Vatteninsprutning???
Moderator: backeliten
Vatteninsprutning???
Va menas med vatteninsprutning egentligen???
När är det nödvändigt mm...
När är det nödvändigt mm...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
det innebär att du sprutar in vatten i motorn helt enkelt..
ett enkelt system kan bestå av kallstartsspridare från någon bil på skroten, en varvtalsregulator (finns på en del saabar bl.a.) en vattentank av modell till kylarvätskan lite slangar, en pump osv..
sedan ställer du in ett varv då turbon börjar ladda ex. då kommer spridarna få signal & öppna sig och en vattendimma sprutas in, kan sitta i insuget t.ex.
vatte innehåller mer syre än vad luft gör, dessutom kommer bensinen lägga sig som en hinna runt de små små vattendropparna vilket gör att det kyls precis som när luften åker genom intercoolern.. vet inte hur stor skillnad temperaturen på vattnet gör, men om man kunde spruta in 1 gradigt vatten så blir nog resultatet märkbart bättre.. finns alltid små trix man kan mixtra med, eftersom temperaturerna minskar så minskar oxå risken för spikningar
skrev det så enkelt jag kunde, rätta mig om jag har fel
ett enkelt system kan bestå av kallstartsspridare från någon bil på skroten, en varvtalsregulator (finns på en del saabar bl.a.) en vattentank av modell till kylarvätskan lite slangar, en pump osv..
sedan ställer du in ett varv då turbon börjar ladda ex. då kommer spridarna få signal & öppna sig och en vattendimma sprutas in, kan sitta i insuget t.ex.
vatte innehåller mer syre än vad luft gör, dessutom kommer bensinen lägga sig som en hinna runt de små små vattendropparna vilket gör att det kyls precis som när luften åker genom intercoolern.. vet inte hur stor skillnad temperaturen på vattnet gör, men om man kunde spruta in 1 gradigt vatten så blir nog resultatet märkbart bättre.. finns alltid små trix man kan mixtra med, eftersom temperaturerna minskar så minskar oxå risken för spikningar
skrev det så enkelt jag kunde, rätta mig om jag har fel
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Lite korrigering.. vatteninsprutning kan se ut på flera sätt. vanligast är att man med en pump, styrd av tryckvakt, sprutar in vatten före turbon, vilket leder till att vattendimma sugs in i motorn. För att förånga vattnet i cylindern krävs energi, vilket gör att temperaturen i cylindern sänks. Det som också händer när vattnet förångas är en stor volymökning av förbränningsgasen, vilket leder till högre avgashastighet och tryck (detta gör ju att turbinen får ännu mer kraft till kompressorn, men också högre påfrestning på avgasventilen). Här är en länk, som beskriver en ehl del:
http://xpress.mine.nu/volvov2/public/se ... section=91
http://xpress.mine.nu/volvov2/public/se ... section=91
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Fredrik Andersson
- Camaro American Muscle
- Inlägg: 127
- Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
- Ort: Tavelsjö
Vattnet & bensinen kondenseras i intercoolern därför kan man INTE spruta in det före intercoolern utan efter.larsat skrev: vatten innehåller mer syre än vad luft gör, dessutom kommer bensinen lägga sig som en hinna runt de små små vattendropparna vilket gör att det kyls precis som när luften åker genom intercoolern.. :
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947
Och en Volvo PV 1947
Det går att bygga ett system då man använder laddtrycket som pump. Janne Lundin har beskrivit det på amazonklubben i en tråd. Det går iaf ut på att du leder ner laddtrycket i t ex en 5l soppadunk (självklart fylld med vatten) samt drar en annan slang ifrån dunken vidare till inloppet på turbon. På den sistnämnda slangen sätter du ett munstycke i turboänden och en ventil mitt på som öppnar vid önskat laddtryck, vattenmängden kommer sedan att öka i proportion med laddtrycket. Det kan även vara lämpligt att sätta en backventilen på slangen där du tar laddtrycket, annars kan du få vatten i insuget vid undertryck.
edit: för sugturbo alltså..
edit: för sugturbo alltså..
- stoffehansson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 205
- Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
- Ort: Havdhem(gotland)
- Kontakt:
det är väl så att vattnet samlas i intercoolern även om det sprutas in före turbon och fördelas till en fin dimma? isåfall behöver man spruta in fin vattendimma EFTER intercoolern..dvs ett högtryckssystem, lite mer avancerat...Axel skrev:I det här fallet gäller det Sugturboanläggningar, så det finns ingen Intercooler.stoffehansson skrev:spruta in det före intercoolern verkar dumt då får man ett interkvarium tillslut
Man ska väl bara trycksätta behållaren där man har vattnet. Då blir det inte trycket i systemet som bestämmer mängden vatten utan hur bra vattenpump man har.
Jag har aldrig funderat eller läst mycket om vatteninsprutning, det borde väl fungera så?
Det är ju samma princip som bränsletrycket i bränsleskenan på en insprutningsmotor. Man trycksätter regulatorn så att man har ett konstant tryckfall bestämt av fjädern i regulatorn.
Jag har aldrig funderat eller läst mycket om vatteninsprutning, det borde väl fungera så?
Det är ju samma princip som bränsletrycket i bränsleskenan på en insprutningsmotor. Man trycksätter regulatorn så att man har ett konstant tryckfall bestämt av fjädern i regulatorn.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.