Insprutning & Tändning.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

marmander:
"Extra"-koden för MS känns som något menat för de som redan har ett fungerande MS på sin motor, alla övriga ska vänta på bättre tider (MS-II, UMS) eller köra VEMS.
För mig är det inte helt avgörande vilket av MS eller VEMS jag kör på min Volvo B20. Men skulle jag välja igen skulle jag fundera ett bra tag. Det som talar mest för MS nu är att jag vet av många som installerat det och kör det, men bara en som kör VEMS. Båda utvecklas hela tiden, så man kan inte säga att någon av dem är "mogna" styrsystem, men MS har mer som talar för det (min åsikt). Om vi hoppar ett år framåt i tiden så är det ännu svårare att välja än idag, men det lutar mer åt VEMS desto mer tiden går.

Jag vet hur du tänker, för den tanken slog mig för länge sedan också..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jo precis!
Jag kör ju själv med ms, till en början, det funkar ju bra.. Ganska simpelt när man satt sig in lite..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

marmander Skrivet: Tor Nov 11, 2004 6:00 pm Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------
mattias skrev:

De som kör MegaSquirt verkar nöjda, det jag hört mest klagomål på är att det finns så få belastningspunkter (8x8) men det går att "uppgradera" boxen med en bättre processor och ny kod så får man 12x12.
/Mattias
Tänkte bara lägga in en liten parentes (mer fakta finns ju på msnordic).

Man kan faktiskt köra dual table om man har dubbla spridarrader. Dvs att du får två st ve-tabeller på 8*8 lastpunkter. Då kan man lättare få ordning på låglasten och sedan även få bättre blandning på höglast (spridarna längre från ventilen.

Sen kan jag nämna att det bevisligen går köra 6st lågohmiga spridare med ms, om man monterar frihjulsdioder på drivtransistorerna och seriekopplar spridarna.
Jag har nämligen seriekopplat mina spridare i två "banker" om tre spridare och sen kört dom på var sin kanal. Senare kommer jag skaffa ytterligare två "banker" och koppla dom paralellt, så att man kan köra "dual table". Blev det luddigt kanske?
Jag tänkte bara säga att om man använder msns+extra koden stödjer DualTable med 12x12 lastpunkter (2st 12x12 alltså, man behöver ju inte använda tändningsdelen).

msnordic.mine.nu som sagt den nordiska MegaSquirt sidan
mattias Skrivet: Tor Nov 11, 2004 6:10 pm Rubrik:

--------------------------------------------------------------------------------

Lunkan: Har du byggt nåt extrakort för att utnyttja de "extra" funktioner som finns i "extra"-koden som släppts?
Jag funderar på att göra så jag kan läsa avgastemp (EGT) åtminstone, det tillsammans med bredbandslambda kommer ju vara kriminellt bekvämt.
Ett flyback-kort kommer jag bygga hur som helst, vill inte behöva tänka på att drivstegen inte räcker till.

- Mattias
Nej jag har inte byggt extra kortet ännu (jag får hem grejer för att bygga ett liknande kort i dag)


Det bästa som jag ser det med extra koden är dom 12x12 lastpunkterna och fuelcut (alltså inge soppa vid motorbroms, som inte org.MS har).



Jag körde MSnS innan och där tyckte jag det var för få lastpunkter.
laddade bara i den nya programvaran i boxen, stälde in boxen för att köra MSnS-"mode" skrev in dom nya lastpunktern och så funkade det att bara vrida om nyckeln (blev lite mappning av dom ny lastpunkterna föståss)

Om ny vill ha mer info kan ni kolla in läkarna jag skrev tidigare i tråden eller kolla in den offeciella MS hemsidan

MVH Jonas
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Lunkan skrev:Nej jag har inte byggt extra kortet ännu (jag får hem grejer för att bygga ett liknande kort i dag)
Blir det att bygga på experimentkort eller har du etsat nåt eget kort?

Jag tror det blir experimentkort för min egen del för det är rätt så "experimentellt" med alla extrafunktionerna, och så mycket komponenter är det inte att det blir svårt att överskåda.

Jag har hört om nån som gjort en ritning för dom vanligare funktionerna (på msefi.com), men det känns som överkurs.

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

Det blir på experimentkort, som sagt det är ju rätt så experimentellt ännu iallafall.

MVH Jonas
Roggaman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: lör nov 20, 2004 1:57 pm
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av Roggaman »

marmander skrev:Sen kan jag nämna att det bevisligen går köra 6st lågohmiga spridare med ms, om man monterar frihjulsdioder på drivtransistorerna och seriekopplar spridarna.
Jag har nämligen seriekopplat mina spridare i två "banker" om tre spridare och sen kört dom på var sin kanal. Senare kommer jag skaffa ytterligare två "banker" och koppla dom paralellt, så att man kan köra "dual table". Blev det luddigt kanske?
Förklara gärna så en "normal" människa förstår... kommer själv att köra med 6 lågohmare, men har fått tipset att köra alla på en kanal å bara koppla in effektmotstånd i serie, för att få en kanal över till t ex vatteninsprut.
Roger
Skriv svar