marmander:
"Extra"-koden för MS känns som något menat för de som redan har ett fungerande MS på sin motor, alla övriga ska vänta på bättre tider (MS-II, UMS) eller köra VEMS.
För mig är det inte helt avgörande vilket av MS eller VEMS jag kör på min Volvo B20. Men skulle jag välja igen skulle jag fundera ett bra tag. Det som talar mest för MS nu är att jag vet av många som installerat det och kör det, men bara en som kör VEMS. Båda utvecklas hela tiden, så man kan inte säga att någon av dem är "mogna" styrsystem, men MS har mer som talar för det (min åsikt). Om vi hoppar ett år framåt i tiden så är det ännu svårare att välja än idag, men det lutar mer åt VEMS desto mer tiden går.
Jag vet hur du tänker, för den tanken slog mig för länge sedan också..
Insprutning & Tändning.
Moderator: backeliten
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 338
- Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
- Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa
Jag tänkte bara säga att om man använder msns+extra koden stödjer DualTable med 12x12 lastpunkter (2st 12x12 alltså, man behöver ju inte använda tändningsdelen).marmander Skrivet: Tor Nov 11, 2004 6:00 pm Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------Tänkte bara lägga in en liten parentes (mer fakta finns ju på msnordic).mattias skrev:
De som kör MegaSquirt verkar nöjda, det jag hört mest klagomål på är att det finns så få belastningspunkter (8x8) men det går att "uppgradera" boxen med en bättre processor och ny kod så får man 12x12.
/Mattias
Man kan faktiskt köra dual table om man har dubbla spridarrader. Dvs att du får två st ve-tabeller på 8*8 lastpunkter. Då kan man lättare få ordning på låglasten och sedan även få bättre blandning på höglast (spridarna längre från ventilen.
Sen kan jag nämna att det bevisligen går köra 6st lågohmiga spridare med ms, om man monterar frihjulsdioder på drivtransistorerna och seriekopplar spridarna.
Jag har nämligen seriekopplat mina spridare i två "banker" om tre spridare och sen kört dom på var sin kanal. Senare kommer jag skaffa ytterligare två "banker" och koppla dom paralellt, så att man kan köra "dual table". Blev det luddigt kanske?
msnordic.mine.nu som sagt den nordiska MegaSquirt sidan
Nej jag har inte byggt extra kortet ännu (jag får hem grejer för att bygga ett liknande kort i dag)mattias Skrivet: Tor Nov 11, 2004 6:10 pm Rubrik:
--------------------------------------------------------------------------------
Lunkan: Har du byggt nåt extrakort för att utnyttja de "extra" funktioner som finns i "extra"-koden som släppts?
Jag funderar på att göra så jag kan läsa avgastemp (EGT) åtminstone, det tillsammans med bredbandslambda kommer ju vara kriminellt bekvämt.
Ett flyback-kort kommer jag bygga hur som helst, vill inte behöva tänka på att drivstegen inte räcker till.
- Mattias
Det bästa som jag ser det med extra koden är dom 12x12 lastpunkterna och fuelcut (alltså inge soppa vid motorbroms, som inte org.MS har).
Jag körde MSnS innan och där tyckte jag det var för få lastpunkter.
laddade bara i den nya programvaran i boxen, stälde in boxen för att köra MSnS-"mode" skrev in dom nya lastpunktern och så funkade det att bara vrida om nyckeln (blev lite mappning av dom ny lastpunkterna föståss)
Om ny vill ha mer info kan ni kolla in läkarna jag skrev tidigare i tråden eller kolla in den offeciella MS hemsidan
MVH Jonas
Blir det att bygga på experimentkort eller har du etsat nåt eget kort?Lunkan skrev:Nej jag har inte byggt extra kortet ännu (jag får hem grejer för att bygga ett liknande kort i dag)
Jag tror det blir experimentkort för min egen del för det är rätt så "experimentellt" med alla extrafunktionerna, och så mycket komponenter är det inte att det blir svårt att överskåda.
Jag har hört om nån som gjort en ritning för dom vanligare funktionerna (på msefi.com), men det känns som överkurs.
/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Förklara gärna så en "normal" människa förstår... kommer själv att köra med 6 lågohmare, men har fått tipset att köra alla på en kanal å bara koppla in effektmotstånd i serie, för att få en kanal över till t ex vatteninsprut.marmander skrev:Sen kan jag nämna att det bevisligen går köra 6st lågohmiga spridare med ms, om man monterar frihjulsdioder på drivtransistorerna och seriekopplar spridarna.
Jag har nämligen seriekopplat mina spridare i två "banker" om tre spridare och sen kört dom på var sin kanal. Senare kommer jag skaffa ytterligare två "banker" och koppla dom paralellt, så att man kan köra "dual table". Blev det luddigt kanske?
Roger