Vatteninsprutning???

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Vatteninsprutning???

Inlägg av elajl »

Va menas med vatteninsprutning egentligen???
När är det nödvändigt mm...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det innebär att du sprutar in vatten i motorn helt enkelt..
ett enkelt system kan bestå av kallstartsspridare från någon bil på skroten, en varvtalsregulator (finns på en del saabar bl.a.) en vattentank av modell till kylarvätskan lite slangar, en pump osv..
sedan ställer du in ett varv då turbon börjar ladda ex. då kommer spridarna få signal & öppna sig och en vattendimma sprutas in, kan sitta i insuget t.ex.
vatte innehåller mer syre än vad luft gör, dessutom kommer bensinen lägga sig som en hinna runt de små små vattendropparna vilket gör att det kyls precis som när luften åker genom intercoolern.. vet inte hur stor skillnad temperaturen på vattnet gör, men om man kunde spruta in 1 gradigt vatten så blir nog resultatet märkbart bättre.. finns alltid små trix man kan mixtra med, eftersom temperaturerna minskar så minskar oxå risken för spikningar
skrev det så enkelt jag kunde, rätta mig om jag har fel :oops:
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Är det inte bättre att styra med tryckvakt?=) En sån kan man ta från tex Saab och volvo turbos.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jo det fungerar ju likadant, fast bättre
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Lite korrigering.. vatteninsprutning kan se ut på flera sätt. vanligast är att man med en pump, styrd av tryckvakt, sprutar in vatten före turbon, vilket leder till att vattendimma sugs in i motorn. För att förånga vattnet i cylindern krävs energi, vilket gör att temperaturen i cylindern sänks. Det som också händer när vattnet förångas är en stor volymökning av förbränningsgasen, vilket leder till högre avgashastighet och tryck (detta gör ju att turbinen får ännu mer kraft till kompressorn, men också högre påfrestning på avgasventilen). Här är en länk, som beskriver en ehl del:
http://xpress.mine.nu/volvov2/public/se ... section=91
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
elajl
För mycket laddtryck
Inlägg: 165
Blev medlem: tis okt 28, 2003 7:17 pm
Ort: Borlänge
Kontakt:

Inlägg av elajl »

Tackar för det...
Vila i fred kompis
Patrik Klasson
3/1 1986 - 7/1 2004
Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Camaro American Muscle
Inlägg: 127
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:12 pm
Ort: Tavelsjö

Inlägg av Fredrik Andersson »

larsat skrev: vatten innehåller mer syre än vad luft gör, dessutom kommer bensinen lägga sig som en hinna runt de små små vattendropparna vilket gör att det kyls precis som när luften åker genom intercoolern.. :
Vattnet & bensinen kondenseras i intercoolern därför kan man INTE spruta in det före intercoolern utan efter.
Carmaro Z28 Iroc-z 1987 kompressor
Och en Volvo PV 1947

Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jag menade inte att spruta in det innan utan att det kyler precis som intercoolern gör..?
Användarvisningsbild
dannej
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: ons dec 10, 2003 6:24 pm
Ort: Ronneby
Kontakt:

Inlägg av dannej »

Det bästa måste ju vara att styra vattentrycket med en bränsletrycksregulator, och på så sätt få en hyfsat jämn mängd vatten, sen kan man ju ha en tryckvakt som slår på det vid rätt tryck.


Vad är fördelen med vatten, är det inte bättre att ösa på lite mera soppa istället?
Pålsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 19
Blev medlem: ons nov 12, 2003 6:25 pm

Inlägg av Pålsson »

Det går att bygga ett system då man använder laddtrycket som pump. Janne Lundin har beskrivit det på amazonklubben i en tråd. Det går iaf ut på att du leder ner laddtrycket i t ex en 5l soppadunk (självklart fylld med vatten) samt drar en annan slang ifrån dunken vidare till inloppet på turbon. På den sistnämnda slangen sätter du ett munstycke i turboänden och en ventil mitt på som öppnar vid önskat laddtryck, vattenmängden kommer sedan att öka i proportion med laddtrycket. Det kan även vara lämpligt att sätta en backventilen på slangen där du tar laddtrycket, annars kan du få vatten i insuget vid undertryck.

edit: för sugturbo alltså..
Användarvisningsbild
stoffehansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: sön jan 30, 2005 3:27 pm
Ort: Havdhem(gotland)
Kontakt:

Inlägg av stoffehansson »

spruta in det före intercoolern verkar dumt då får man ett interkvarium tillslut :lol:
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

stoffehansson skrev:spruta in det före intercoolern verkar dumt då får man ett interkvarium tillslut :lol:
I det här fallet gäller det Sugturboanläggningar, så det finns ingen Intercooler.
Axel Wall
Användarvisningsbild
henkeboi
Forumsberoende
Inlägg: 1217
Blev medlem: ons aug 25, 2004 1:37 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av henkeboi »

Axel skrev:
stoffehansson skrev:spruta in det före intercoolern verkar dumt då får man ett interkvarium tillslut :lol:
I det här fallet gäller det Sugturboanläggningar, så det finns ingen Intercooler.
det är väl så att vattnet samlas i intercoolern även om det sprutas in före turbon och fördelas till en fin dimma? isåfall behöver man spruta in fin vattendimma EFTER intercoolern..dvs ett högtryckssystem, lite mer avancerat...
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Man ska väl bara trycksätta behållaren där man har vattnet. Då blir det inte trycket i systemet som bestämmer mängden vatten utan hur bra vattenpump man har.
Jag har aldrig funderat eller läst mycket om vatteninsprutning, det borde väl fungera så?
Det är ju samma princip som bränsletrycket i bränsleskenan på en insprutningsmotor. Man trycksätter regulatorn så att man har ett konstant tryckfall bestämt av fjädern i regulatorn.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
AFFE
Forumsberoende
Inlägg: 1142
Blev medlem: tis feb 15, 2005 11:08 pm
Ort: Järfälla / 08 stan

Vatten

Inlägg av AFFE »

Man använder vatten när man har problem med spikningar pga för hög tändning .Bättre o skaffa en retard box el backa tändningen el skaffa en intercooler . Rätta mig om jag har fel Mvh AFFE
Skriv svar