udda B20E-insug ...
Moderator: backeliten
- fizz
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 396
- Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
- Ort: Kumla/Örebro
- Kontakt:
udda B20E-insug ...
köpte jue ett B20E-insug (+ topp osv. osv.) att använda till Megasquirtkonverteringen av min Express ...
insuget är modifierat dock, i motsatta änden mot spjället är det ett hål
upptaget, och där sitter det ett extra luftspjäll, som inte är orginal ...
det är "hemmagjort" men ser proffsigt ut, spjällbrickan tätar tex.
perfekt, och det är lite detaljer som är fräst i alu, så det är inget vedbotrim direkt ...
frågan är varför man gjort ett extra spjäll? är std.spjället för litet för
höga effektuttag?
har inga bilder nu, men ska ordna det i eftermiddag ...
insuget är modifierat dock, i motsatta änden mot spjället är det ett hål
upptaget, och där sitter det ett extra luftspjäll, som inte är orginal ...
det är "hemmagjort" men ser proffsigt ut, spjällbrickan tätar tex.
perfekt, och det är lite detaljer som är fräst i alu, så det är inget vedbotrim direkt ...
frågan är varför man gjort ett extra spjäll? är std.spjället för litet för
höga effektuttag?
har inga bilder nu, men ska ordna det i eftermiddag ...
Older and YZer ....
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Förmodligen är det för att få större spjällyta utan att göra det svårare att köra ekonomiskt..?
Det är gött med dubbelspjäll, då man kan trycka en del på gasen utan att det gasar så mkt... lite luddigt..?
Är det lika stort som det andra? i så fall kan det ju vara för att man skall få mindre flödessklillnader mellan cylindrarna..?
Bara funderingar, ingen fakta.. ser fräckt ut iaf!
Det är gött med dubbelspjäll, då man kan trycka en del på gasen utan att det gasar så mkt... lite luddigt..?
Är det lika stort som det andra? i så fall kan det ju vara för att man skall få mindre flödessklillnader mellan cylindrarna..?
Bara funderingar, ingen fakta.. ser fräckt ut iaf!
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
Antingen så är det redan svetsat i det (väldigt snyggt gjort isf) eller så är det till en K-jet insprutning?? Eller så är det något specialinsug från början?
Kan du kika om det står något ingjutet nummer nånstans??
Kika på mitt insug här och jämför, det finns ju inga konsoller för att fästa den extra gasvajern på!!
Kan du kika om det står något ingjutet nummer nånstans??
Kika på mitt insug här och jämför, det finns ju inga konsoller för att fästa den extra gasvajern på!!
- fizz
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 396
- Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
- Ort: Kumla/Örebro
- Kontakt:
nä, det måste vara till d-jet .. annars skulle det väl inte finnas plats för
TPS, eller? (det satt en sån på iaf..)
på undersidan står det:
JM 2
1-460270
TPS, eller? (det satt en sån på iaf..)
på undersidan står det:
JM 2
1-460270
Senast redigerad av fizz den tor jan 06, 2005 12:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Older and YZer ....
Här är en bild på mitt:
Där syns konsollerna för att fästa något..
Här syns även ändan motstående gasspjället, den är pluggad:
Där syns konsollerna för att fästa något..
Här syns även ändan motstående gasspjället, den är pluggad:
Senast redigerad av mattias den tor jan 06, 2005 2:40 pm, redigerad totalt 2 gång.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Jag skulle tro att det är ett D-jet eller L-jet från början.
Vet inte om det någonsin suttit K-jet på B20?
Edit: Det är ju sant, mina "fästen" ser helt annorlunda ut.
Vet inte om det någonsin suttit K-jet på B20?
Edit: Det är ju sant, mina "fästen" ser helt annorlunda ut.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- fizz
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 396
- Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
- Ort: Kumla/Örebro
- Kontakt:
jo, 74 blev det väl k-jet på B20 .. eftersom d-jet fungerade .. mindre bra ..
http://www.hemsida.net/volvo140/d-jetronic.htm
http://www.hemsida.net/volvo140/k-jetronic.htm
http://www.hemsida.net/volvo140/d-jetronic.htm
http://www.hemsida.net/volvo140/k-jetronic.htm
Older and YZer ....
Jag TROR att ditt är ett K-Jet insug, men det såg ganska ut att vara ganska "slut". Jobbig spricka i bakkant...mattias skrev:Jag skulle tro att det är ett D-jet eller L-jet från början.
Vet inte om det någonsin suttit K-jet på B20?
Edit: Det är ju sant, mina "fästen" ser helt annorlunda ut.
1-460270 borde vara ett art.nr, men jag hittar inte det i reservdelskatalogerna...
Mattias, kan du kika efter någt nummer du också??
460265 och 460266 verkar det vara som har suttit i 140, men jag skall kika P1800katalogerna också!
EDIT: Nja, det är 460265 och 266 i P1800 också, hm...
PS. Funkar TPS:en och du inte har någon användning för den är jag ev. intresserad! DS.
Ja nog är det "sprucket" men också portat
Det ska svetsas igen !
Det står "JM1 1000188" på en förstärkning mellan runner 2 & 3.
Och "2054" på spjället.
Den del som är bortkapad finns inte kvar, det kan ju stått ett nummer där.
Har ingen TPS till insuget, måste införskaffas..
Det ska svetsas igen !
Det står "JM1 1000188" på en förstärkning mellan runner 2 & 3.
Och "2054" på spjället.
Den del som är bortkapad finns inte kvar, det kan ju stått ett nummer där.
Har ingen TPS till insuget, måste införskaffas..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 3844
- Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
- Ort: nord-norge, TROMSØ