Insprutning & Tändning.

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Insprutning & Tändning.

Inlägg av peppe »

Hejsan!

( Såg en liknande topic på engelska, men det är för knaggligt för mig. Ni får ursäkta mig på den fronten )

Har en bil på gång nu, som det kommer att jobbas på i Vinter. Motor och växelåda kommer nog lite senare som det ser ut just nu. Men det hindrar inte mig ifrån att fundera:

Såg tråden om Mega Squirt men eftersom att jag är så bakom flötet med engelska så undrar jag lite saker.

Vilka kan mappa MS här uppe? Och jag förstog att det gick att köra tändning på det också? - Är det ett bra alternativ eller? Någon som vet?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Gustaf (therealpinto på forumet) kan mappa MegaSquirt med bränsle och tändning, han kör själv med Ford EDIS till sin box (MS'n'EDIS).
De som kör MegaSquirt verkar nöjda, det jag hört mest klagomål på är att det finns så få belastningspunkter (8x8) men det går att "uppgradera" boxen med en bättre processor och ny kod så får man 12x12. Vissa säger nog att det saknar en del finesser som man hittar i dyrare "märkes-sprut" ..

Man måste komma till den punkt att det finns en färdig box som går att koppla in mot en kabelhärva gjort för ens bil. Klarar man av den biten så tror jag resten är väldigt enkel. Ska bli intressant höst/vinter för mig på den fronten.. jag är inte kunnig på MegaSquirt ännu, men lär väl bli med tiden. Jag ser det som en bra inkörsport, känner jag att det inte räcker till kanske jag skaffar nästa generations MegaSquirt (det är på gång).

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Tackar för svaret!

Kanske en annan dum fråga, vad skulle du sattsa på om du skall bygga om allt från scratch, d.v.s. Att det finns inget elsystem i bilen, allt måste göras om?

Jag vet en kille som kör MS söder ut, och den bilen går riktigt bra, och han verkar vara nöjd. Så det kanske inte är en sådan dum ide, dock är han den ända jag vet av som använder det.
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

Få lastpunkter gör att man måste tänka mer när man sätter upp dem (du väljer punkterna själv) och det gör också att det kan bli lite svårt att få till låglast på en överladdad bil.

Megasquirt är mycket trevligt men man måste vara beredd att lära sig lite om elektronik, datorer och sånt om man ska använda det. Det finns massor av hjälp på nätet (det mesta på engelska men en hel del på svenska) men lite baskunskaper måste man ha - eller skaffa sig. Kan man hantera en lödkolv, läsa elscheman/kretsscheman och är noggrann klarar man oftast av den tekniska biten.

Mappning är alltid svårt men det går att lära sig. Megasquirt är i min ögon lätthanterat, själv programvaran alltså. Sedan beror mycket på motorn.

Hjälp med mappning runt Umeå-Skellefteå är nog inga större problem, det finns flera som kör MS och någon kan säkert hjälpa till med en grundmappning i alla fall.

Vi har kört 11.945s på kvartsmilen med en MS-bil så viss potential finns

;-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

peppe skrev:Kanske en annan dum fråga, vad skulle du sattsa på om du skall bygga om allt från scratch, d.v.s. Att det finns inget elsystem i bilen, allt måste göras om?
Frågan kanske var riktad till Gustaf som redan har ett MegaSquirt fungerande i bilen. Jag svarar ändå :)
Det skulle bli MegaSquirt då också. Jag är inte rädd för lödkolven! ;)
En del av motiveringen är som Gustaf säger att det finns massor av hjälp på nätet, att jag läst elektronik (stark+svag+digital) på både gymnasiet och högskola hjälper mig en del jämfört med andra kan jag tänka mig, men jag tror ändå att de flesta kan fixa det här, är man intresserad och brinner för något så lär man sig !

/Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jo, allt går om man bara vill antar jag.

Ska bli intressant att se hur det fungerar för dig. Du lär nog bli färdig före mig. Tackar för alla bra svaren!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Ulf med den blåa Renault Gordinin på Sävar-sidan har kört med MegaSquirt i sommar och det verkar fungera bra, jag har också varit inblandad i mappningen lite, och när man har förstått ve tabellernas uppbyggnad så går det fort att mappa in det. Du kan komma ut till sävar på MegaSquirt-kurs någon kväll! Uffe kan allt om MegaSquirt!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Jens: Vem ska komma på kurs? Vem av alla som skrivigt ? :)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

antagligen peppe äng
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Tror inte han är intressedad just nu, han sitter och filurar på sitt manus. Men peppe peppe kanske är. :P
Lunkan
För mycket laddtryck
Inlägg: 338
Blev medlem: tor nov 11, 2004 12:19 pm
Ort: Venjan, men ofta i garaget i Orsa

Inlägg av Lunkan »

Hej

Ni som är intresserad av MegaSquirt ska ta och titta in på det nordiska MS hemsidan, eller på det internatioella forumet.

Jag kör med MS (MegaSquirt) med MSnS+extra programvaran.
den programvaran till låter att man styr både soppa & tändning med en lasttabell på 12x12, utan uppgradering av boxen.
dessutom finns det en rad "extra" funktioner som vanliga MS programvaran inte till låter.

För er som är intresserade av MSnS+extra kolla in på hemsida

MVH Jonas
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

mattias skrev: De som kör MegaSquirt verkar nöjda, det jag hört mest klagomål på är att det finns så få belastningspunkter (8x8) men det går att "uppgradera" boxen med en bättre processor och ny kod så får man 12x12.
/Mattias
Tänkte bara lägga in en liten parentes (mer fakta finns ju på msnordic).

Man kan faktiskt köra dual table om man har dubbla spridarrader. Dvs att du får två st ve-tabeller på 8*8 lastpunkter. Då kan man lättare få ordning på låglasten och sedan även få bättre blandning på höglast (spridarna längre från ventilen.

Sen kan jag nämna att det bevisligen går köra 6st lågohmiga spridare med ms, om man monterar frihjulsdioder på drivtransistorerna och seriekopplar spridarna.
Jag har nämligen seriekopplat mina spridare i två "banker" om tre spridare och sen kört dom på var sin kanal. Senare kommer jag skaffa ytterligare två "banker" och koppla dom paralellt, så att man kan köra "dual table". Blev det luddigt kanske?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Lunkan: Har du byggt nåt extrakort för att utnyttja de "extra" funktioner som finns i "extra"-koden som släppts?
Jag funderar på att göra så jag kan läsa avgastemp (EGT) åtminstone, det tillsammans med bredbandslambda kommer ju vara kriminellt bekvämt.
Ett flyback-kort kommer jag bygga hur som helst, vill inte behöva tänka på att drivstegen inte räcker till.

- Mattias
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Om man ska satsa på bredbandslambda och egt, så är det ju bättre att skaffa VEMS. ca 5000kr för allt (inkl. sond, egt knacksensor etc). Men det är min åsikt.. direkttändning med 8 steg inbyggt är ju inte fel heller..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

marmander skrev: Man kan faktiskt köra dual table om man har dubbla spridarrader.
kolla på mitt insug, det är byggt för att köras med VEMS, och dual table.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1833
Axel Wall
Skriv svar