Mapping for dummies?

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Mapping for dummies?

Inlägg av Jonas T »

Ni som kör med eftermarknadssprut kan ni inte beskriva lite hur ni gått tillväga när ni mappat? Börjar man med "sugmotormapp" vad det gäller Bränslet och följer efter med tändning tro? Har forskat lite och förstår att man kan göra på olika vis, men beprövade sätt är mest intressanta.


Jonas T
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Kortfattat kan jag beskriva hur jag gör. Jag beräknar först bränslekurvorna teoretiskt. Sen så laddar jag fösiktigt i början och håller
koll på min lamdamätare. Det tar tid att finjustera på vanliga vägar. Man bör vara två, annars åker man av vägen innan man skjuter motorn =). Sen är det bara göra accelerationer på tex 4áns växel. Om och om igen först justerar man kanske 1000- 3000rpm sen kör man 3-4000 osv. För fet blandning ger taskiga spoolupptider mm. Behövs lite värme för att få snurr på grejorna. Dock inte för varmt. Brukar aldrig gå över 850-900grader på maxvarv/belastning,

Sen så aktar jag mig för spikningar. om det spikar så backar ja tändningen 1g i taget.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Skriv svar