Sida 5 av 7

Re: En liten MS-guide

Postat: tor sep 26, 2013 7:11 pm
av loop
Jag har ett 10år gammalt Megasquirt. Antar att det är Ms1 2.2, köpt i augusti 2003 i alla fall. Om jag vill köra enbart tändning med det. Är det bäst/enklast med EDIS eller en Bosch tändmodul?

Re: En liten MS-guide

Postat: tor sep 26, 2013 8:16 pm
av jol
Beror på vilken trigger du vill använda, med fördelare är det enklast att använda en bosch tändmodul att styra en tändspole.
Sitter det redan ett edishjul och spolar där så använd det.

Re: En liten MS-guide

Postat: tis nov 12, 2013 5:00 pm
av Simon01
Hej!
Jag är lite sugen på att bygga ihop ett MS till en B20 turbo. Jag har sneglat lite på detta MS1 V3.0 : http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-108.html
Jag har inte pysslat nånting med sprut tidigare så jag har lite funderingar. Ambitionsnivån är inte skyhög utan mest ett litet projekt för att lära mig tekniken lite bättre. Tanken är att kunna styra bränsle och tändning, behöver jag välja till nånting utöver det som redan ingår i detta kit? som jag förstår det verkar det mesta finnas här till skillnad mot V2.2? Tanken är att även beställa en Stimulator.
Motorn har gått med 1.7 i laddtryck tidigare så MAP-sensorn bör jag kanske byta på en gång. Något annat? Det har suttit ett Nira-sprut på motorn tidigare så det sitter 60-2 på remskivan samt att fördelaren är "rensad" och ersatt med en givare.

Tacksam för svar, fler frågor lär dyka upp framöver :)

Re: En liten MS-guide

Postat: ons nov 13, 2013 1:15 am
av chybber
Simon01 skrev:Hej!
Jag är lite sugen på att bygga ihop ett MS till en B20 turbo. Jag har sneglat lite på detta MS1 V3.0 : http://www.diyautotune.com/catalog/mega ... p-108.html
Jag har inte pysslat nånting med sprut tidigare så jag har lite funderingar. Ambitionsnivån är inte skyhög utan mest ett litet projekt för att lära mig tekniken lite bättre. Tanken är att kunna styra bränsle och tändning, behöver jag välja till nånting utöver det som redan ingår i detta kit? som jag förstår det verkar det mesta finnas här till skillnad mot V2.2? Tanken är att även beställa en Stimulator.
Motorn har gått med 1.7 i laddtryck tidigare så MAP-sensorn bör jag kanske byta på en gång. Något annat? Det har suttit ett Nira-sprut på motorn tidigare så det sitter 60-2 på remskivan samt att fördelaren är "rensad" och ersatt med en givare.

Tacksam för svar, fler frågor lär dyka upp framöver :)
Det kittet borde fungera.
Sen om du ska köra annat än fördelartändning så kan du behöva fler tändsteg etc.
Sen kan det vara en bra idé att köpa lufttemp givare och vatten, då dem redan är kalibrerade mot ms'et

Re: En liten MS-guide

Postat: ons nov 13, 2013 7:06 am
av Simon01
chybber skrev:Det kittet borde fungera.
Sen om du ska köra annat än fördelartändning så kan du behöva fler tändsteg etc.
Sen kan det vara en bra idé att köpa lufttemp givare och vatten, då dem redan är kalibrerade mot ms'et
Tack för svaret! Fördelaren har jag inte tänkt att använda. Behöver jag alltså välja till nåt utöver "-IGBT high-current ignition driver" för att styra tändning? Givarna ska jag kolla över, är det svårt att kalibrera om jag skulle välja något annat än dessa?

Re: En liten MS-guide

Postat: ons nov 13, 2013 6:06 pm
av Simon01
Kan tillägga att jag har tändspolar från en V70 liggandes som jag tänkt att använda, hur många tändsteg behöver jag? Lutar åt att jag beställer kitet från Protoparts istället, eller finns det nån svensk ÅF som säljer kit?

Re: En liten MS-guide

Postat: fre nov 15, 2013 3:47 pm
av Justus
Det kanske ar nagon som kan hjalpa mig med en fraga.
Jag har tva tandutgangar pa mitt ms och kor med en tvacylindrig motor. Kan jag kora med tva spolar i wasted spark utan kamsynk? Alltsa en spole per cylinder som tander tva ganger per varv?

mvh
Justus

Re: En liten MS-guide

Postat: ons dec 18, 2013 7:26 pm
av Simon01
Kan passa på att tipsa om en USB till DB9-kabel som jag köpte för knappt några pengar alls http://dx.com/p/unitek-y-1050-usb-male- ... -5m-227415
Funkade perfekt till MS1 V3, bara att installera de medföljande drivarna och köra, leveranstid ca två veckor :thumbright:

Re: En liten MS-guide

Postat: sön jan 05, 2014 6:22 pm
av greendanger84
min bil har tagit sina första hostningar med ms1 v3 och när man står å håller den vid liv med lite gas knyck så dör usb anslutningen mellan box å dator .. slår ja av bilen så har datorn kontakt med boxen

någon som har några bra tips på vad som kan va galet

Re: En liten MS-guide

Postat: mån jan 06, 2014 6:20 am
av chybber
Sätt i nya Resistorstift

Re: En liten MS-guide

Postat: mån feb 10, 2014 3:08 pm
av mickeak88
Tja!
Kan man styra dubbelvanos med ms3x?
Ska köra det på en s50b32 spis och den har väl variabel vanos.

Re: En liten MS-guide

Postat: mån feb 10, 2014 3:42 pm
av chybber
Ja det ska fungera.
Här kan du kan läsa mer http://msextra.com/doc/ms3/vvt.html

Re: En liten MS-guide

Postat: mån feb 10, 2014 5:40 pm
av mickeak88
tackar :-)

Re: En liten MS-guide

Postat: tis feb 11, 2014 11:07 am
av mickeak88
Jag förstod inte riktigt vad dom menar :-/
som jag fattade så kan man styra solenoiderna med utgångar som redan finns eller?
Cam ingången kan man använda som den är va?
Måste man in å löda i boxen för att använda någon annan ingång till cam givare nr:2 eller finns det någon ingång somgår att använda och döpa om?

Re: En liten MS-guide

Postat: ons mar 26, 2014 7:38 am
av Simon01
Angående tempgivare.
Någon som köpt givare härifrån http://www.nascom.se/produkter2.php?Cat ... =284&Col=0 ? och funkar de bra isånafall? Jag har tänkt att använda dem tillsammans med ett MS1 V3.0.