LH 2.2 LMM byte?
Moderator: backeliten
LH 2.2 LMM byte?
tja!
har hört att volvos LH 2.2 insprut ska fungera riktigt bra...det insprutet använder sig väl av Luftmängdmätare? har nämligen fått tag på en mängdmätare från en mazda 2,2i -89 som jag funderar över om man kan använda. den är ju ganska mkt större än den som sitter original i 740T, men man måste väl byta ut elektroniken i den mot den som satt i LH sprutet original eller har jag fel??
eller är det bara att plugga in den nya mängdmätaren?
tack på förhand
mvh
Henke
har hört att volvos LH 2.2 insprut ska fungera riktigt bra...det insprutet använder sig väl av Luftmängdmätare? har nämligen fått tag på en mängdmätare från en mazda 2,2i -89 som jag funderar över om man kan använda. den är ju ganska mkt större än den som sitter original i 740T, men man måste väl byta ut elektroniken i den mot den som satt i LH sprutet original eller har jag fel??
eller är det bara att plugga in den nya mängdmätaren?
tack på förhand
mvh
Henke
Det är nog bäst att du byter ut elektroniken. Dels så varierar säkert motståndet (högsta och lägsta flöde) och sen är de kanske icke-linjära på två olika sätt vilket påverkar styrenheten så att mappningen blir fel.
Bäst vore att du hittade en LMM som kommer från en bil med sådan styrbox du tänker använda.
/Mattias
Bäst vore att du hittade en LMM som kommer från en bil med sådan styrbox du tänker använda.
/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Borde gå att ta reda på hos Volvo kan man tycka, om du tar reda på vilken bil boxen suttit och sen tar reda på vilken reservdel LMM:en är..
/Mattias
/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
mändgmätare
är det inte 2.2 som har mängdmätaren?
jo det är mängdmätare med klaff jag menar...vet du nåt om att byta en sån till nån modell större?
jo det är mängdmätare med klaff jag menar...vet du nåt om att byta en sån till nån modell större?
Motronic och L-jetronic har mängmätare med klaff, dock inte LH.
Det vanligaste är att ta Lmm från en Bmw 535 (som är större än normalt) men som du säger så ska även Mazda 2,2 ha en mätare modell större.
Hur som helst flyttar du över kretskortet, släpan och tempgivaren. Om bägge tempgivarna har ungefär samma resistans vid samma temperatur kan du hoppa över den.
Mazdan har vad jag hört ett boschsystem licenstillverkat av hitachi. Stämmer det tro?
Det vanligaste är att ta Lmm från en Bmw 535 (som är större än normalt) men som du säger så ska även Mazda 2,2 ha en mätare modell större.
Hur som helst flyttar du över kretskortet, släpan och tempgivaren. Om bägge tempgivarna har ungefär samma resistans vid samma temperatur kan du hoppa över den.
Mazdan har vad jag hört ett boschsystem licenstillverkat av hitachi. Stämmer det tro?
240 turbo fanns inte ens med intercooler eg, däremot kunde volvo ta hem intercooler & sätta dit när man köpte bilen, men alltså volvo marknadsförde den inte med intercooler.. antar att det var på senare år för intercoolern ska vara samma som till 740tic
och 240t fanns bara med k-jet, sedan finns det förgasarturbosatser oxå men såldes inte från fabrik utan som nån bygg själv sats tror jag
och 240t fanns bara med k-jet, sedan finns det förgasarturbosatser oxå men såldes inte från fabrik utan som nån bygg själv sats tror jag
insprut
hmm ok isåfall tycker jag det insprutet låter mycket vettigt..dels för att det är lättare och billigare att få tag på större luftmätare till detta motronic än till LH systemen och sen att man har möjlighet att mappa tändning/bränsle?
nåt att satsa på tycker jag det låter som..inte särskilt komplicerat heller.
nåt att satsa på tycker jag det låter som..inte särskilt komplicerat heller.