udda B20E-insug ...

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

mina siffror sitter på samma ställe som Mattias .. (i fall nån undrade ... :D )

har inga siffror på den "bortkapade" biten .. :)
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

mattias <- du kanske kan svara på frågan om svetsbarhet? :-D

(eller chansar du? 8) )
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag kommer kunna svara på den frågan inom ett par veckor iaf ;)
Jag ska gå till en licens-svetsare som svetsar sånt här till vardags, han ska lägga igen plenumet och lägga dit infästningar för spridare åt mig.
Men jag tror inte det är något problem, en viktig detalj kan vara att man har samma tillsatsmaterial som man svetsar med. Men även om det visar sig vara svårt, så handlar det kanske bara om att ställa in svetsen rätt (alltså att det är en erfaren svetsare).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

problemet är jue att vissa alu-legeringar är svåra att svetsa .. :?
har för mej att det beror på mängden av vissa tillsatser (magnesium?)

vad ska din svetsare ta för jobbet? pengar eller den välkända vetelängden?

funderade på om det är värt att svetsa i nya spridarfästen, eller om man
ska bygga ett helt nytt insug .... om spjället är för litet för en trimmad
sugmotor, hur går det med en turbomotor?

(jag är lite trött på att sakna medel ... jag kan svarva/fräsa/svetsa,
men har varken svarv/fräs/svets ... vill ha ett garage :evil: ...)
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Jag tror inte det ska vara några problem att svetsa i det insuget, mina insugsflänsar kommer från ett gammalt b30e-insug och det borde vara samma legering!

Lycka till!
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jo du har säkert rätt i att det kan vara svårsvetsat, men jag tror att det hänger mycket på tillsatsmaterialet (att det är sammansatt på ungefär samma sätt). Vi får väl se vad som sägs, jag vet inte heller vad det kommer kosta men det nämner jag inte på öppet förum ändå.. ;)

Spjället räcker mycket längre till en turbo-motor än till en sug-motor. Den dagen jag misstänker att det inte räcker till ifall jag bygger en turbo-anläggning, då ska jag mäta tryckfallet från turbon till plenumet och se hur mycket jag tappar på vägen, över IC, spjäll och konstiga böjar.
Tryckrör på 2" = 50 mm räcker till mycket pulver och det är ungefär vad spjället har för storlek också, kanske 52 mm om jag minns rätt från när jag mätte.

Om det är värt med att svetsa in spridarfästen, det beror på hur drygt du anser det vara helt enkelt. Mycket jobb och mycket pengar, ja då blir det inte så lätt. Själv tycker jag att ett sånt här insug kan ha ett bra 2:a handsvärde den dag jag vill köra med något annat i 142:an, antingen annan motor eller bara annat insug. Och jag tror inte det blir så dyrt att tillverka heller, tid kommer det säkert att gå hur som helst men den råkar jag ha gott om just nu ;)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

marmander <- ok, det låter jue bra! ...

mattias <- gör du spridarfästen själv? ... tror jag lutar åt å köra med
samma insug, frågan är bara hur turbon få plats ...
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Spridarfästena får jag hjälp med, en kompis som har kontakter på en firma. Får se hur dom blir, har inte fått dom ännu.
Hur man får plats med en turbo är nog inte så avgörande, är väl lite svårare än i en bil med insuget på andra sidan givetvis. Men om jag bygger turbo så gör jag en adapter på originalgrenröret och drar fram till turbon som får sitta rätt långt fram i motorutrymmet.
Lite svårt att se på den här bilen, men det här är från Simon Jonssons 144a:
Bild
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

i see .. jag ska bygga eget grenrör, så får turbon plats "där de brukar sitta"
får det bli så ... annars får man improvisera ...
bygger jag eget insug så blir nog plenumet på andra sidan motorn ...

hade lite funderingar på om man skulle göra ett insug som kombinerade
de resta insugsportarna, och passade in spridare samtidigt ...

du skulle inte kunna kolla vad det skulle kosta att göra 4 st till?
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag hör av mig när jag fått en prislapp på fästena.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

låter kanonbra! ...
Older and YZer ....
Skriv svar