K-jet från porsche 928
Moderator: backeliten
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
K-jet från porsche 928
Tjenixen
Har ett porsche 928 K-jet sprut på G till min P1800, hur ska man koppla in det för bäst effekt. Ska man bara använda 4st spridare och plugga resterande 4 utgångar eller ska man brygga 2st utgångar till varje spridare eller kanske köra med 2st spridare/cylinder? Kan man kanske sätta elektriska spridare på 4st utgångar å bara koppla in dessa vid höga laddtryck?
/Mattias
Har ett porsche 928 K-jet sprut på G till min P1800, hur ska man koppla in det för bäst effekt. Ska man bara använda 4st spridare och plugga resterande 4 utgångar eller ska man brygga 2st utgångar till varje spridare eller kanske köra med 2st spridare/cylinder? Kan man kanske sätta elektriska spridare på 4st utgångar å bara koppla in dessa vid höga laddtryck?
/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
är det till en V8a alltså?
skulle inte rekommendera en Y-koppling hur har du spridarna inkopplade nu? har du E-topp alltså sen insprutartopp med spridarhål eller har du hål i insuget? k-jet spridare går iaf att fästa i samma hål som elektriska spridare förutsatt att man låser fast dom genom att fästa dom med en slangklämma ex.. vet inte om sprutet funkar om du bara kör med 4, men annars är det ju väldigt bra om 4 kommer samtidigt som laddtrycket..
skulle inte rekommendera en Y-koppling hur har du spridarna inkopplade nu? har du E-topp alltså sen insprutartopp med spridarhål eller har du hål i insuget? k-jet spridare går iaf att fästa i samma hål som elektriska spridare förutsatt att man låser fast dom genom att fästa dom med en slangklämma ex.. vet inte om sprutet funkar om du bara kör med 4, men annars är det ju väldigt bra om 4 kommer samtidigt som laddtrycket..
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
brygga och kör med 4 spridare
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
"brygga och kör med 4 spridare"
skulle jag inte göra.. om du inte fått tag i några större k-jet spridare??guldspridare som satt på 240 tävlingsbilarna är bra men org. spridarna räcker bara till 300 häst sen sprutar dom strålar istället för dimma..
"guldspridare" om du hittar någonstans kostar typ 1000 spänn st. beg och tror inte går att få tag i nya..? en vanlig GLT turbo spridare till 240 kostar ca 300 ny iaf..
kör 8 spridare isåfall då gör det inget om nån spridare är lite sämre heller.. men har du porchespridare & ska köra dubbla fästen i insuget kan du ju svetsa dit material & fräsa hål så det passar vad som hellst..
skulle jag inte göra.. om du inte fått tag i några större k-jet spridare??guldspridare som satt på 240 tävlingsbilarna är bra men org. spridarna räcker bara till 300 häst sen sprutar dom strålar istället för dimma..
"guldspridare" om du hittar någonstans kostar typ 1000 spänn st. beg och tror inte går att få tag i nya..? en vanlig GLT turbo spridare till 240 kostar ca 300 ny iaf..
kör 8 spridare isåfall då gör det inget om nån spridare är lite sämre heller.. men har du porchespridare & ska köra dubbla fästen i insuget kan du ju svetsa dit material & fräsa hål så det passar vad som hellst..
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
k-jet
Jepp det är ett v8 sprut och jag får med porsche 928 spridare. Funderade ett tag på att svetsa fästen för 4st porsche spridare i insuget och köra med orginal b20E spridare i toppen som tilläggssprut. Men hörde att b20 spridarna kanske inte pallar tycket så att det bara blir en stråle istället för en jämn dimma.
Är inte helt på det klara hur K-jet funkar, sprutar samtliga spridare hela tiden eller vad är det som styr när varje spridare ska spruta?
Tacksam för svar
/Mattias
Är inte helt på det klara hur K-jet funkar, sprutar samtliga spridare hela tiden eller vad är det som styr när varje spridare ska spruta?
Tacksam för svar
/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Jo, det är ett konstantflödande sprut, dvs alla spridare står öppna och sprutar så länge motorn går... mängden bränsle styrs av en bränslekolv som påverkas av luftmängdskivan via en hävarm. Att använda alla 8 spridarna borde väl bli klockrent eller? Mängden bränsle som sprutas in står ju i direkt propotion till den insugna luftmängden, så det borde ju bli rätt.
jag skulle svetsa 8 spridarhål i insuget & köra porschespridarna där, sedan kan du ju plugga hålen i toppen tills du behöver få in ännu mer soppa, då kan du köra med org spridare där..
hur är det med utseendet & gängorna på spridarna är dom väldigt olika mot 140/240 spridarna?
vad får du betala för hela kitet?
hur är det med utseendet & gängorna på spridarna är dom väldigt olika mot 140/240 spridarna?
vad får du betala för hela kitet?
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Testkör sprutet och mäta upp hur stor skillnad det blir med att köra alla 8 eller brygga till 4 innan du bygger fästen för 8 spridare för 928 spridarna ska räcka ganska långt.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
porsche k-jet
Tjenixen, tack för alla svar.
Vi har inte spikat priset än men det rör sig inte om speciellt stora pengar.
Om jag svetsar och fräser fästen för 8st spridare i insuget ska då de spridarna som kommer på samma cylinder sitta sida vid sida eller är det bättre att sätta den ena en bit framför så att inte spridarbilderna överlappar varandra. Så nära toppen som möjligt eller? Har inte sett spridarna ännu så jag vet inte hur lika b20spridarna de är. I vilket fall som helst måste det väl vara bättre att svetsa nya fästen i insuget och vinkla spridarna längs kanalen än att montera dem vinkelrätt mot kanalen i orginalhålen i toppen.
/Mattias
Vi har inte spikat priset än men det rör sig inte om speciellt stora pengar.
Om jag svetsar och fräser fästen för 8st spridare i insuget ska då de spridarna som kommer på samma cylinder sitta sida vid sida eller är det bättre att sätta den ena en bit framför så att inte spridarbilderna överlappar varandra. Så nära toppen som möjligt eller? Har inte sett spridarna ännu så jag vet inte hur lika b20spridarna de är. I vilket fall som helst måste det väl vara bättre att svetsa nya fästen i insuget och vinkla spridarna längs kanalen än att montera dem vinkelrätt mot kanalen i orginalhålen i toppen.
/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
det där med hur du placerar spridarna spelar nog inte så stor roll, men om du vinklar dom & sätter spridarna på varsin sida om röret så blire nog kanon sätt dom hyffsat nära toppen oså
jag skulle ha 8 spridarhål, kolla hur stora spridarna är i cc & räkna på hur långt det räcker, kan ju räcka med 4 som phredde säger
men du kan ju alltid täppa hål bättre fräsa extra när man ändå håller på, kan du ju använda till vatteninsprutning eller vad som sen
jag skulle ha 8 spridarhål, kolla hur stora spridarna är i cc & räkna på hur långt det räcker, kan ju räcka med 4 som phredde säger
men du kan ju alltid täppa hål bättre fräsa extra när man ändå håller på, kan du ju använda till vatteninsprutning eller vad som sen
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
WEBER mannen
spridarna på k jet bestämmer inte flödet, för att få rätt bränsle/luft blandning måste du köra 8spridare. ett vänligt tips från en som försökt köra modifigerat k-jet , KÖP WEBER FÖR PENGARNA! eller spara till ett eliktroniskt aftermarket sprut.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Är k-jet helt värdelöst att använda eller? Vore kul att kunna använda K-jet eftersom det fanns som orginal på b20, kul att får en potent motor som ser HYFFSAT orginal ut. Vill helst slippa förgasare och eftermarknads spruten är lite för dyra för mig studentekonomi, kanske skulle satsa på ett Megascuirt(stavning?)? Någon som har erfarenhet av detta?
/Mattias
/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
ulf med renult gordinin och mattias sangren båda från sävar ska komvertera till mega sqiart i vinter. skriv ett personligt medelande till matias. jag har ochså läst på lite och det ser låvande ut.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
En kompis har införskaffat MegaSquirt AVR och det ser väldigt lovande ut, ska bli kul att utvärdera funktionen på detta sprut... kommer nog själv köpa ett likadant och bygga nåt billigt o busigt tror jag...
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!