En liten MS-guide

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

-Thomas-
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: lör feb 14, 2009 6:17 pm

Inlägg av -Thomas- »

ja det är ju helt sant :)

det finns ju massor av olika versioner och vilken ska jag välja?

går det att åka det mä 8a?
men jag hade tänkt att använda det i en B230FD som är turbo våldtagen
först bara för att fiffla lite o lära mig

så säg va jag ska använda :D

Mvh T
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

hej tomas skall du köpa ett nytt ms tillexempel genom backeliten är prisskillnaden mellan värsta modellen även kallad 2 och den enklare modellen kallad 1 så marginell att bättre köpa 2an på engång.jag har just beställt ett sånt mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
-Thomas-
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: lör feb 14, 2009 6:17 pm

Inlägg av -Thomas- »

okej men va behöver man för givare lite runtomkring pill?

Mvh T
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Jag har äntligen fått igång mitt MS1 V3 extrakod på min stackars Jeep.

Motorn är en rak 4cylindrig 4takts sugmotor på 2.6liter. Original har den elektronisk insprutning med fördelare till tändningen.

Jag valde efter mycket forskande ett MS1 V3 eftersom det kan styra både bränsle och tändning, ett 36-1 triggerhjul, en ensam tändspole + fördelaren. Min VR givare kommer från Volvo S40 turbo.

När man bygger sitt eget sprut är det många faktorer som måste stämma på en gång för det skall funka. Sprutet måste vara korrekt byggt, datorn behöver rätt version av megatune för att kunna koppla upp sig mot sprutet, sprutet måste vara korrekt inkopplat, sprutet måste modifieras hårdvarumässigt baserat på vilken firmeware man väljer, mappen måste vara korrekt konfigurerad mm.

Det jag främst vill lägga till i denna tråden är att uppenbarligen skiljer sig även hårdvaran mellan olika firmwares. Man skall alltså INTE bygga efter manualen man får till sitt MS1 V3 utan lusläsa extrakodens manual om det nu är "extrakoden" man valt om sin firmware. Bland annat tändningen behöver byggas om för det skall fungera.

Jag rekomenderar även TunerStudio som dels ser trevligare ut och dels förefaller stabilare (Acer Aspire One med windows 7) samt fungerar med alla olika firmwares.

Injusteringen av de två vridpottarna för att erhålla vervtalssignal funkade om man följer backelitens beskrivning. Dock även där mycket mickel innan jag fick det att funka bra.

Hepp
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ja mycket pyssel om man köper själv och grejar. Fast riktigt enkelt om man köper av Mofid från stockholm, bara speca det man önskar och så får man med skiva med allt som behövs med program osv. Skulle tro att backeliten gör lika.
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Mikael S skrev:Ja mycket pyssel om man köper själv och grejar. Fast riktigt enkelt om man köper av Mofid från stockholm, bara speca det man önskar och så får man med skiva med allt som behövs med program osv. Skulle tro att backeliten gör lika.
Ja det är klart att det är enklare då :)

Appropå färdigbyggt så viskade en fågel att VEMS var billigt nu för tiden, jag har dock ingen som helst uppfattning om var som är bättre med VEMS, verkar svårt att hitta var man köper det också... så där plockar ju MS poäng hehe.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

torpis: VEMS är varken mer eller mindre billigt nu än för flera år sedan, ca 5500-6000 kr för en box beroende på vad man vill ha för saker i den. Den köps enklast genom mig, Emil i Skeå eller Jörgen i Göteborg.
Man har alltid kunnat handla via vems.hu men då får man räkna med att sköta all support på engelska via nätet, och det är inte alla som tycker det är kul att varken handla från en f.d öststat eller fixa engelskan.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

MS är med all säkerhet varken det bästa eller det mest kapabla sprutet på marknaden idag, men det jag gillar med MS är att det är såpass vanligt bland oss garagetrimmare, man behöver ofta inte vända sig särskilt långt för att få hjälp med det och på nätet finns tonvis med info, att det sedan är ett av de billigaste spruten är ju inte heller någon nackdel precis.
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Hur kalibrerar man vattentempgivaren? Hittar inget i varasig Megatune(för extrakoden) eller TunerStudio.

Megatune 2.25 p3 har en kalibrering men om jag öppnar min mapp där så blir det fel, "Can not connect to MS2 processor"

finns det något sätt tro?
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Inlägg: 1370
Blev medlem: tor mar 04, 2004 6:44 pm
Ort: Gävle
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Du får ladda hem Easytherm sen är det lite pyssel, men rekomenderar att byta till standardgivarna som funkar direkt med sprutet

Vattentemp:
Bosch nummer: 0 280 130 026

Lufttemp:
Bosch nummer: 0 280 130 039

Finns på Meca, mekonomen etc

Vidare skriver Backeliten så här i början av tråden
backeliten skrev:Efter att jag har kört easytherm så fungerar inte mitt ms så bra?!

Du måste välja Custom som programtyp när du ska skicka över koden. Jag rekommenderar verkligen inte att du använder Easytherm, byt hellre bias-mostånd på kortet. Ger inte den givare du tänkt rätt värde, bytt givare istället. Easytherm gör bara att du tappar upplösning på signalerna och andra bekymmer. Om du är osäker på om givaren passar till ms:et ta en multimeter och mät motståndet över givaren, då bör du ha 2,5kohm vid 20graders rumstemperatur 3,5kohm vid 15 grader ungefär då kommer den att ge rätt värde. Sedan spelar de inte så stor roll om den är exakt på graden rätt utan att temperaturskillnaden är rätt. Dvs värmer du med 1 grad så ska den bli 1 grad varmare i MS:et.
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

Mikael S skrev:Du får ladda hem Easytherm sen är det lite pyssel, men rekomenderar att byta till standardgivarna som funkar direkt med sprutet

Vattentemp:
Bosch nummer: 0 280 130 026

Lufttemp:
Bosch nummer: 0 280 130 039

Finns på Meca, mekonomen etc

Vidare skriver Backeliten så här i början av tråden
backeliten skrev:Efter att jag har kört easytherm så fungerar inte mitt ms så bra?!

Du måste välja Custom som programtyp när du ska skicka över koden. Jag rekommenderar verkligen inte att du använder Easytherm, byt hellre bias-mostånd på kortet. Ger inte den givare du tänkt rätt värde, bytt givare istället. Easytherm gör bara att du tappar upplösning på signalerna och andra bekymmer. Om du är osäker på om givaren passar till ms:et ta en multimeter och mät motståndet över givaren, då bör du ha 2,5kohm vid 20graders rumstemperatur 3,5kohm vid 15 grader ungefär då kommer den att ge rätt värde. Sedan spelar de inte så stor roll om den är exakt på graden rätt utan att temperaturskillnaden är rätt. Dvs värmer du med 1 grad så ska den bli 1 grad varmare i MS:et.

Okidook, tack så mycket för hjälpen :)
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Fullboost
För mycket laddtryck
Inlägg: 181
Blev medlem: sön okt 11, 2009 9:29 pm
Ort: strängnäs

Inlägg av Fullboost »

Vad beträffande MS skulle jag personligen rakt av köra MSII V3 eller 3.57 oftast jämförs MS1 som där skiljer sig väldigt mycket mot MSII på flertal punkter som jag anser väldigt viktiga. MSII v3 är ett kalas sprut och kan mäta sig med bedyligt dyrare system i dag. Tyvärr har jag stött på flertal bilar som folk har bara kastat ihop kablage och mongo meckat ihop grejerna sen skyller man på ms är bara skit o boxen resettar o sv. inte undra på som det ser ut . görs det rätt på engång och inget skit slarv då är det stadigt som tusan enligt min egen uppfattning.
Fullboost
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Triggerhjul

Inlägg av Hogdalracing »

Hej!

Skall nu bygga mitt 36-1 triggerhjul till MS, Tänkte sätta det på remhjulet.

Min fråga är om det spelar roll hur man sätter hjulet jämtemot övre dödläge eller dylikt?

Eller spelar det ingen roll vart det tandlösa hålet hamnar.

MVH
Volvo 164 WT
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Bäst är om du sätter så att den har passerat VR givaren med 90 grader när motorn står i topp. Då får du aldrig några problem med inställningarna i sprutet, oavsett vilket sprut du nu kör.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Hogdalracing
För mycket laddtryck
Inlägg: 223
Blev medlem: sön aug 06, 2006 10:05 am
Ort: Strömstad
Kontakt:

Hej

Inlägg av Hogdalracing »

Okej, tack för snabbt svar :D
Volvo 164 WT
Skriv svar