sprut och tändning volvo 16v
Moderator: backeliten
sprut och tändning volvo 16v
tändning och sprut till volvo 16v turbo vad rekomenderar ni för grejjer tänk helst på att de ska vara till en nybörjare och helst inte så dyrt.
har funderat på ms o sen msd tändnig kan de vara något ?
// bergman
har funderat på ms o sen msd tändnig kan de vara något ?
// bergman
volvo 242 16v turbo
Har just petat igång en volvo 960 med 16V turbomotor med VEMS Genboard 3.2.. var ute och åkte lite idag.. Har tyvärr ingen fungerande lambdasond ännu.. så vi kan inte tunea in den perfekt ännu..
Det är inte alltför dyrt om man är lite händig.. Vill du ha det installerat och mappat ska du nog räkna med drygt 10000 spänn..
Det är inte alltför dyrt om man är lite händig.. Vill du ha det installerat och mappat ska du nog räkna med drygt 10000 spänn..
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
är man nybörjare och inte så händig på el och datorer recomenderar jag Haltec f3 eller f9 + en msd tändning som tar signalen från en B21-B23 glt eller turbo fördelare.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
MS är inte så komplicerat! Det kan va lite lurigt i början, men det finns massor av info, samt folk som hjälper till.
Jag tycker helt klart att man skall skaffa MS och köra med edis-tänding!
Jag ska bygga ediständning nu, det ska inte va komplicerat det heller
Waste-spark duger ju gott till en början..
Har man mer pengar, så ska väl prospark var enkelt och bra att komplettera ditt gamla sprut med..
Jag tycker helt klart att man skall skaffa MS och köra med edis-tänding!
Jag ska bygga ediständning nu, det ska inte va komplicerat det heller
Waste-spark duger ju gott till en början..
Har man mer pengar, så ska väl prospark var enkelt och bra att komplettera ditt gamla sprut med..
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Fredrik280zx
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 46
- Blev medlem: tis sep 21, 2004 2:17 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
megasquirt'n'spark är simplaste formen, då styr den bara timingen, inte ens uppladdningstid på spolen, det krävs en tändmodul som har det inbyggt.. Dvs du måste matcha tändmodul+spole. Använder sig av en triggersignal per tändpunkt
megasquirt'n'EDIS kräver komplett fordtändning, med triggerhjul, EDIS-styrbox samt tändspole... åtminstone motsvarande spec på tändspolar -- Funkar bra om man har just en Ford, annars är det onödigt mkt jobb att meka dit annat triggerhjul osv, De flesta bilar som har triggerhjul har 60-2-triggerhjul infräst i svänghjulet, till skillnad mot fordens 36-1 ..
VEMS kan driva alla typer av tändspolar, med kontroll av uppladdningstiden. dock max 8 tändspolar. Kan även styra en EDIS-box om man så skulle äga en ford. Fungerar med de flesta triggertyper, dock inte det som förekommer på vissa audi och volvobilar bland annat, som räknar startkransens kuggar samt en lägesgivare.. För dessa finns ett tilläggskort kallat "audi triggerboard", som kommer tillverkas av vems-gänget inom kort..
megasquirt'n'EDIS kräver komplett fordtändning, med triggerhjul, EDIS-styrbox samt tändspole... åtminstone motsvarande spec på tändspolar -- Funkar bra om man har just en Ford, annars är det onödigt mkt jobb att meka dit annat triggerhjul osv, De flesta bilar som har triggerhjul har 60-2-triggerhjul infräst i svänghjulet, till skillnad mot fordens 36-1 ..
VEMS kan driva alla typer av tändspolar, med kontroll av uppladdningstiden. dock max 8 tändspolar. Kan även styra en EDIS-box om man så skulle äga en ford. Fungerar med de flesta triggertyper, dock inte det som förekommer på vissa audi och volvobilar bland annat, som räknar startkransens kuggar samt en lägesgivare.. För dessa finns ett tilläggskort kallat "audi triggerboard", som kommer tillverkas av vems-gänget inom kort..
ursäkta att jag var otydlig, 60-2 innebär 58 hål med delning som att det varit 60 hål, alltså en "glugg" där det inte är några hål alls.. för att veta position
Antingen en hallgivare med en triggerpunkt för varje tändpunkt, samt kamlägesgivare (firmware för detta finns förmodligen inom kort)
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=9607.htm är en lämplig hallgivare, modell bra
Vill du köra wasted spark, utan att behöva meka dit kamlägesgivare så ta ett triggerhjul från SAAB (60-2) eller Ford (36-1), bägge finns ganska smidiga..
Antingen en hallgivare med en triggerpunkt för varje tändpunkt, samt kamlägesgivare (firmware för detta finns förmodligen inom kort)
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=9607.htm är en lämplig hallgivare, modell bra
Vill du köra wasted spark, utan att behöva meka dit kamlägesgivare så ta ett triggerhjul från SAAB (60-2) eller Ford (36-1), bägge finns ganska smidiga..
- Axel
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1027
- Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
- Ort: Knivsta
- Kontakt:
okej, jag tror att jag förstog hur 60-2 funkar! hm, hur ska en sådan ställas in? ska den sitta på vevaxeln? vilka Saabar finns dom på?emil skrev:ursäkta att jag var otydlig, 60-2 innebär 58 hål med delning som att det varit 60 hål, alltså en "glugg" där det inte är några hål alls.. för att veta position
Antingen en hallgivare med en triggerpunkt för varje tändpunkt, samt kamlägesgivare (firmware för detta finns förmodligen inom kort)
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=9607.htm är en lämplig hallgivare, modell bra
Vill du köra wasted spark, utan att behöva meka dit kamlägesgivare så ta ett triggerhjul från SAAB (60-2) eller Ford (36-1), bägge finns ganska smidiga..
Jag funderar på att köra Direct fire annars, då är det en spole per cylinder va? vilka spolar är lämpliga?
Axel Wall
- Fredrik280zx
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 46
- Blev medlem: tis sep 21, 2004 2:17 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Jaha Då borde jag kunna köra med det utan tjafs iallafallemil skrev:megasquirt'n'spark är simplaste formen, då styr den bara timingen, inte ens uppladdningstid på spolen, det krävs en tändmodul som har det inbyggt.. Dvs du måste matcha tändmodul+spole. Använder sig av en triggersignal per tändpunkt
megasquirt'n'EDIS kräver komplett fordtändning, med triggerhjul, EDIS-styrbox samt tändspole... åtminstone motsvarande spec på tändspolar -- Funkar bra om man har just en Ford, annars är det onödigt mkt jobb att meka dit annat triggerhjul osv, De flesta bilar som har triggerhjul har 60-2-triggerhjul infräst i svänghjulet, till skillnad mot fordens 36-1 ..
VEMS kan driva alla typer av tändspolar, med kontroll av uppladdningstiden. dock max 8 tändspolar. Kan även styra en EDIS-box om man så skulle äga en ford. Fungerar med de flesta triggertyper, dock inte det som förekommer på vissa audi och volvobilar bland annat, som räknar startkransens kuggar samt en lägesgivare.. För dessa finns ett tilläggskort kallat "audi triggerboard", som kommer tillverkas av vems-gänget inom kort..