En liten MS-guide

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: En liten MS-guide

Inlägg av loop »

Jag har ett 10år gammalt Megasquirt. Antar att det är Ms1 2.2, köpt i augusti 2003 i alla fall. Om jag vill köra enbart tändning med det. Är det bäst/enklast med EDIS eller en Bosch tändmodul?
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Re: En liten MS-guide

Inlägg av jol »

Beror på vilken trigger du vill använda, med fördelare är det enklast att använda en bosch tändmodul att styra en tändspole.
Sitter det redan ett edishjul och spolar där så använd det.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: En liten MS-guide

Inlägg av Simon01 »

Hej!
Jag är lite sugen på att bygga ihop ett MS till en B20 turbo. Jag har sneglat lite på detta MS1 V3.0 : http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-108.html
Jag har inte pysslat nånting med sprut tidigare så jag har lite funderingar. Ambitionsnivån är inte skyhög utan mest ett litet projekt för att lära mig tekniken lite bättre. Tanken är att kunna styra bränsle och tändning, behöver jag välja till nånting utöver det som redan ingår i detta kit? som jag förstår det verkar det mesta finnas här till skillnad mot V2.2? Tanken är att även beställa en Stimulator.
Motorn har gått med 1.7 i laddtryck tidigare så MAP-sensorn bör jag kanske byta på en gång. Något annat? Det har suttit ett Nira-sprut på motorn tidigare så det sitter 60-2 på remskivan samt att fördelaren är "rensad" och ersatt med en givare.

Tacksam för svar, fler frågor lär dyka upp framöver :)
chybber
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: lör mar 16, 2013 7:13 pm

Re: En liten MS-guide

Inlägg av chybber »

Simon01 skrev:Hej!
Jag är lite sugen på att bygga ihop ett MS till en B20 turbo. Jag har sneglat lite på detta MS1 V3.0 : http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-108.html
Jag har inte pysslat nånting med sprut tidigare så jag har lite funderingar. Ambitionsnivån är inte skyhög utan mest ett litet projekt för att lära mig tekniken lite bättre. Tanken är att kunna styra bränsle och tändning, behöver jag välja till nånting utöver det som redan ingår i detta kit? som jag förstår det verkar det mesta finnas här till skillnad mot V2.2? Tanken är att även beställa en Stimulator.
Motorn har gått med 1.7 i laddtryck tidigare så MAP-sensorn bör jag kanske byta på en gång. Något annat? Det har suttit ett Nira-sprut på motorn tidigare så det sitter 60-2 på remskivan samt att fördelaren är "rensad" och ersatt med en givare.

Tacksam för svar, fler frågor lär dyka upp framöver :)
Det kittet borde fungera.
Sen om du ska köra annat än fördelartändning så kan du behöva fler tändsteg etc.
Sen kan det vara en bra idé att köpa lufttemp givare och vatten, då dem redan är kalibrerade mot ms'et
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: En liten MS-guide

Inlägg av Simon01 »

chybber skrev:Det kittet borde fungera.
Sen om du ska köra annat än fördelartändning så kan du behöva fler tändsteg etc.
Sen kan det vara en bra idé att köpa lufttemp givare och vatten, då dem redan är kalibrerade mot ms'et
Tack för svaret! Fördelaren har jag inte tänkt att använda. Behöver jag alltså välja till nåt utöver "-IGBT high-current ignition driver" för att styra tändning? Givarna ska jag kolla över, är det svårt att kalibrera om jag skulle välja något annat än dessa?
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: En liten MS-guide

Inlägg av Simon01 »

Kan tillägga att jag har tändspolar från en V70 liggandes som jag tänkt att använda, hur många tändsteg behöver jag? Lutar åt att jag beställer kitet från Protoparts istället, eller finns det nån svensk ÅF som säljer kit?
Justus
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: fre nov 11, 2011 7:38 pm

Re: En liten MS-guide

Inlägg av Justus »

Det kanske ar nagon som kan hjalpa mig med en fraga.
Jag har tva tandutgangar pa mitt ms och kor med en tvacylindrig motor. Kan jag kora med tva spolar i wasted spark utan kamsynk? Alltsa en spole per cylinder som tander tva ganger per varv?

mvh
Justus
Mvh
Justus Harling
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: En liten MS-guide

Inlägg av Simon01 »

Kan passa på att tipsa om en USB till DB9-kabel som jag köpte för knappt några pengar alls http://dx.com/p/unitek-y-1050-usb-male- ... -5m-227415
Funkade perfekt till MS1 V3, bara att installera de medföljande drivarna och köra, leveranstid ca två veckor :thumbright:
Användarvisningsbild
greendanger84
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 62
Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Ort: Värnamo

Re: En liten MS-guide

Inlägg av greendanger84 »

min bil har tagit sina första hostningar med ms1 v3 och när man står å håller den vid liv med lite gas knyck så dör usb anslutningen mellan box å dator .. slår ja av bilen så har datorn kontakt med boxen

någon som har några bra tips på vad som kan va galet
chybber
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: lör mar 16, 2013 7:13 pm

Re: En liten MS-guide

Inlägg av chybber »

Sätt i nya Resistorstift
mickeak88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons nov 16, 2011 9:19 pm

Re: En liten MS-guide

Inlägg av mickeak88 »

Tja!
Kan man styra dubbelvanos med ms3x?
Ska köra det på en s50b32 spis och den har väl variabel vanos.
chybber
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: lör mar 16, 2013 7:13 pm

Re: En liten MS-guide

Inlägg av chybber »

Ja det ska fungera.
Här kan du kan läsa mer http://msextra.com/doc/ms3/vvt.html
mickeak88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons nov 16, 2011 9:19 pm

Re: En liten MS-guide

Inlägg av mickeak88 »

tackar :-)
mickeak88
Lite mer laddtryck
Inlägg: 30
Blev medlem: ons nov 16, 2011 9:19 pm

Re: En liten MS-guide

Inlägg av mickeak88 »

Jag förstod inte riktigt vad dom menar :-/
som jag fattade så kan man styra solenoiderna med utgångar som redan finns eller?
Cam ingången kan man använda som den är va?
Måste man in å löda i boxen för att använda någon annan ingång till cam givare nr:2 eller finns det någon ingång somgår att använda och döpa om?
Simon01
För mycket laddtryck
Inlägg: 173
Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Ort: Jönköping

Re: En liten MS-guide

Inlägg av Simon01 »

Angående tempgivare.
Någon som köpt givare härifrån http://www.nascom.se/produkter2.php?Cat ... =284&Col=0 ? och funkar de bra isånafall? Jag har tänkt att använda dem tillsammans med ett MS1 V3.0.
Skriv svar