K-jet, köra utan tryckakumulator

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

K-jet, köra utan tryckakumulator

Inlägg av Axel »

kan man köra utan tryckakumulatorn som sitter efter högtryckspumpen? den har rostat sönder... tänkte koppla förbi den istället, men jag vet inte om det funkar... det är på en 740 gle (inte turbo (tyvär))
Axel Wall
Användarvisningsbild
pzn
För mycket laddtryck
Inlägg: 122
Blev medlem: mån jan 26, 2004 10:43 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av pzn »

Det som händer är att den blir väldigt svårstartad då pumpen måste bygga upp trycket varje gång du ska starta bilen.
Senast redigerad av pzn den sön okt 10, 2004 11:55 am, redigerad totalt 1 gånger.
Spindelbygge på G :)
Volvo 242 -75
Volvo 750 -88 såld
Volvo 240 Turbo -83 Orginalrenovering.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

K-jet, köra utan tryckakumulator

Inlägg av Axel »

jaha... det är ju inte så kul... men hur funkar det då på d-jet? där är det ju ingen akumulator... men sen är det ju bara 2kg tryck också.
Axel Wall
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

hmm tror man får pumpa fram med d-jet, får man soppatorsk ex måste man dra av & på tändning ungefär 100ggr för den ska mata fram soppa, den går ju en liten stund när man drar på tändningen så måste sitta nå kondensator eller liknande (ingen elektriker), så var det på min 140 med d-jet iaf, det funkade dåligt
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

larsat skrev:hmm tror man får pumpa fram med d-jet, får man soppatorsk ex måste man dra av & på tändning ungefär 100ggr för den ska mata fram soppa, den går ju en liten stund när man drar på tändningen så måste sitta nå kondensator eller liknande (ingen elektriker), så var det på min 140 med d-jet iaf, det funkade dåligt
pumpen går en stund när man slår på tändningen på k-jet också.

annars kan man ju koppla förbi relät till pumpen om man inte orkar vrida på/ av 100 gånger...

jag tar nog och testar utan akumulatorn, och om den blir tjurig att starta så får man väll sätta en knapp som man startar bränslepumpen manuellt med. det borde ju funka?
Axel Wall
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Det är varmstarter som kan bli kinkiga om man kör utan ackblåsan (ånglås) men kallstarter är inga problem. Även en frisk ackumulator tappar trycket på några timmar.

Edit: Pumpen går ju även så länge du kör på starten så du behöver inte alls slå på & av tändningen 100 gånger :!:
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

M10 skrev: Edit: Pumpen går ju även så länge du kör på starten så du behöver inte alls slå på & av tändningen 100 gånger :!:
stämmer bra det, men det är ju trist om startmotorn har dragit ur batteriet precis när soppan kommer fram...
Axel Wall
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

hej, nu går bilen! utan ackumulatorn, det märks ingen skillnad.

kan också tillägga att den går på E85! (modifierad styrtrycksregulator).
Elektrisk förvärmning av insuget för att den ska starta i vinter.
Axel Wall
Skriv svar