En liten MS-guide
Postat: ons jul 09, 2008 5:00 pm
Ändringar:
*Uppdaterat tråden med MS-3 processorn.
*Uppdaterat tråden med MS3x hårdvaran.
Jag får frågor nästan dagvis om olika MS versioner samt vanliga fel angående detta system. O med inspiration av Mattias inlägg om sprut installationer kommer här en lite mera riktad guide till MS.
Vi börjar med Processortyperna:
MS-1
Är den ”vanliga” processorn till MS. Det är den mest vanliga och var också ursprungs processorn till detta system. Processorn börjar idag att bli lite gammal, med enbart 8-bitars struktur och en hastighet på 8MHz. Ingångarna har således en upplösning på 255steg, dvs MAP, CLT, IAT osv.
Till denna processor finns tre kodfamiljer:
Originalkoden:
Den skapades av grundarna till MS-systemet (Bowling och Grippo (B&G)). Den koden används sällan idag, då den inte har stöd för tändning eller andra extra funktioner. Har enbart en bränslemapp på 8x8 belastningspunkter. Har en upplösning på spridarna på 0.1ms
Extra-koden:
Är den mest använda versionen idag. Den har stöd för tändning med upp till 6 utgångar för att kunna sekventiell styra en 6cyl motor. Eller köra en V12 i wastefire. När man inte använder alla utgångarna till tändning, kan man använda dessa till lite olika saker, tex launch, fläktstyrning, shiftlight, EGT-loggning, Barometeringång, Boost-control. Observera att många av dess funktioner kräver att man även modiferar hårdvaran för att det ska funka. Extra-koden har också stöd för ett otalt antal olika triggersystem, triggerhjul (60-2, 36-1, EDIS är väl de vanligaste i norden) Har en upplösning på spridarna på 0.1ms. Belastningsmapparna är 12x12 stora, vilket ger enklare mappning. Tändningsupplösning är inte helt enkelt att mäta då det beror av vilken triggertyp man har. Men typisk upplösning är 0,25grader.
Hi-res koden:
Är en kod som är baserad på Extra-koden men har inte stöd för PWM-reglering för lågohmiga spridare. Iom att man har plockat bort den funktionen så kan man få högre upplösning på spridarna jämfört med original och extra koden. Alla övriga funktioner finns med i Hi-res koden som i extra koden. Förutom att upplösningen på spridarna nu är 0.0250ms så skiljer det inget emot extra koden.
MS-2
Är en nyare generation som dels är snabbare (24MHz) och har en 16-bitars intern struktur, vilket ger betydligt mera kapacitet att göra saker med. Programminnet är även 4ggr större (128kbyte) mot MS-1:ans 32kbyte. Ingångarna har en upplösning på 10-bitar (dvs 1024steg) för MAP, CLT, IAT osv.
Processorn sitter på ett dotterkort som har samma layout som MS-1 processorn (40-pin dil). På detta dotterkortet sitter även en stegmotordrivare, samt CAN-transciever.
Här finns två versioner av programkod:
Originalkoden:
Skriven av skaparna B&G, Den har originalstöd för tändning. Både fördelartädning, wastefire som andra timingsystem som EDIS. Upplösningen på spridarna är 1uS. I övrigt inte så mycket extra funktioner mer än typ övervarvningsskydd. Belastningsmapparna är 12x12punkter
Extra-koden:
Samma skapare som för MS-1 Extra koden har även skrivit en utökad programkod för MS-2 processorn. Denna kod är relativt ny och påbörjades ungefär i årsskiftet 2006/2007. Den har de flesta funktioner som finns i extrakoden för MS-1 processorn. Fast här med tillgång till bättre spridarupplösning (1usec) samt every-tooth decoder för tändningen. Det ger en bättre tändtiming på få cylindriska motorer då man kan använda alla triggertänder på triggerhjulet för att timing på tändningen rätt. Koden har stöd för upp till 4-tändutgångar, dvs en 8-cyl i wastefire, eller en 4-cyl i sekv mode. Även funktionerna för boost-control och Idle-control har förbättrats (riktiga PID-regulatorer). Accel.funktionerna har också förbättras och nu kan man välja att köra EAE som är baserat på X-tau, dvs man räknar med hur mycket bensin som fastnar/avges på väggarna i insugsrören. Här har man också tillgång till 16x16 stor bränslemapp, medans tändningen fortfarande är 12x12.
MS-3
Den senaste tillskottet i MS familjen är MS-3 processorn.
Den använder en MC9S12XEP100MAL processor. Den har 16-bitars struktur, 1Mbit Flash minne för programkod, 64kbyte arbetsminne.
Det unika med denna processor är att den är uppbyggd med två
kärnor. En kärna har hand om beräkningar av olika slag, typ bränslemängd osv.
Sen använder man den andra kärnan som kör all timing, dvs slår av och på tändning.
Själva beräkningsdelen går i 50Mhz medans den extra kärnan (XGATE) går i 100Mhz.
Den är som sina tidigare föregångare också monterat på ett dotterkort för att
man ska kunna uppgradera. Den är främst tänkt att monteras på
V3 och V3.57 kortet. Med på dotterkortet finns även Stepper chip, precis som på MS-2
CAN är också implementerat som på MS-3.
Det som är det nya på detta dotterkort är att det finns en USB->serie konverter (FTDI).
Det finns också plats för ett SD kort för loggning.
Dotterkortet har 2st extra stiftlister för utökad pinkonfiguration. Dessa är tänkt att anslutas till
MS3X kortet som ger MS-3:an stöd för sequentiell bränsle och tändning.
Koden till denna utvecklas av samma personer som har skrivit den tidigare så kallade
extra koden. Koden är fortfarande i beta, men har testat ett bra tag och kommer
väl snart släppas som en första release inom kort.
Funktioner i koden är i princip samma som för MS-2, men här finns utökade funktioner för generella in och utgångar. PWM reglerade utgångar för att linjär styra funktioner. Timing av spridare, korrektions kurvor för små spridaröppningar för tex 1600cc spridarna.
Bränslemapparna är som tidigare 16x16.
*Uppdaterat tråden med MS-3 processorn.
*Uppdaterat tråden med MS3x hårdvaran.
Jag får frågor nästan dagvis om olika MS versioner samt vanliga fel angående detta system. O med inspiration av Mattias inlägg om sprut installationer kommer här en lite mera riktad guide till MS.
Vi börjar med Processortyperna:
MS-1
Är den ”vanliga” processorn till MS. Det är den mest vanliga och var också ursprungs processorn till detta system. Processorn börjar idag att bli lite gammal, med enbart 8-bitars struktur och en hastighet på 8MHz. Ingångarna har således en upplösning på 255steg, dvs MAP, CLT, IAT osv.
Till denna processor finns tre kodfamiljer:
Originalkoden:
Den skapades av grundarna till MS-systemet (Bowling och Grippo (B&G)). Den koden används sällan idag, då den inte har stöd för tändning eller andra extra funktioner. Har enbart en bränslemapp på 8x8 belastningspunkter. Har en upplösning på spridarna på 0.1ms
Extra-koden:
Är den mest använda versionen idag. Den har stöd för tändning med upp till 6 utgångar för att kunna sekventiell styra en 6cyl motor. Eller köra en V12 i wastefire. När man inte använder alla utgångarna till tändning, kan man använda dessa till lite olika saker, tex launch, fläktstyrning, shiftlight, EGT-loggning, Barometeringång, Boost-control. Observera att många av dess funktioner kräver att man även modiferar hårdvaran för att det ska funka. Extra-koden har också stöd för ett otalt antal olika triggersystem, triggerhjul (60-2, 36-1, EDIS är väl de vanligaste i norden) Har en upplösning på spridarna på 0.1ms. Belastningsmapparna är 12x12 stora, vilket ger enklare mappning. Tändningsupplösning är inte helt enkelt att mäta då det beror av vilken triggertyp man har. Men typisk upplösning är 0,25grader.
Hi-res koden:
Är en kod som är baserad på Extra-koden men har inte stöd för PWM-reglering för lågohmiga spridare. Iom att man har plockat bort den funktionen så kan man få högre upplösning på spridarna jämfört med original och extra koden. Alla övriga funktioner finns med i Hi-res koden som i extra koden. Förutom att upplösningen på spridarna nu är 0.0250ms så skiljer det inget emot extra koden.
MS-2
Är en nyare generation som dels är snabbare (24MHz) och har en 16-bitars intern struktur, vilket ger betydligt mera kapacitet att göra saker med. Programminnet är även 4ggr större (128kbyte) mot MS-1:ans 32kbyte. Ingångarna har en upplösning på 10-bitar (dvs 1024steg) för MAP, CLT, IAT osv.
Processorn sitter på ett dotterkort som har samma layout som MS-1 processorn (40-pin dil). På detta dotterkortet sitter även en stegmotordrivare, samt CAN-transciever.
Här finns två versioner av programkod:
Originalkoden:
Skriven av skaparna B&G, Den har originalstöd för tändning. Både fördelartädning, wastefire som andra timingsystem som EDIS. Upplösningen på spridarna är 1uS. I övrigt inte så mycket extra funktioner mer än typ övervarvningsskydd. Belastningsmapparna är 12x12punkter
Extra-koden:
Samma skapare som för MS-1 Extra koden har även skrivit en utökad programkod för MS-2 processorn. Denna kod är relativt ny och påbörjades ungefär i årsskiftet 2006/2007. Den har de flesta funktioner som finns i extrakoden för MS-1 processorn. Fast här med tillgång till bättre spridarupplösning (1usec) samt every-tooth decoder för tändningen. Det ger en bättre tändtiming på få cylindriska motorer då man kan använda alla triggertänder på triggerhjulet för att timing på tändningen rätt. Koden har stöd för upp till 4-tändutgångar, dvs en 8-cyl i wastefire, eller en 4-cyl i sekv mode. Även funktionerna för boost-control och Idle-control har förbättrats (riktiga PID-regulatorer). Accel.funktionerna har också förbättras och nu kan man välja att köra EAE som är baserat på X-tau, dvs man räknar med hur mycket bensin som fastnar/avges på väggarna i insugsrören. Här har man också tillgång till 16x16 stor bränslemapp, medans tändningen fortfarande är 12x12.
MS-3
Den senaste tillskottet i MS familjen är MS-3 processorn.
Den använder en MC9S12XEP100MAL processor. Den har 16-bitars struktur, 1Mbit Flash minne för programkod, 64kbyte arbetsminne.
Det unika med denna processor är att den är uppbyggd med två
kärnor. En kärna har hand om beräkningar av olika slag, typ bränslemängd osv.
Sen använder man den andra kärnan som kör all timing, dvs slår av och på tändning.
Själva beräkningsdelen går i 50Mhz medans den extra kärnan (XGATE) går i 100Mhz.
Den är som sina tidigare föregångare också monterat på ett dotterkort för att
man ska kunna uppgradera. Den är främst tänkt att monteras på
V3 och V3.57 kortet. Med på dotterkortet finns även Stepper chip, precis som på MS-2
CAN är också implementerat som på MS-3.
Det som är det nya på detta dotterkort är att det finns en USB->serie konverter (FTDI).
Det finns också plats för ett SD kort för loggning.
Dotterkortet har 2st extra stiftlister för utökad pinkonfiguration. Dessa är tänkt att anslutas till
MS3X kortet som ger MS-3:an stöd för sequentiell bränsle och tändning.
Koden till denna utvecklas av samma personer som har skrivit den tidigare så kallade
extra koden. Koden är fortfarande i beta, men har testat ett bra tag och kommer
väl snart släppas som en första release inom kort.
Funktioner i koden är i princip samma som för MS-2, men här finns utökade funktioner för generella in och utgångar. PWM reglerade utgångar för att linjär styra funktioner. Timing av spridare, korrektions kurvor för små spridaröppningar för tex 1600cc spridarna.
Bränslemapparna är som tidigare 16x16.