udda B20E-insug ...

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

udda B20E-insug ...

Inlägg av fizz »

köpte jue ett B20E-insug (+ topp osv. osv.) att använda till Megasquirtkonverteringen av min Express ...

insuget är modifierat dock, i motsatta änden mot spjället är det ett hål
upptaget, och där sitter det ett extra luftspjäll, som inte är orginal ...
det är "hemmagjort" men ser proffsigt ut, spjällbrickan tätar tex.
perfekt, och det är lite detaljer som är fräst i alu, så det är inget vedbotrim direkt ...

frågan är varför man gjort ett extra spjäll? är std.spjället för litet för
höga effektuttag?

har inga bilder nu, men ska ordna det i eftermiddag ...
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

här kommer lite bilder ...

översikt, jag ritade in vart den extra gaswire´n ska gå ...
Bild

här syns det ena fästet för wire´n
Bild

andra fästet, + hålet som är upptaget;
Bild

extraspjället;
Bild

andra sidan;
Bild


nå, vad tror ni?
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Förmodligen är det för att få större spjällyta utan att göra det svårare att köra ekonomiskt..?
Det är gött med dubbelspjäll, då man kan trycka en del på gasen utan att det gasar så mkt... lite luddigt..?

Är det lika stort som det andra? i så fall kan det ju vara för att man skall få mindre flödessklillnader mellan cylindrarna..?

Bara funderingar, ingen fakta.. ser fräckt ut iaf! :)
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

det ser lite "high-tech" ut ... :-D

jag tror att spjället är något mindre än det riktiga ...

jag tänkte behålla alla delar, och inte ändra insuget något,
det kanske kan bli K-märkt nån gång .. 8)
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

förresten, är det någon som svetsat i ett sånt här insug?

(tänkte mest på svetsbarheten, måste jue få dit spridare sen..)
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

Antingen så är det redan svetsat i det (väldigt snyggt gjort isf) eller så är det till en K-jet insprutning?? Eller så är det något specialinsug från början?

Kan du kika om det står något ingjutet nummer nånstans??

Kika på mitt insug här och jämför, det finns ju inga konsoller för att fästa den extra gasvajern på!!

Bild
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

nä, det måste vara till d-jet .. annars skulle det väl inte finnas plats för
TPS, eller? (det satt en sån på iaf..) :?

på undersidan står det:

JM 2
1-460270
Senast redigerad av fizz den tor jan 06, 2005 12:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Här är en bild på mitt:
Bild
Där syns konsollerna för att fästa något..

Här syns även ändan motstående gasspjället, den är pluggad:
Bild
Senast redigerad av mattias den tor jan 06, 2005 2:40 pm, redigerad totalt 2 gång.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

mattias <- fast dina "fästen" sitter längre ner mot toppen, och "mittimellan" båda rören, mina sitter längre upp, och på det yttersta röret. ....

är ditt k eller d-jet?
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag skulle tro att det är ett D-jet eller L-jet från början.
Vet inte om det någonsin suttit K-jet på B20?

Edit: Det är ju sant, mina "fästen" ser helt annorlunda ut.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

jo, 74 blev det väl k-jet på B20 .. eftersom d-jet fungerade .. mindre bra .. :-D

http://www.hemsida.net/volvo140/d-jetronic.htm
http://www.hemsida.net/volvo140/k-jetronic.htm
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
JE Jr
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tis nov 18, 2003 8:44 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av JE Jr »

mattias skrev:Jag skulle tro att det är ett D-jet eller L-jet från början.
Vet inte om det någonsin suttit K-jet på B20?

Edit: Det är ju sant, mina "fästen" ser helt annorlunda ut.
Jag TROR att ditt är ett K-Jet insug, men det såg ganska ut att vara ganska "slut". Jobbig spricka i bakkant...

1-460270 borde vara ett art.nr, men jag hittar inte det i reservdelskatalogerna...

Mattias, kan du kika efter någt nummer du också??
460265 och 460266 verkar det vara som har suttit i 140, men jag skall kika P1800katalogerna också!

EDIT: Nja, det är 460265 och 266 i P1800 också, hm...

PS. Funkar TPS:en och du inte har någon användning för den är jag ev. intresserad! DS.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja nog är det "sprucket" men också portat ;)
Det ska svetsas igen !
Bild

Det står "JM1 1000188" på en förstärkning mellan runner 2 & 3.
Och "2054" på spjället.

Den del som är bortkapad finns inte kvar, det kan ju stått ett nummer där.

Har ingen TPS till insuget, måste införskaffas..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Jag har ett antal TPSer till D-jet... bland annat en jättefin som antagligen kommer från en 164E -74. jag tror att man ser lite av den i min tråd om insuget med dubbla spridarrader.

skicka PM eller mail om det är intressant...
Axel Wall
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

JM kan være JENSENMOTORS i england......volvo HAR fått produsert en MASSE greier der oppjennom årene :D
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Skriv svar