sprut och tändning volvo 16v

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

bergman
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: mån okt 04, 2004 7:03 pm
Ort: v-ås

sprut och tändning volvo 16v

Inlägg av bergman »

tändning och sprut till volvo 16v turbo vad rekomenderar ni för grejjer tänk helst på att de ska vara till en nybörjare och helst inte så dyrt.
har funderat på ms o sen msd tändnig kan de vara något ?

// bergman
volvo 242 16v turbo :P
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av mrabarth »

Låter som en bra ideé!! Tjuvkoppla varvstopps chippet med en knapp och ett motstånd= launch controll. Håll in knappen och kopplingen och tryck ner gasen (mer gas= mer laddtryck) släpp kopplingen och knappen- AND OFF YOU GO!!!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

Har just petat igång en volvo 960 med 16V turbomotor med VEMS Genboard 3.2.. var ute och åkte lite idag.. Har tyvärr ingen fungerande lambdasond ännu.. så vi kan inte tunea in den perfekt ännu..
Det är inte alltför dyrt om man är lite händig.. Vill du ha det installerat och mappat ska du nog räkna med drygt 10000 spänn..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

är man nybörjare och inte så händig på el och datorer recomenderar jag Haltec f3 eller f9 + en msd tändning som tar signalen från en B21-B23 glt eller turbo fördelare.
bergman
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: mån okt 04, 2004 7:03 pm
Ort: v-ås

Inlägg av bergman »

ok. en sak funderar jag bara på hur funkar det med msd tändningen ? ms har jag kika lite på o de verkar inte vara så komplicerat.

// bergman
volvo 242 16v turbo :P
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

MS är inte så komplicerat! Det kan va lite lurigt i början, men det finns massor av info, samt folk som hjälper till.
Jag tycker helt klart att man skall skaffa MS och köra med edis-tänding!
Jag ska bygga ediständning nu, det ska inte va komplicerat det heller :)
Waste-spark duger ju gott till en början..
Har man mer pengar, så ska väl prospark var enkelt och bra att komplettera ditt gamla sprut med..
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Fredrik280zx
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: tis sep 21, 2004 2:17 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Fredrik280zx »

Kör ni inte med megasquirt´n´spark? Är det kasst eller?
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

megasquirt'n'spark är simplaste formen, då styr den bara timingen, inte ens uppladdningstid på spolen, det krävs en tändmodul som har det inbyggt.. Dvs du måste matcha tändmodul+spole. Använder sig av en triggersignal per tändpunkt

megasquirt'n'EDIS kräver komplett fordtändning, med triggerhjul, EDIS-styrbox samt tändspole... åtminstone motsvarande spec på tändspolar -- Funkar bra om man har just en Ford, annars är det onödigt mkt jobb att meka dit annat triggerhjul osv, De flesta bilar som har triggerhjul har 60-2-triggerhjul infräst i svänghjulet, till skillnad mot fordens 36-1 ..

VEMS kan driva alla typer av tändspolar, med kontroll av uppladdningstiden. dock max 8 tändspolar. Kan även styra en EDIS-box om man så skulle äga en ford. Fungerar med de flesta triggertyper, dock inte det som förekommer på vissa audi och volvobilar bland annat, som räknar startkransens kuggar samt en lägesgivare.. För dessa finns ett tilläggskort kallat "audi triggerboard", som kommer tillverkas av vems-gänget inom kort..
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

lånar tråden lite...

jag ska bygga VEMS till kompressormatad B30, och måste köra fördelarlöst pga att fördelaren inte får plats... hur som helst, hur ska man enklast trigga VEMS på en sådan motor? vad innebär 60-2?
Axel Wall
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

ursäkta att jag var otydlig, 60-2 innebär 58 hål med delning som att det varit 60 hål, alltså en "glugg" där det inte är några hål alls.. för att veta position :)

Antingen en hallgivare med en triggerpunkt för varje tändpunkt, samt kamlägesgivare (firmware för detta finns förmodligen inom kort)
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=9607.htm är en lämplig hallgivare, modell bra

Vill du köra wasted spark, utan att behöva meka dit kamlägesgivare så ta ett triggerhjul från SAAB (60-2) eller Ford (36-1), bägge finns ganska smidiga..
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

emil skrev:ursäkta att jag var otydlig, 60-2 innebär 58 hål med delning som att det varit 60 hål, alltså en "glugg" där det inte är några hål alls.. för att veta position :)

Antingen en hallgivare med en triggerpunkt för varje tändpunkt, samt kamlägesgivare (firmware för detta finns förmodligen inom kort)
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... k=9607.htm är en lämplig hallgivare, modell bra

Vill du köra wasted spark, utan att behöva meka dit kamlägesgivare så ta ett triggerhjul från SAAB (60-2) eller Ford (36-1), bägge finns ganska smidiga..
okej, jag tror att jag förstog hur 60-2 funkar! hm, hur ska en sådan ställas in? ska den sitta på vevaxeln? vilka Saabar finns dom på?

Jag funderar på att köra Direct fire annars, då är det en spole per cylinder va? vilka spolar är lämpliga?
Axel Wall
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

hittade en bild på ett 60-2-hjul.
Bild
Axel Wall
Användarvisningsbild
Fredrik280zx
Lite mer laddtryck
Inlägg: 46
Blev medlem: tis sep 21, 2004 2:17 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Fredrik280zx »

emil skrev:megasquirt'n'spark är simplaste formen, då styr den bara timingen, inte ens uppladdningstid på spolen, det krävs en tändmodul som har det inbyggt.. Dvs du måste matcha tändmodul+spole. Använder sig av en triggersignal per tändpunkt

megasquirt'n'EDIS kräver komplett fordtändning, med triggerhjul, EDIS-styrbox samt tändspole... åtminstone motsvarande spec på tändspolar -- Funkar bra om man har just en Ford, annars är det onödigt mkt jobb att meka dit annat triggerhjul osv, De flesta bilar som har triggerhjul har 60-2-triggerhjul infräst i svänghjulet, till skillnad mot fordens 36-1 ..

VEMS kan driva alla typer av tändspolar, med kontroll av uppladdningstiden. dock max 8 tändspolar. Kan även styra en EDIS-box om man så skulle äga en ford. Fungerar med de flesta triggertyper, dock inte det som förekommer på vissa audi och volvobilar bland annat, som räknar startkransens kuggar samt en lägesgivare.. För dessa finns ett tilläggskort kallat "audi triggerboard", som kommer tillverkas av vems-gänget inom kort..
Jaha :D Då borde jag kunna köra med det utan tjafs iallafall :D
Användarvisningsbild
Marcus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 37
Blev medlem: ons okt 22, 2003 9:16 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Marcus »

Axel skrev: okej, jag tror att jag förstog hur 60-2 funkar! hm, hur ska en sådan ställas in? ska den sitta på vevaxeln? ....
Ja vevaxeln är ju verkligen att föredra då den har en entydig relation till motorns varvtal ;-)
Skriv svar