Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jun 28, 2017 8:18 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: En liten MS-guide
InläggPostat: tor sep 26, 2013 7:11 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Inlägg: 1554
Ort: Hässleholm
Jag har ett 10år gammalt Megasquirt. Antar att det är Ms1 2.2, köpt i augusti 2003 i alla fall. Om jag vill köra enbart tändning med det. Är det bäst/enklast med EDIS eller en Bosch tändmodul?

_________________
Ford

http://frimotorsport.blogspot.se/


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En liten MS-guide
InläggPostat: tor sep 26, 2013 8:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Inlägg: 1315
Ort: Luleå
Beror på vilken trigger du vill använda, med fördelare är det enklast att använda en bosch tändmodul att styra en tändspole.
Sitter det redan ett edishjul och spolar där så använd det.

_________________
Peter Strandberg
Alfa kombi


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En liten MS-guide
InläggPostat: tis nov 12, 2013 5:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Inlägg: 173
Ort: Jönköping
Hej!
Jag är lite sugen på att bygga ihop ett MS till en B20 turbo. Jag har sneglat lite på detta MS1 V3.0 : http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-108.html
Jag har inte pysslat nånting med sprut tidigare så jag har lite funderingar. Ambitionsnivån är inte skyhög utan mest ett litet projekt för att lära mig tekniken lite bättre. Tanken är att kunna styra bränsle och tändning, behöver jag välja till nånting utöver det som redan ingår i detta kit? som jag förstår det verkar det mesta finnas här till skillnad mot V2.2? Tanken är att även beställa en Stimulator.
Motorn har gått med 1.7 i laddtryck tidigare så MAP-sensorn bör jag kanske byta på en gång. Något annat? Det har suttit ett Nira-sprut på motorn tidigare så det sitter 60-2 på remskivan samt att fördelaren är "rensad" och ersatt med en givare.

Tacksam för svar, fler frågor lär dyka upp framöver :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En liten MS-guide
InläggPostat: ons nov 13, 2013 1:15 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör mar 16, 2013 7:13 pm
Inlägg: 66
Simon01 skrev:
Hej!
Jag är lite sugen på att bygga ihop ett MS till en B20 turbo. Jag har sneglat lite på detta MS1 V3.0 : http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-108.html
Jag har inte pysslat nånting med sprut tidigare så jag har lite funderingar. Ambitionsnivån är inte skyhög utan mest ett litet projekt för att lära mig tekniken lite bättre. Tanken är att kunna styra bränsle och tändning, behöver jag välja till nånting utöver det som redan ingår i detta kit? som jag förstår det verkar det mesta finnas här till skillnad mot V2.2? Tanken är att även beställa en Stimulator.
Motorn har gått med 1.7 i laddtryck tidigare så MAP-sensorn bör jag kanske byta på en gång. Något annat? Det har suttit ett Nira-sprut på motorn tidigare så det sitter 60-2 på remskivan samt att fördelaren är "rensad" och ersatt med en givare.

Tacksam för svar, fler frågor lär dyka upp framöver :)


Det kittet borde fungera.
Sen om du ska köra annat än fördelartändning så kan du behöva fler tändsteg etc.
Sen kan det vara en bra idé att köpa lufttemp givare och vatten, då dem redan är kalibrerade mot ms'et


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En liten MS-guide
InläggPostat: ons nov 13, 2013 7:06 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Inlägg: 173
Ort: Jönköping
chybber skrev:
Det kittet borde fungera.
Sen om du ska köra annat än fördelartändning så kan du behöva fler tändsteg etc.
Sen kan det vara en bra idé att köpa lufttemp givare och vatten, då dem redan är kalibrerade mot ms'et


Tack för svaret! Fördelaren har jag inte tänkt att använda. Behöver jag alltså välja till nåt utöver "-IGBT high-current ignition driver" för att styra tändning? Givarna ska jag kolla över, är det svårt att kalibrera om jag skulle välja något annat än dessa?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En liten MS-guide
InläggPostat: ons nov 13, 2013 6:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Inlägg: 173
Ort: Jönköping
Kan tillägga att jag har tändspolar från en V70 liggandes som jag tänkt att använda, hur många tändsteg behöver jag? Lutar åt att jag beställer kitet från Protoparts istället, eller finns det nån svensk ÅF som säljer kit?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En liten MS-guide
InläggPostat: fre nov 15, 2013 3:47 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre nov 11, 2011 7:38 pm
Inlägg: 35
Det kanske ar nagon som kan hjalpa mig med en fraga.
Jag har tva tandutgangar pa mitt ms och kor med en tvacylindrig motor. Kan jag kora med tva spolar i wasted spark utan kamsynk? Alltsa en spole per cylinder som tander tva ganger per varv?

mvh
Justus

_________________
Mvh
Justus Harling


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En liten MS-guide
InläggPostat: ons dec 18, 2013 7:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Inlägg: 173
Ort: Jönköping
Kan passa på att tipsa om en USB till DB9-kabel som jag köpte för knappt några pengar alls http://dx.com/p/unitek-y-1050-usb-male- ... -5m-227415
Funkade perfekt till MS1 V3, bara att installera de medföljande drivarna och köra, leveranstid ca två veckor :thumbright:


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En liten MS-guide
InläggPostat: sön jan 05, 2014 6:22 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 18, 2013 8:08 pm
Inlägg: 62
Ort: Värnamo
min bil har tagit sina första hostningar med ms1 v3 och när man står å håller den vid liv med lite gas knyck så dör usb anslutningen mellan box å dator .. slår ja av bilen så har datorn kontakt med boxen

någon som har några bra tips på vad som kan va galet


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En liten MS-guide
InläggPostat: mån jan 06, 2014 6:20 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör mar 16, 2013 7:13 pm
Inlägg: 66
Sätt i nya Resistorstift


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En liten MS-guide
InläggPostat: mån feb 10, 2014 3:08 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons nov 16, 2011 9:19 pm
Inlägg: 30
Tja!
Kan man styra dubbelvanos med ms3x?
Ska köra det på en s50b32 spis och den har väl variabel vanos.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En liten MS-guide
InläggPostat: mån feb 10, 2014 3:42 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör mar 16, 2013 7:13 pm
Inlägg: 66
Ja det ska fungera.
Här kan du kan läsa mer http://msextra.com/doc/ms3/vvt.html


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En liten MS-guide
InläggPostat: mån feb 10, 2014 5:40 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons nov 16, 2011 9:19 pm
Inlägg: 30
tackar :-)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En liten MS-guide
InläggPostat: tis feb 11, 2014 11:07 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: ons nov 16, 2011 9:19 pm
Inlägg: 30
Jag förstod inte riktigt vad dom menar :-/
som jag fattade så kan man styra solenoiderna med utgångar som redan finns eller?
Cam ingången kan man använda som den är va?
Måste man in å löda i boxen för att använda någon annan ingång till cam givare nr:2 eller finns det någon ingång somgår att använda och döpa om?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: En liten MS-guide
InläggPostat: ons mar 26, 2014 7:38 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis aug 03, 2004 9:27 am
Inlägg: 173
Ort: Jönköping
Angående tempgivare.
Någon som köpt givare härifrån http://www.nascom.se/produkter2.php?Cat ... =284&Col=0 ? och funkar de bra isånafall? Jag har tänkt att använda dem tillsammans med ett MS1 V3.0.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 91 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: AGsTony och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010