Sida 1 av 2

Vilket AFR/lambda vid mappning av sugmotor

Postat: mån nov 20, 2006 3:58 pm
av Mister_Fitz
Har precis börjat mappa min 242.

Motorn är en b23 sug. Renoverad botten, 631 topp med upptagna förbränningsrum ca 12,8 i komp. KK 3-4 kam, Vet inte exakta värden, men tror att lyftet va 12,7 ut och 13,5 in. Extraktor 2,5" avgas. Megasquirt II v3.0, med LC-1. b230f insug. Tändnigen stummad på ca 30 grader.

Vet att insuget inte är riktigt opptimalt.

Vilket AFR ska man sträva efter på fullast, dellast, låglast och tomgång?

Mvh/Johan

Postat: mån nov 20, 2006 4:06 pm
av mattias
Läste en fin rekommendation av Jörgen (hårdvaruutvecklare av VEMS Genboard) som hållt på en del.
På en vass sugmotor för banbruk så kan det inte bli enklare att bygga en startmap. Om du skriver i lambda 0.88 eller så i alla lastpunkter så är du inte så långt från sanningen. Kanske lite rikare runt max vrid och kanske lite magrare mot högre varv. Men lambda 0.88 är ganska nära sanningen över hela registret.

Att lägga lika fet blandning på låglast som på högre last gör att motorn kommer att bli lite mer responsiv då man slipper börja med att kompensera för den magra blandningen och de torra väggarna i insuget.

Jörgen

Postat: mån nov 20, 2006 5:02 pm
av Mister_Fitz
Okej de låter ju bra!

En liten fråga bara... Vilket AFR värde motsvarar lambda 0.88? :roll:

Ingen som har en tabell över det?

Mvh/Johan

Postat: mån nov 20, 2006 6:58 pm
av 2.3-16
AFR får du genom att multiplicera ditt lambda med 14.7(dvs stöchiometri för handelsbensin)

Postat: mån nov 20, 2006 9:14 pm
av blownharley
Här kommer tabellen:

Kod: Markera allt

Air/Fuel Ratio Equivalents
Lambda	Gasoline	Propane	Methanol	Ethanol	Diesel
0.70	10.3	11.0	4.5	6.3	10.2
0.75	11.0	11.8	4.9	6.8	10.9
0.80	11.8	12.5	5.2	7.2	11.6
0.85	12.5	13.3	5.5	7.7	12.3
0.90	13.2	14.1	5.8	8.1	13.1
0.95	14.0	14.9	6.1	8.6	13.8
1.00	14.7	15.7	6.5	9.0	14.5
1.05	15.4	16.5	6.8	9.5	15.2
1.10	16.2	17.2	7.1	9.9	16.0
1.15	16.9	18.0	7.4	10.4	16.7
1.20	17.6	18.8	7.8	10.8	17.4
1.25	18.4	19.6	8.1	11.3	18.1
1.30	19.1	20.4	8.4	11.7	18.9
Mvh Peter

Postat: lör jun 07, 2008 7:16 pm
av TheDagger
blownharley skrev:Här kommer tabellen:

Kod: Markera allt

Air/Fuel Ratio Equivalents
Lambda	Gasoline	Propane	Methanol	Ethanol	Diesel
0.70	10.3	11.0	4.5	6.3	10.2
0.75	11.0	11.8	4.9	6.8	10.9
0.80	11.8	12.5	5.2	7.2	11.6
0.85	12.5	13.3	5.5	7.7	12.3
0.90	13.2	14.1	5.8	8.1	13.1
0.95	14.0	14.9	6.1	8.6	13.8
1.00	14.7	15.7	6.5	9.0	14.5
1.05	15.4	16.5	6.8	9.5	15.2
1.10	16.2	17.2	7.1	9.9	16.0
1.15	16.9	18.0	7.4	10.4	16.7
1.20	17.6	18.8	7.8	10.8	17.4
1.25	18.4	19.6	8.1	11.3	18.1
1.30	19.1	20.4	8.4	11.7	18.9
Mvh Peter
Hade varit riktigt trevligt om etanol varit ifyllt med!

Postat: lör jun 07, 2008 10:31 pm
av Rogge
kolla på näst sista kolumnen med siffror..

Postat: tis jul 08, 2008 2:57 pm
av TheDagger
Rogge skrev:kolla på näst sista kolumnen med siffror..
Aha, såg nu att det var lite förskjutet!

Postat: tis jul 08, 2008 5:00 pm
av Jens Gustavsson
etanol?? :!: mest troligt ren etanol inte e85.

tips! konvertera till lamnda direkt så slipper man räkna så mycket.

Postat: sön dec 07, 2008 5:34 pm
av flobb
lånar tråden ;)

vad ska lambda värdet vara om man tex håller lambdasonden i friskluft, alltså inte i avgassystemet?

jag ska kalibrera men ja får inte fram nån visning över o2 värden. bara lambda värde.

Postat: sön dec 07, 2008 6:04 pm
av fredde_vit_pv
om man har sonden i luften hamnar den utanför området vad den är
konstruerad för att ge stabila värden,alltså ingen bra referens.
men om nån polare har bb-lamda kan det gå att jämföra med ciggtändargas
jag vill minnas att den visar på feta sidan typ 9.0 afr(lamda drygt 0.6)
se till att andvända samma tändare bara,kan ju va olika gas annars?! .

det finns nåt prog för techedge bb-lamda som heter friluftskalibrering
men det verkar va modellspecifikt och inte baserat på lamdavärde!


här finns massa tekniskt mumbo-jumbo! :hihi:
http://wbo2.com/sw/conf.htm

/F

Postat: sön dec 07, 2008 6:06 pm
av flobb
hmm ookey, men hur ska man göra då för att kalibrera en bb? iom att ja får ju inte upp så den mäter någon syre i luften.

nice då ska kika in där :D :thumbright:

Postat: mån mar 09, 2009 4:16 pm
av Lunkan
flobb skrev:hmm ookey, men hur ska man göra då för att kalibrera en bb? iom att ja får ju inte upp så den mäter någon syre i luften.

nice då ska kika in där :D :thumbright:
Vad har du BBlambdasystem då?

mvh Jonas

Postat: mån mar 09, 2009 4:25 pm
av flobb
hehe de är löst :P de är gode gammalt inlägg :hihi:

Postat: mån mar 09, 2009 7:39 pm
av Lunkan
:doh: tänkte inte på att läsa datumet