udda B20E-insug ...
Moderator: backeliten
Jag kommer kunna svara på den frågan inom ett par veckor iaf
Jag ska gå till en licens-svetsare som svetsar sånt här till vardags, han ska lägga igen plenumet och lägga dit infästningar för spridare åt mig.
Men jag tror inte det är något problem, en viktig detalj kan vara att man har samma tillsatsmaterial som man svetsar med. Men även om det visar sig vara svårt, så handlar det kanske bara om att ställa in svetsen rätt (alltså att det är en erfaren svetsare).
Jag ska gå till en licens-svetsare som svetsar sånt här till vardags, han ska lägga igen plenumet och lägga dit infästningar för spridare åt mig.
Men jag tror inte det är något problem, en viktig detalj kan vara att man har samma tillsatsmaterial som man svetsar med. Men även om det visar sig vara svårt, så handlar det kanske bara om att ställa in svetsen rätt (alltså att det är en erfaren svetsare).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- fizz
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 396
- Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
- Ort: Kumla/Örebro
- Kontakt:
problemet är jue att vissa alu-legeringar är svåra att svetsa ..
har för mej att det beror på mängden av vissa tillsatser (magnesium?)
vad ska din svetsare ta för jobbet? pengar eller den välkända vetelängden?
funderade på om det är värt att svetsa i nya spridarfästen, eller om man
ska bygga ett helt nytt insug .... om spjället är för litet för en trimmad
sugmotor, hur går det med en turbomotor?
(jag är lite trött på att sakna medel ... jag kan svarva/fräsa/svetsa,
men har varken svarv/fräs/svets ... vill ha ett garage ...)
har för mej att det beror på mängden av vissa tillsatser (magnesium?)
vad ska din svetsare ta för jobbet? pengar eller den välkända vetelängden?
funderade på om det är värt att svetsa i nya spridarfästen, eller om man
ska bygga ett helt nytt insug .... om spjället är för litet för en trimmad
sugmotor, hur går det med en turbomotor?
(jag är lite trött på att sakna medel ... jag kan svarva/fräsa/svetsa,
men har varken svarv/fräs/svets ... vill ha ett garage ...)
Older and YZer ....
Jo du har säkert rätt i att det kan vara svårsvetsat, men jag tror att det hänger mycket på tillsatsmaterialet (att det är sammansatt på ungefär samma sätt). Vi får väl se vad som sägs, jag vet inte heller vad det kommer kosta men det nämner jag inte på öppet förum ändå..
Spjället räcker mycket längre till en turbo-motor än till en sug-motor. Den dagen jag misstänker att det inte räcker till ifall jag bygger en turbo-anläggning, då ska jag mäta tryckfallet från turbon till plenumet och se hur mycket jag tappar på vägen, över IC, spjäll och konstiga böjar.
Tryckrör på 2" = 50 mm räcker till mycket pulver och det är ungefär vad spjället har för storlek också, kanske 52 mm om jag minns rätt från när jag mätte.
Om det är värt med att svetsa in spridarfästen, det beror på hur drygt du anser det vara helt enkelt. Mycket jobb och mycket pengar, ja då blir det inte så lätt. Själv tycker jag att ett sånt här insug kan ha ett bra 2:a handsvärde den dag jag vill köra med något annat i 142:an, antingen annan motor eller bara annat insug. Och jag tror inte det blir så dyrt att tillverka heller, tid kommer det säkert att gå hur som helst men den råkar jag ha gott om just nu
Spjället räcker mycket längre till en turbo-motor än till en sug-motor. Den dagen jag misstänker att det inte räcker till ifall jag bygger en turbo-anläggning, då ska jag mäta tryckfallet från turbon till plenumet och se hur mycket jag tappar på vägen, över IC, spjäll och konstiga böjar.
Tryckrör på 2" = 50 mm räcker till mycket pulver och det är ungefär vad spjället har för storlek också, kanske 52 mm om jag minns rätt från när jag mätte.
Om det är värt med att svetsa in spridarfästen, det beror på hur drygt du anser det vara helt enkelt. Mycket jobb och mycket pengar, ja då blir det inte så lätt. Själv tycker jag att ett sånt här insug kan ha ett bra 2:a handsvärde den dag jag vill köra med något annat i 142:an, antingen annan motor eller bara annat insug. Och jag tror inte det blir så dyrt att tillverka heller, tid kommer det säkert att gå hur som helst men den råkar jag ha gott om just nu
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Spridarfästena får jag hjälp med, en kompis som har kontakter på en firma. Får se hur dom blir, har inte fått dom ännu.
Hur man får plats med en turbo är nog inte så avgörande, är väl lite svårare än i en bil med insuget på andra sidan givetvis. Men om jag bygger turbo så gör jag en adapter på originalgrenröret och drar fram till turbon som får sitta rätt långt fram i motorutrymmet.
Lite svårt att se på den här bilen, men det här är från Simon Jonssons 144a:
Hur man får plats med en turbo är nog inte så avgörande, är väl lite svårare än i en bil med insuget på andra sidan givetvis. Men om jag bygger turbo så gör jag en adapter på originalgrenröret och drar fram till turbon som får sitta rätt långt fram i motorutrymmet.
Lite svårt att se på den här bilen, men det här är från Simon Jonssons 144a:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- fizz
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 396
- Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
- Ort: Kumla/Örebro
- Kontakt:
i see .. jag ska bygga eget grenrör, så får turbon plats "där de brukar sitta"
får det bli så ... annars får man improvisera ...
bygger jag eget insug så blir nog plenumet på andra sidan motorn ...
hade lite funderingar på om man skulle göra ett insug som kombinerade
de resta insugsportarna, och passade in spridare samtidigt ...
du skulle inte kunna kolla vad det skulle kosta att göra 4 st till?
får det bli så ... annars får man improvisera ...
bygger jag eget insug så blir nog plenumet på andra sidan motorn ...
hade lite funderingar på om man skulle göra ett insug som kombinerade
de resta insugsportarna, och passade in spridare samtidigt ...
du skulle inte kunna kolla vad det skulle kosta att göra 4 st till?
Older and YZer ....
Jag hör av mig när jag fått en prislapp på fästena.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.