Co-halt går inte att ställa, sjunker tillbaka till 0.3 ??

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Pakert
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: ons nov 10, 2004 4:20 pm
Ort: Lycksele

Co-halt går inte att ställa, sjunker tillbaka till 0.3 ??

Inlägg av Pakert »

Bilen är en 740 tic -86. Gick halvdyrt och bluddrigt om man gasa försiktigt på tomgång, gick upp bra men skönk sen tillbaka ca 200 rpm, började då att bluddra och missa. Detta inträffa upp till ca 3500 rpm där den börja gå bra. Funderade över ca-halten, kollade och såg att den låg på 0.3. Jag ökade den till 1.0, bilen börja gå jätte fint på tomgång, hc- halten skönk från över 900 till strax under 200. Den började missa betydligt mycket när man gasa försiktigt på tomgång.

Men!!
Efter bara en stunds körning så kom samma fel tillbaka, missa på tomgång och mer vid gas upp till 3500. Så tillbaka till garaget för att kolla co-halten. Och till min och min väns förvåning så var den nu igen 0.3 och hc-halten över 800 igen.
Hur kan detta komma sig?? Sitter en öppen dump på den, men den ska väl inte kunna spöka på det här viset??

Tacka för svar! // Patrik
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Prova med en annan LMM..
Användarvisningsbild
Pakert
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: ons nov 10, 2004 4:20 pm
Ort: Lycksele

Co-halt går inte att ställa, sjunker tillbaka till 0.3 ??

Inlägg av Pakert »

Kan det vara den som spökar? Förstår inte hur, men får börja där.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

byt till en org dump och gör en prov tryckning av slangarna kylarn. det låter som du har tjuv luft problem. byt sen också stift.
Användarvisningsbild
Pakert
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: ons nov 10, 2004 4:20 pm
Ort: Lycksele

Co-halt går inte att ställa, sjunker tillbaka till 0.3 ??

Inlägg av Pakert »

Okej, ska prova allt idag.

Undrara även om nån vet hur man ställer tomgången på samma bil, vill ha den lite lägre. Redan skruvat in skruven under insuget till max. Men den vill ändå inte sjunka under 1100 rmp.
Limpman

Dumpen

Inlägg av Limpman »

jag tycker då det låter som det är dumpen, när du gasar på tomgång så suger den i sig massor med luft igenom lmm'en sen eftersom du har en öppen dump som står öppen på tomgång så släpper den ut luften där och den går fett och bluddrar, eller tänker jag fel? Om det är det som är problemet prova ställ åt dumpen (om det går på den då) så att den är tät på tomgången men då kan du få problem att den inte dumpar som den skall eller sätt tillbaka orginal.
Användarvisningsbild
Pakert
För mycket laddtryck
Inlägg: 162
Blev medlem: ons nov 10, 2004 4:20 pm
Ort: Lycksele

Re: Dumpen

Inlägg av Pakert »

Limpman skrev:jag tycker då det låter som det är dumpen, när du gasar på tomgång så suger den i sig massor med luft igenom lmm'en sen eftersom du har en öppen dump som står öppen på tomgång så släpper den ut luften där och den går fett och bluddrar, eller tänker jag fel? Om det är det som är problemet prova ställ åt dumpen (om det går på den då) så att den är tät på tomgången men då kan du få problem att den inte dumpar som den skall eller sätt tillbaka orginal.
Trodde jag med i början, men det beror inte på den. Har inte hitta felet än. Så gärna fler ideer. Tycker det är skumt att co:n kan åka tillbaka till 0.3??
Skriv svar