LH 2.2 LMM byte?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

LH 2.2 LMM byte?

Inlägg av henkeboi »

tja!

har hört att volvos LH 2.2 insprut ska fungera riktigt bra...det insprutet använder sig väl av Luftmängdmätare? har nämligen fått tag på en mängdmätare från en mazda 2,2i -89 som jag funderar över om man kan använda. den är ju ganska mkt större än den som sitter original i 740T, men man måste väl byta ut elektroniken i den mot den som satt i LH sprutet original eller har jag fel??
eller är det bara att plugga in den nya mängdmätaren?
tack på förhand

mvh

Henke
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det är nog bäst att du byter ut elektroniken. Dels så varierar säkert motståndet (högsta och lägsta flöde) och sen är de kanske icke-linjära på två olika sätt vilket påverkar styrenheten så att mappningen blir fel.
Bäst vore att du hittade en LMM som kommer från en bil med sådan styrbox du tänker använda.

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

hmm

Inlägg av henkeboi »

hur vet man att det är till rätt styrbox då isåfall? kolla nr på den lr?? bara leta innom andra volvoturbomotorer??
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Borde gå att ta reda på hos Volvo kan man tycka, om du tar reda på vilken bil boxen suttit och sen tar reda på vilken reservdel LMM:en är..

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

LH 2.2 använder Luftmassemätare (varmtrådsanemometer).
Har Mazdan den äldre typen med klaff? isåfall passar det dåligt.
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

mändgmätare

Inlägg av henkeboi »

är det inte 2.2 som har mängdmätaren?
jo det är mängdmätare med klaff jag menar...vet du nåt om att byta en sån till nån modell större?
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Motronic och L-jetronic har mängmätare med klaff, dock inte LH.
Det vanligaste är att ta Lmm från en Bmw 535 (som är större än normalt) men som du säger så ska även Mazda 2,2 ha en mätare modell större.
Hur som helst flyttar du över kretskortet, släpan och tempgivaren. Om bägge tempgivarna har ungefär samma resistans vid samma temperatur kan du hoppa över den.
Mazdan har vad jag hört ett boschsystem licenstillverkat av hitachi. Stämmer det tro?
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

lmm

Inlägg av henkeboi »

ingen aning vad det heter faktiskt..men kan väl kanske stämma...
jag vet att L jetronic har klaff och LH har massemätare.
Men jag har sett 240tic med L jetronic..fanns aldrig det original eller?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

240 turbo fanns inte ens med intercooler eg, däremot kunde volvo ta hem intercooler & sätta dit när man köpte bilen, men alltså volvo marknadsförde den inte med intercooler.. antar att det var på senare år för intercoolern ska vara samma som till 740tic
och 240t fanns bara med k-jet, sedan finns det förgasarturbosatser oxå men såldes inte från fabrik utan som nån bygg själv sats tror jag
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

L jet

Inlägg av henkeboi »

ok hehe det var allt om 240 =)...
740tic då?? fanns ingen med L jetronic eller är jag helt fel ute?
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

insprut

Inlägg av henkeboi »

fick själv svar på min fråga:
Motronic insprut med klaff satt i äldre 740turbo. Så nu vet alla =)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

precis och det motronicsprutet skall gå att mappa om tändning och bränsle på... med rätt grejjor
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

insprut

Inlägg av henkeboi »

hmm ok isåfall tycker jag det insprutet låter mycket vettigt..dels för att det är lättare och billigare att få tag på större luftmätare till detta motronic än till LH systemen och sen att man har möjlighet att mappa tändning/bränsle?

nåt att satsa på tycker jag det låter som..inte särskilt komplicerat heller. :wink:
Skriv svar