grader på full gas och lite högre rpm.

på en av voc motorerna jag tunade på så började det inte spika föns 50 grader förtändning men den gav mest effekt på 31 grader. de motorerna hadde snabbare mindre klämspalt och mer kompa (ca11.5:1) men kammarna va vassare (H).

jag tillhör gruppen fegisar som gärna har lite marginal (jag är för lat för att riskera en massa skruvning tror jag :) ) men då kan man köra upp mot 500+hp också med standard B230 stakar men då måste man släppa ut lite cylinder tryck och varva lite mer också.

nån som kört 0.70-0.75 på E85 och inte fått betydligt mycke mer effektförlust -2% som max rich tabellen säger?

jag tycks se att man tappar väldigt mycke effekt då man går under 0.78 men det kan ju beropå att man oftast har maxat tänd gnistan samtidigt?
jag har köpt en MSD 10+ som ger 750mj , blir kul och se om man tappar lika mycket effekt med den på blandningar fetare än 0.78.
Frpe82
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön sep 13, 2009 12:19 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Frpe82 »

Så här ser standard tändningsmapp ut original på min B6304S:

Bild

Och så här ser testmappen ut:

Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Frpe82 skrev:Och så här ser testmappen ut:

http://hem.bredband.net/fredrik-persson ... _204HP.png
Vad har du på y-axeln?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Frpe82
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön sep 13, 2009 12:19 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Frpe82 »

mattias skrev:
Frpe82 skrev:Och så här ser testmappen ut:

http://hem.bredband.net/fredrik-persson ... _204HP.png
Vad har du på y-axeln?
Last. (Intern last definierad i millisekunder i M4.4)

Vad tror ni om tändmappen då? Den går som ett spjut.

Något ställe i varvtals/lastområdena där jag bör lägga till eller dra ifrån lite tändning för att få det att hålla eller gå bättre?
Frpe82
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön sep 13, 2009 12:19 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Frpe82 »

Jag tänkte bara tillåägga att den går skumt på jättelåg last.

Vid motorbroms eller liknande när inte styrboxen tycker att motorn eller katten är tillräckligt varm så rycker bilen en hel del.

Det är alltså när bilen går i lastområdet på nedre raden. Det området ser man aldrig vid tomgång, låg last vid körning eller liknande.

Jag kanske borde behålla originaltändningen vid den lasten?
Micke K
För mycket laddtryck
Inlägg: 268
Blev medlem: tis jul 20, 2010 5:46 am
Ort: Halmstad

Re: Vilket AFR/lambda vid mappning av sugmotor

Inlägg av Micke K »

Är det någon mer än jag som inte ser bilderna.
Hade varit bra att se tändmappen jag tänkte ha VEMS på min B6254 (ev B6304 senare) i mitt Hult Healey bygge.
Se tråd Locost Sweden
http://www.locostsweden.se/ipb/index.php?showtopic=9805" onclick="window.open(this.href);return false;
// Micke Kristensson Halmstad
Byggtråd HeVo Mk1 3.0 http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=72080
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Vilket AFR/lambda vid mappning av sugmotor

Inlägg av Performance_seeker »

Snyggt bygge Micke! Och vilka svetsar på ramen, jag blir avundsjuk. Mina svetsar blir sällan något som kan visas upp! :hihi:
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Skriv svar