Separata spjäll

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Separata spjäll

Inlägg av rebell82 »

Vet att detta varit uppe tidigare, men hittar inte åt tråden. Är grymt sugen att bygga om till separata spjäll på min turbo 4:a. Men vill minnas att Mattias spontankräks om man nämner separata spjäll och mappning? Vad är det egentligen som blir så svårt? Är det att sprutet inte känner skillnad på låglast och höglast? Går det inte att få till snyggare vaccum till mapsensorn?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

VEMS som du kör med just nu förlitar sig endast på trycksignalen från efter spjället som indikation på last i motorn (Speed-Density). Det går att köra enbart på spjälläge också, men då har man ingen kompensation för trycket (Alpha-N).

När man har separata spjäll blir den signalen inte så lätt att ta in. Problemet är att det handlar om pulser i insugsrören och hur man ska tolka det - för det är ju inget jämnt tryck. Man kan filtrera det lite och få en stabil signal som är någon typ av medeltryck i alla insugsrör - men vad säger den egentligen?

Ska man köra med turbo + separata spjäll ska man ha ett sprut som klarar av det, och det tycker inte jag att VEMS klarar av i dagsläget - det är inget utvecklerna av programvaran prioriterar. Det är ju ändå bara här uppe i norr (!) det finns fräna bilar som skulle kunna ha behov av det - och då menar jag inte bara de som har separata spjäll utan även enkel-spjäll eftersom man får samma problem när man har vassa kamaxlar. Man har i stort sett inget vakuum i insuget och det blir lättare att få motorn att gå med spjälläget med i bilden.
Vi får väl se om man kan få ordning på det där genom påtryckningar .. men i dagsläget är det bara att investera i ett Autronic eller dylikt.

Bara min åsikt det här.. diskutera.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Jag har grejat lite med en 350 med unikinsug på alltså ett spjäll per port och ett haltech.

Det var inte så lätt att få det att bli fina kurvor på mappen.

Men receptet till framgång och funktion var detta:
en slang före spjället på alla cylindrar
en tryckutjämnare, i detta fallet ett lite större bränslefilter.

Det var allt som behövdes för att det skulle fungera kanon för att mappa in den.
visserligen bara sug motor
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Intressant... Kul att få lite input! Men även om jag bygger än väl tilltagen vaccum-rail så kommer det ändå bli svårt(omöjligt?) att få till mappningen? Har roligare saker att lägga 20k på än ett fint sprut... :roll: I min hjärna borde det bli samma sak som att ha enkelt spjäll och ett plenum som jämnar ut pulserna?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Matti: Du måste hur som helst ha en vacuum-rail om du ska ha broms-servo.
Jag skulle också inflika att det är stor skillnad i hur man jämför städad gång mellan en rak 4a och en V8. Man kan komma undan med en del på en V8.

Desto värre kamaxlar man har (mer överlapp = pulser upp i insuget på tomgång/låg last) så blir det svårare att få det här att fungera utan att kunna mappa mot spjälläge. Ta t.ex. en BMW S38, den går nog att få till hyfsat men det är ingen jätte-elak motor jämfört med vad man kan hitta på en motor med 2 ventiler/cyl, den har ju trots allt fint vakuum och går att besikta..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
rebell82
För mycket laddtryck
Inlägg: 418
Blev medlem: tis nov 22, 2005 10:14 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av rebell82 »

Ja, självklart måste jag ha en vacuum-rail, jag tänkte mer på att öka volymen i den för att lugna ner pulserna. Och mina kammar är ju ganska snälla. (248 i duration, 8,5 i lyft, både in och ut) Tror jag gör ett försök och ser hur det fungerar iaf. Blir det inte bra är det ju bara att sätta tillbaka gamla insuget.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

jag kommer nog få problem med det säkert.
Har ju 14mm i lyft och runt 300grader har jag för mig.
Men vem skall åka på halvgas:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Caltex
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: sön dec 28, 2003 11:36 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Caltex »

det tycker inte jag att VEMS klarar av i dagsläget - det är inget utvecklerna av programvaran prioriterar
Om de fixar till det här, (Ska sparka på den lokale Vems-leverantören.)så kommer jag att handla ett Vems till B20:in snarast då jag
har en motor som verkligen skulle behöva gå efter både map och spjälläge.
Sandell
För lite laddtryck
Inlägg: 6
Blev medlem: mån nov 05, 2007 11:15 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Sandell »

Intressant tråd!

Har planer på att köra med VEMS samt en Skylie RB26-topp med original insug vilket innebär separata spjäll. Men i en mailkonversation med svenska VEMS så fick jag också svaret att det inte är lämpligt att köra med separata spjäll och VEMS i nuläget. Skulle däremot gärna använda det insuget då jag har ett liggandes och pengar växer ju inte på träd som student. Följer tråden med intresse!
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Separata spjäll

Inlägg av dahla »

Har det hänt nånting med utvecklingen av VEMS under åren som gått sen tråden startades så det går att köra med separata spjäll?
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Separata spjäll

Inlägg av mattias »

Jo, idag går det mappa mot spjälläge med en tabell för tryck-kompensering.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Separata spjäll

Inlägg av dahla »

Kör man med samma typ av plenum som med enkelspjäll ändå eller utformas det annorlunda? Innebär separata spjäll att man kan köra med lite "vildare" kammar även med turbo nu då?
Patrik Dahlström
sandqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm

Re: Separata spjäll

Inlägg av sandqvist »

Man har haft vilda kammar i alla tider.

Det var VEMS tidigare som det inte gick att ställa in korrekt mot själva lasten. idag funkar det utmärkt som mattias säger.
dahla
För mycket laddtryck
Inlägg: 228
Blev medlem: tis feb 22, 2011 8:31 pm
Ort: Norrköping

Re: Separata spjäll

Inlägg av dahla »

Är det någon här som kör volvo rödblock med separata spjäll och VEMS?
Patrik Dahlström
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Separata spjäll

Inlägg av mattias »

Jag har justerat några ja, vad vill du veta?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar