Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis dec 12, 2017 4:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: mån nov 20, 2006 3:58 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm
Inlägg: 52
Har precis börjat mappa min 242.

Motorn är en b23 sug. Renoverad botten, 631 topp med upptagna förbränningsrum ca 12,8 i komp. KK 3-4 kam, Vet inte exakta värden, men tror att lyftet va 12,7 ut och 13,5 in. Extraktor 2,5" avgas. Megasquirt II v3.0, med LC-1. b230f insug. Tändnigen stummad på ca 30 grader.

Vet att insuget inte är riktigt opptimalt.

Vilket AFR ska man sträva efter på fullast, dellast, låglast och tomgång?

Mvh/Johan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 20, 2006 4:06 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9687
Ort: Sävar
Läste en fin rekommendation av Jörgen (hårdvaruutvecklare av VEMS Genboard) som hållt på en del.

Citera:
På en vass sugmotor för banbruk så kan det inte bli enklare att bygga en startmap. Om du skriver i lambda 0.88 eller så i alla lastpunkter så är du inte så långt från sanningen. Kanske lite rikare runt max vrid och kanske lite magrare mot högre varv. Men lambda 0.88 är ganska nära sanningen över hela registret.

Att lägga lika fet blandning på låglast som på högre last gör att motorn kommer att bli lite mer responsiv då man slipper börja med att kompensera för den magra blandningen och de torra väggarna i insuget.

Jörgen

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 20, 2006 5:02 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm
Inlägg: 52
Okej de låter ju bra!

En liten fråga bara... Vilket AFR värde motsvarar lambda 0.88? :roll:

Ingen som har en tabell över det?

Mvh/Johan


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 20, 2006 6:58 pm 
Offline
Camaro American Muscle
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor aug 11, 2005 11:53 pm
Inlägg: 859
Ort: Göteborg
AFR får du genom att multiplicera ditt lambda med 14.7(dvs stöchiometri för handelsbensin)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån nov 20, 2006 9:14 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jan 27, 2005 11:54 am
Inlägg: 139
Ort: Insjön, Dalarna
Här kommer tabellen:

Kod:
Air/Fuel Ratio Equivalents
Lambda   Gasoline   Propane   Methanol   Ethanol   Diesel
0.70   10.3   11.0   4.5   6.3   10.2
0.75   11.0   11.8   4.9   6.8   10.9
0.80   11.8   12.5   5.2   7.2   11.6
0.85   12.5   13.3   5.5   7.7   12.3
0.90   13.2   14.1   5.8   8.1   13.1
0.95   14.0   14.9   6.1   8.6   13.8
1.00   14.7   15.7   6.5   9.0   14.5
1.05   15.4   16.5   6.8   9.5   15.2
1.10   16.2   17.2   7.1   9.9   16.0
1.15   16.9   18.0   7.4   10.4   16.7
1.20   17.6   18.8   7.8   10.8   17.4
1.25   18.4   19.6   8.1   11.3   18.1
1.30   19.1   20.4   8.4   11.7   18.9

Mvh Peter


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 07, 2008 7:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Inlägg: 403
Ort: V.Torup, Skåne
blownharley skrev:
Här kommer tabellen:

Kod:
Air/Fuel Ratio Equivalents
Lambda   Gasoline   Propane   Methanol   Ethanol   Diesel
0.70   10.3   11.0   4.5   6.3   10.2
0.75   11.0   11.8   4.9   6.8   10.9
0.80   11.8   12.5   5.2   7.2   11.6
0.85   12.5   13.3   5.5   7.7   12.3
0.90   13.2   14.1   5.8   8.1   13.1
0.95   14.0   14.9   6.1   8.6   13.8
1.00   14.7   15.7   6.5   9.0   14.5
1.05   15.4   16.5   6.8   9.5   15.2
1.10   16.2   17.2   7.1   9.9   16.0
1.15   16.9   18.0   7.4   10.4   16.7
1.20   17.6   18.8   7.8   10.8   17.4
1.25   18.4   19.6   8.1   11.3   18.1
1.30   19.1   20.4   8.4   11.7   18.9

Mvh Peter


Hade varit riktigt trevligt om etanol varit ifyllt med!

_________________
Mvh//Tobbe.H

Peugeot 106 1,4 Turbo -92 (262hk)
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör jun 07, 2008 10:31 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons mar 02, 2005 2:51 pm
Inlägg: 1624
Ort: Ängelholm
kolla på näst sista kolumnen med siffror..

_________________
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 08, 2008 2:57 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 24, 2006 7:42 am
Inlägg: 403
Ort: V.Torup, Skåne
Rogge skrev:
kolla på näst sista kolumnen med siffror..


Aha, såg nu att det var lite förskjutet!

_________________
Mvh//Tobbe.H

Peugeot 106 1,4 Turbo -92 (262hk)
Bild


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis jul 08, 2008 5:00 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20386
Ort: Tomterna/sävar
etanol?? :!: mest troligt ren etanol inte e85.

tips! konvertera till lamnda direkt så slipper man räkna så mycket.

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2008 5:34 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Inlägg: 633
Ort: Piteå
lånar tråden ;)

vad ska lambda värdet vara om man tex håller lambdasonden i friskluft, alltså inte i avgassystemet?

jag ska kalibrera men ja får inte fram nån visning över o2 värden. bara lambda värde.

_________________
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2008 6:04 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
Inlägg: 2133
Ort: yttertavle/umeå
om man har sonden i luften hamnar den utanför området vad den är
konstruerad för att ge stabila värden,alltså ingen bra referens.
men om nån polare har bb-lamda kan det gå att jämföra med ciggtändargas
jag vill minnas att den visar på feta sidan typ 9.0 afr(lamda drygt 0.6)
se till att andvända samma tändare bara,kan ju va olika gas annars?! .

det finns nåt prog för techedge bb-lamda som heter friluftskalibrering
men det verkar va modellspecifikt och inte baserat på lamdavärde!


här finns massa tekniskt mumbo-jumbo! :hihi:
http://wbo2.com/sw/conf.htm

/F


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön dec 07, 2008 6:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Inlägg: 633
Ort: Piteå
hmm ookey, men hur ska man göra då för att kalibrera en bb? iom att ja får ju inte upp så den mäter någon syre i luften.

nice då ska kika in där :D :thumbright:

_________________
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 09, 2009 4:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Inlägg: 336
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
flobb skrev:
hmm ookey, men hur ska man göra då för att kalibrera en bb? iom att ja får ju inte upp så den mäter någon syre i luften.

nice då ska kika in där :D :thumbright:


Vad har du BBlambdasystem då?

mvh Jonas


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 09, 2009 4:25 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön aug 13, 2006 9:29 pm
Inlägg: 633
Ort: Piteå
hehe de är löst :P de är gode gammalt inlägg :hihi:

_________________
Projekt!

volvo 145 såld
volvo 740 tic Såld
Volvo 242 lära sig sprut stadie.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån mar 09, 2009 7:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Inlägg: 336
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
:doh: tänkte inte på att läsa datumet


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010