jag undrar vad som menas med mappning och vad man gör då?
hur ställer man in tändkurvor?
vad har man givare till?
varför har man plenum?
bara den som kan detta ordentligt bör svara
sprut frågor
Moderator: backeliten
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Map betyder manifold absolut pressure. Du ställer mängden bensin beroende på trycket i insuget samt vartalet på motorn. Detta kallas att mappa. Tändkurvan ställer du på samma sätt med avsende på trycket i insuget map och rpm. Som hjälp bör du ha en lamdasond som visar bränsleblandningen, knacksensor/öra samt avgastemp och laddtrycks/vacum mätare.
Hur du praktiskt går till väga får du läsa dig till, det är för jobbigt att beskriva. Men när det gäller bensinkurvan så vet du att du är på rätt spår när spridartiderna VS varvtal ser ut som vridmomentskurvan. hur mycket bränsle du ska ha/tryckskillnad får du räkna ut med hjälp av spridarnas storlek, varvtal för maxeffekten samt beräknat effetutag. Givare har man för att ge signaler till dina mätinstrument som förhindrar dig från att bli fattig. Plenium är för att alla insugsrören ska samma förutsättningar.
Kör du med separata spjällhus behöver du inget plenium. Hur stort plenium du ska ha beror på laddtryck, varvtal för maxeffekt spoolup tider mm. Ganska komplicerat att räkna på. Chansa är lättare. 3-4" rör funkar bra för de flesta. Runnersena ska vara korta om man varvar mycket. Men också om man kör turbo. Dina frågor tyder på att du har lite kvar att lära dig.....
Hur du praktiskt går till väga får du läsa dig till, det är för jobbigt att beskriva. Men när det gäller bensinkurvan så vet du att du är på rätt spår när spridartiderna VS varvtal ser ut som vridmomentskurvan. hur mycket bränsle du ska ha/tryckskillnad får du räkna ut med hjälp av spridarnas storlek, varvtal för maxeffekten samt beräknat effetutag. Givare har man för att ge signaler till dina mätinstrument som förhindrar dig från att bli fattig. Plenium är för att alla insugsrören ska samma förutsättningar.
Kör du med separata spjällhus behöver du inget plenium. Hur stort plenium du ska ha beror på laddtryck, varvtal för maxeffekt spoolup tider mm. Ganska komplicerat att räkna på. Chansa är lättare. 3-4" rör funkar bra för de flesta. Runnersena ska vara korta om man varvar mycket. Men också om man kör turbo. Dina frågor tyder på att du har lite kvar att lära dig.....
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Håller inte riktigt med här...Jonas CRX VTi 94 skrev: Plenium är för att alla insugsrören ska samma förutsättningar.
Kör du med separata spjällhus behöver du inget plenium.
Hur stort plenium du ska ha beror på laddtryck, varvtal för maxeffekt spoolup tider mm. Ganska komplicerat att räkna på. Chansa är lättare. 3-4" rör funkar bra för de flesta.
Runnersena ska vara korta om man varvar mycket. Men också om man kör turbo.
Använder man separata spjällhus så behövs en tryckbox också.
Och det är ju precis vad en pleniumkammare är, dock så sitter det ju bara ett spjäll på den.
Storleken på pleiumkammar finns lite teorier på i dessa länkar
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... ttar+insug
http://forum.zatzy.com/showthread.php?s ... genumber=1
Längden på runners avgör av:Motorvolymen, kompressionsförhållandet,kamprofilen...etc
mappa
inte mappa men bestycka vilket kanske är samma sak fast mekaniskt
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel